Pientere plekjes

9 feb

Pientere plekjes

Een paar plekken in mijn lichaam geven haarfijn aan hoe het met me gesteld is. Het zijn kleine plekjes gevuld met jaren van wijsheid. Ik hoef er alleen maar naar te luisteren. Hen de vraag stellen: wat wil je mij zeggen? 

 

Eén van die plekjes ligt in mijn onderbuik. De linkerkant van mijn dikke darm geeft het me heel duidelijk aan als ik over mijn grens dreig te gaan. Op momenten dat ik gespannen ben, mij te zeer haast, te veel hooi op mijn vork neem en weinig in het moment leef, dan begint dat plekje te protesteren. Dan verkrampt het. 

 

Het begint met kleine prikjes die mijn aandacht trekken. Op sommige momenten luister ik ernaar. Dan stop ik met wat ik aan het doen ben, sluit ik mijn ogen en richt ik mijn aandacht op de pijnprikjes. Bij iedere inademing adem ik er gezonde verse zuurstof naartoe. Met iedere uitademing laat ik wat spanning los. 

 

Er zijn ook momenten dat ik gewoon door blijf doen. En dat pikt het plekje niet. De kleine prikjes bouwen gestaag op tot een zeurende kramp die mij uiteindelijk platlegt. Letterlijk. Vroeger moffelde ik die felle pijn weg met medicatie. Een verlichting van korte duur. Nu leg ik me er letterlijk bij neer. Ik ga op mijn linkerzijde liggen, het linkerbeen gestrekt, het andere been omhooggetrokken. En ik adem. Diepe, trage inademingen naar de pijn. Hoe rustiger ik mentaal word, hoe minder de pijn wordt. Zonder medicatie.

 

Ik luister naar de alarmsignalen van mijn lichaam. Ze leren mij het moment aanvoelen waarop ik het best van doen naar zijn kan schakelen. En dankzij dat plekje in mijn lichaam weet ik een beter evenwicht te bewaren tussen die twee.

 

 

Binnenkort geef ik samen met Ilfaro een reeks van sessies ‘The Body Talks’. In 7 workshops tunen we in op de subtiele lichaamssignalen die we ervaren en gaan op zoek naar meer veerkracht en lichaamsbewustzijn. Klik hier voor meer info.

 

In Leven van je tijd vind je nog meer persoonlijke ervaringen over betekenisvol leven.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

8 jun

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

Mensen inzetten op hun sterktes, hen uitnodigen om het beste uit zichzelf te halen, … het lijkt allemaal logisch en evident, maar hoe doe je dat in de praktijk? We zijn vaak gekleurd in de manier waarop we naar onszelf kijken. We...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende