Verdraaid

2 nov 17

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt de bedoeling kunnen zijn.

 

Voor de mensen die het boek van Wouter Hart niet kennen: werken vanuit de bedoeling gaat over de discrepantie tussen de leefwereld (‘het hier en nu’, wat we zien, ruiken en voelen) en de systeemwereld (de regels en procedures). We hebben ooit systemen en procedures bedacht om ervoor te zorgen dat in de leefwereld de goede dingen worden gedaan. In de praktijk blijkt dit nog wel eens (lees: vaak) zijn doel voorbij te schieten. De systemen zijn leidend geworden en de organisatie is dan ‘verdraaid’. Dan is het goed terug te gaan naar de bedoeling. Waarom doen we dit ook alweer?

 

Een mooi voorbeeld in ons vakgebied is het gebruik van POP-formulieren. Wat we eigenlijk willen, is dat medewerkers blijven leren en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling. Als middel hiertoe is gekozen voor het voeren van POP-gesprekken (met als resultaat: het opstellen van een Persoonlijk Ontwikkel Plan). Waar het vaak op neerkomt is dat de focus komt te liggen op het al dan niet voeren van deze POP-gesprekken en het opstellen van het bijbehorende plan. En niet op de kwaliteit ervan of het daadwerkelijke effect op ontwikkeling van medewerkers.

 

Een soortgelijk mechanisme zie je terug bij het maken van opleidingsplannen en het vaststellen van opleidingsbudgetten. Vaak moet in een heel vroeg stadium al worden aangegeven welke opleidingen er voor medewerkers nodig zijn. Leidinggevenden ‘shoppen’ uit de opleidingscatalogus. Wellicht leuk voor vaardigheidsontwikkeling en kennisoverdracht. Maar het is natuurlijk geen oplossing voor de vraagstukken waar het eigenlijk over gaat, zoals zelforganisatie, eigenaarschap of innovatie.

 

En zo ben ikzelf ooit dit werk gaan doen; omdat ik graag betrokken wil zijn bij de ontwikkeling van mensen en er zelf ook een kick van krijg als ik mensen inspireer tot nieuwe stappen. Als er mooie experimenten ontstaan in het werk die patronen doorbreken. De energie die ik daarbij voel, dat is mijn drijfveer. En niet zozeer de aanbestedingen, administratieve werkzaamheden en overleggen die daar ook bij horen.

 

Het HRD-vakgebied kan veel baat hebben bij meer werken ‘vanuit de bedoeling’. Wat is de impact die we werkelijk willen realiseren? Welk resultaat hebben we voor ogen? En hoe draagt dit bij aan de bedoeling van de opdrachtgever of deelnemers aan een traject? Worden ze er beter, vaardiger of gelukkiger van? En als dat beeld aanspreekt, geef hier dan de ruimte en middelen voor. Zo creëer je energie om ergens voor te gaan en te leren. En dat lijkt me nou helemaal de bedoeling.

 

 

Meer weten?
Hart, W. (2013). Verdraaide organisaties: terug naar de bedoeling. Vakmedianet, Deventer.

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling (O&O) 3/2017.

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

9 nov



...

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

5 nov

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

Boek uit. In één week. Het is anders en er staat veel f*ck in de tekst (echt veel). Dus ik twijfel. Mag ik dit echt een goed boek vinden? Ik gluur even bij reviews van gerenommeerde bloggers. Oef! En ook: what the f*ck...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...
vorige
1 2 3 ... 19 20 21
volgende