Verhalen herschrijven

19 apr

Verhalen herschrijven

Vol concentratie lezen we het uitgeprinte A4-tje dat we alle acht op onze schoot hebben liggen. Vanuit de andere kant van de ruimte komt het geluid van het wekelijkse biljartuurtje onze kant op, gemixt met het ritmische getik van het mes van de vrijwilligster die uien snijdt voor de buurtmaaltijd. Maar bij ons is het stil. We lezen iemands persoonlijke verhaal, een stukje intimiteit zwart op wit, en dat verdient onze aandacht. Het raakt.

 

Af en toe kijkt iemand tijdens het lezen op naar de auteur van het verhaal, een van de mede-deelnemers van de leergang die we vandaag afsluiten. Alsof we proberen deze persoon voor ons te rijmen met de persoon op papier. Hetzelfde, en toch anders. Herkenbaar en verrassend. Als iedereen is uitgelezen, volgen de vragen. Hoe was het om dit moment op te schrijven? Welke nieuwe inzichten heeft het zo opschrijven gebracht? Nadat we uitgepraat zijn over dit verhaal, pakken we het volgende verhaal erbij, totdat we ieders verhaal hebben gelezen en besproken. 

 

Schrijfprincipes  

De uitnodiging die we een paar weken eerder aan de groep deden was om elk hun eigen verhaal over de leergang op te schrijven. En niet zozeer door een samenvatting te geven van alles wat er gebeurd was, maar door in te zoomen op een concrete situatie of een moment dat voor hen de essentie raakt van wat de leergang voor hen heeft betekend. En we gaven daar een aantal ‘schrijfprincipes’ bij:

 

  • Beschrijf een concreet moment of situatie en schrijf alle zintuigelijke details: wie, wat, waar, maar ook: hoe zag het eruit? Hoe klonk het? Hoe rook het? Wat gebeurde er in je lichaam? 
  • Schrijf wat er intuïtief in je opkomt: geef jezelf toestemming om voor een bepaalde periode je pen niet van het papier te halen of te blijven typen. Alles wat je schrijft is goed, inclusief spellingsfouten. Later kun je eventueel de tekst corrigeren en aanpassen. 
  • Volg de energie of zoek de spanning op: ontdek tijdens het schrijven waar je meer over wilt schrijven. Wat wekt je interesse? Of: wat wil je eigenlijk liever uit de weg gaan? 
  • Probeer van binnenuit de ervaring te schrijven in plaats van over de ervaring: In het Engels noemen we dit ook wel ‘with-ness writing’ in plaats van ‘about-ness writing’. Of een vergelijkbaar advies: ‘show the reader, instead of tell the reader’. 

 

Deze principes zijn deels geïnspireerd op Barbara Turner-Vessalago’s methode van ‘Freefall Writing’ en op John Shotter’s gedachtegoed, maar ook op onze eigen ervaringen in het samen met collega’s schrijven van de boeken ‘De imperfecte adviseur’ en ‘Leven van je tijd’. Alle principes zijn erop gericht om vrij te kunnen schrijven, van binnenuit jezelf en de ervaring. En om weer even ‘in’ het moment te stappen waar je over schrijft. 

 

Wat maakt dat dit werkt? 

Ondertussen hebben we (een variatie op) deze schrijfinstructie al meerdere keren gebruikt. Met mensen die elkaar goed kennen, maar ook met mensen die elkaar nog nauwelijks kennen. Met uitwerktijd tussen het schrijven en het daadwerkelijk delen van het verhaal, maar ook door onmiddellijk te delen wat je hebt opgeschreven. Met een groep van zes, maar ook met een groep van veertig. Iedere keer merken we dat er bijzondere inzichten en bijzondere ontmoetingen ontstaan.

 

Wat maakt dit nou zo’n krachtige interventie? Ons valt een aantal dingen op: 

  • Schrijvend denken: tijdens het schrijven komen er andere inzichten, zeker bij deze manier van schrijven die niet zozeer uit het hoofd komt, maar ongefilterd vanuit de ervaring zelf. Al schrijvend kom je tot nieuwe inzichten waarvan je niet wist dat je ze had. Of vind je woorden voor een gevoel dat al langer sluimerde. Zeker mensen die ‘introverter’ of ‘secundairder’ zijn, voelt schrijven vaak als een fijnere manier om gedachten te ordenen en verwoorden dan in gesprek.
  • Auteurschap: En zodra er iets op papier staat, kun je ernaar kijken en het onderzoeken. Chene Swart noemt dit ook wel ‘separatie’. Nu het verhaal op papier staat, kun je het pas echt goed bekijken. Hoe beïnvloedt dit verhaal mijn keuzes? En vervolgens ook je positie ten opzichte van dat verhaal bepalen: wil ik hier meer of minder van in mijn leven? Dit helpt om zelf weer de auteur van je eigen verhalen te worden. Door iets zwart op wit te zetten ontstaat er daarmee juist ruimte om te onderzoeken en te nuanceren, om nieuwe alternatieven te verkennen, in plaats van dat je iets vastzet zoals de uitdrukking ‘het staat zwart op wit’ suggereert. 
  • De kracht van momenten: In een specifiek, concreet moment zit een enorme rijkdom. De uitnodiging om dat ene moment uit te schrijven en verdiepen helpt om van binnenin het moment te stappen in plaats van erover te schrijven. John Shotter noemt dit ook wel ‘with-ness’ denken in plaats van ‘about-ness’ denken. In een moment komt alles samen, en momenten zijn een stukje van onze ‘geleefde realiteit’.
  • Intimiteit & Kwetsbaarheid: Het vervolgens delen van de geschreven verhalen zorgt telkens voor verdieping in de relatie. De intieme relatie tussen de auteur en het papier, blijkt van een andere kwaliteit dan de intimiteit die normaalgesproken in gesprek ontstaat. Het vervolgens lezen en delen van die intieme verhalen is spannend, maar zorgt ook voor een snelle verdieping in de relatie. Je ziet ineens een hele andere kant van je collega of die wildvreemde tegenover je. En nodigt uit om kwetsbaarheid als kracht te zien.

 

 

Joeri Kabalt, Martijn van Ooijen, Koen Weber en Lieve Scheepers werken als organisatieadviseur en coach veel met verhalen en narratieve technieken. Om betekenis en beweging te creëren binnen individuen, teams en organisatie-veranderprocessen. Ze verzorgen vanaf dit najaar een leergang Verhalend Veranderen.

 

 

Meer lezen?

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


In de maak: het K&S jubileumboek

4 apr

In de maak: het K&S jubileumboek

Vrijdagochtend 9.00u. In de mooiste kamer van ons pand op de Maliebaan zitten Derk van der Pol, Mara Spruyt en Marijke Boessenkool aan tafel voor het wekelijks jubileumboekoverleg. Want er is een jubileumboek voor K&S Nederland in de maak. Een boek waarin we wie en...

Storytelling van binnenuit

20 mrt

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt...

Een ongeval op het werk, doodnormaal

12 feb

Een ongeval op het werk, doodnormaal

Het is in Nederland niet vanzelfsprekend dat je ’s avonds gezond thuiskomt van je werk. In 2016 gold voor ten minste 2500 mensen dat ze met een ernstig letsel hun werkplek hebben verlaten. ISZW publiceerde in juni jl. een rapport over ernstige arbeidsongevallen. In het...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...
vorige
1 2 3 ... 28 29 30
volgende