Storytelling van binnenuit

20 mrt

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt hadden. Echter, kozen wij voor een andere aanpak. Storytelling van binnenuit. 

 

Nespresso

Ik vertelde de groep over mijn ervaring als ‘coffee specialist’ bij Nespresso. Daar leerde ik veel over storytelling. Want het vertellen over een koffie werkte het beste als ik mij het verhaal eigen kon maken. Ik bedoel, ik kan vertellen over een koffie met bonen die uit Brazilië komen en op welke hoogte die groeien, om vervolgens uitgebreid te vertellen op welke wijze en methode de koffiebonen verwerkt worden. Maar dat klinkt saai toch? 

 

Een goud koffiemomentje

Dus ik ging op zoek naar een persoonlijk raakvlak en moest denken aan mijn ervaring tijdens een stage voor SOS Kinderdorpen in Lauro de Freitas, Brazilië. Met een vriend verbleef ik bij een gastgezin. Samen met mijn gastmoeder Regina dronk ik dagelijks, bij het ondergaan van de zon, een koffie uit een kopje met een prachtig bloemmotief. Zij maakte die koffie met zoveel warmte. Zo zaten wij op het trapje, grenzend aan het huis. En ondanks mijn gebrekkige Portugees, hadden we de mooiste gesprekken. Een goud koffiemomentje dat ik graag deelde met klanten. Bij het vertellen waande ik me voor even weer op dat trapje…

 

Verhalenwand

Terug naar de groep. Deelnemers gingen aan de slag met storytelling door elkaar te interviewen. Met behulp van een interviewleidraad hielpen de interviewers om elkaars verhalen te vangen. Vervolgens schreef de interviewer het verhaal van de interviewee uit. Uiteindelijk werden de verhalen met elkaar gedeeld door ze te plakken op een verhalenwand en hierover uit te wisselen. Een mooie workshop dacht ik zo met als resultaat een mix tussen elkaar op een andere manier leren kennen, interviewen, schrijven en delen van persoonlijke verhalen. En dat in anderhalf uur.

 

‘Het’ verhaal

Wat we bewust weglieten in de workshop was het ‘hoe over te brengen’ gedeelte. Natuurlijk hadden we een workshop kunnen geven waarin we deelnemers de tools aanreiken om dat te doen. Maar volgens mij begint het met helder te krijgen wat ‘het’ verhaal nu is. En dat gebeurt van binnenuit, door scherp te krijgen wat je wilt vertellen en je daarbij bewust te worden van jouw passie en drive. Als je vanuit daar jouw verhaal (en die van de organisatie) kunt overbrengen, is er volgens mij niks krachtiger en meer ontwapenend. Het ‘hoe’ komt dan vanzelf.

 

 

Is het tijd om samen met jouw collega’s, of werknemers het verhaal van jullie organisatie te onderzoeken, om dit verhaal vervolgens naar buiten te gaan overbrengen? Ben je nieuwsgierig naar hoe je jouw verhaal scherp krijgt? Stuur een e-mail naar dvanderpol@kessels-smit.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

8 jun

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

Mensen inzetten op hun sterktes, hen uitnodigen om het beste uit zichzelf te halen, … het lijkt allemaal logisch en evident, maar hoe doe je dat in de praktijk? We zijn vaak gekleurd in de manier waarop we naar onszelf kijken. We...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende