Storytelling van binnenuit

20 mrt 18

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt hadden. Echter, kozen wij voor een andere aanpak. Storytelling van binnenuit. 

 

Nespresso

Ik vertelde de groep over mijn ervaring als ‘coffee specialist’ bij Nespresso. Daar leerde ik veel over storytelling. Want het vertellen over een koffie werkte het beste als ik mij het verhaal eigen kon maken. Ik bedoel, ik kan vertellen over een koffie met bonen die uit Brazilië komen en op welke hoogte die groeien, om vervolgens uitgebreid te vertellen op welke wijze en methode de koffiebonen verwerkt worden. Maar dat klinkt saai toch? 

 

Een goud koffiemomentje

Dus ik ging op zoek naar een persoonlijk raakvlak en moest denken aan mijn ervaring tijdens een stage voor SOS Kinderdorpen in Lauro de Freitas, Brazilië. Met een vriend verbleef ik bij een gastgezin. Samen met mijn gastmoeder Regina dronk ik dagelijks, bij het ondergaan van de zon, een koffie uit een kopje met een prachtig bloemmotief. Zij maakte die koffie met zoveel warmte. Zo zaten wij op het trapje, grenzend aan het huis. En ondanks mijn gebrekkige Portugees, hadden we de mooiste gesprekken. Een goud koffiemomentje dat ik graag deelde met klanten. Bij het vertellen waande ik me voor even weer op dat trapje…

 

Verhalenwand

Terug naar de groep. Deelnemers gingen aan de slag met storytelling door elkaar te interviewen. Met behulp van een interviewleidraad hielpen de interviewers om elkaars verhalen te vangen. Vervolgens schreef de interviewer het verhaal van de interviewee uit. Uiteindelijk werden de verhalen met elkaar gedeeld door ze te plakken op een verhalenwand en hierover uit te wisselen. Een mooie workshop dacht ik zo met als resultaat een mix tussen elkaar op een andere manier leren kennen, interviewen, schrijven en delen van persoonlijke verhalen. En dat in anderhalf uur.

 

‘Het’ verhaal

Wat we bewust weglieten in de workshop was het ‘hoe over te brengen’ gedeelte. Natuurlijk hadden we een workshop kunnen geven waarin we deelnemers de tools aanreiken om dat te doen. Maar volgens mij begint het met helder te krijgen wat ‘het’ verhaal nu is. En dat gebeurt van binnenuit, door scherp te krijgen wat je wilt vertellen en je daarbij bewust te worden van jouw passie en drive. Als je vanuit daar jouw verhaal (en die van de organisatie) kunt overbrengen, is er volgens mij niks krachtiger en meer ontwapenend. Het ‘hoe’ komt dan vanzelf.

 

 

Is het tijd om samen met jouw collega’s, of werknemers het verhaal van jullie organisatie te onderzoeken, om dit verhaal vervolgens naar buiten te gaan overbrengen? Ben je nieuwsgierig naar hoe je jouw verhaal scherp krijgt? Stuur een e-mail naar dvanderpol@kessels-smit.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

25 apr

Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

Hoe is het nu met je? Waar heb jij je deze ochtend al over verwonderd? Wat is een plek die veel voor jou betekent in Rotterdam? Wat is een moment sinds de vorige bijeenkomst waarin je iets nieuws over jezelf hebt ontdekt? Welke vraag houdt...

Talententaal geeft lucht

15 apr

Talententaal geeft lucht

Hoe talentenworkshops de samenwerking bevorderen Bank J.Van Breda & C° is een financiële instelling die advies geeft aan ondernemers en vrije beroepen. Zij werken al een aantal jaren samen met Kessels en Smit rond het ontwikkelen van talent. Sinds 2018 biedt Bank J.Van Breda...

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

8 apr

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

Eén van de uitdagingen vandaag de dag is om jouw eigen weg te vinden in een samenleving met steeds meer vrijheid, keuzes en overwegingen. Of het nu gaat om hoe je jouw vrije tijd besteedt, met wie je wel of juist niet omgaat of de...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

4 apr

Door: Arne Gillert - profiel | Categorie: Inspiratie


...

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

3 apr

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

In de Huiskamer van een Nederlands station hebben wij een gesprek met Marianne, een interim-manager. In haar opdracht maakt ze het een en ander mee. Ze vraagt om eens bij die ervaringen stil te staan vanuit ons ‘proceskundig perspectief’. Deze kijk gaat niet uitsluitend over...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

1 apr



...

Drie redenen waarom de plek waar je werkt zo belangrijk is

26 mrt

Drie redenen waarom de plek waar je werkt zo belangrijk is

Zoek jij ook het liefst mooie werkplekken op om de dag door te brengen? Ik wel. Zo boekten we met een paar collega’s ooit zelfs een retour Parijs met de Thalys. Alleen maar om in de trein te kunnen werken. Voor mij doet de plek...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...
vorige
1 2 3 ... 66 67 68
volgende