Drie tegen één

25 jan 13

Door: Maaike Verstraete | Categorie: Inspiratie Leuk
Drie tegen één

Positieve gevoelens zijn meer dan het suikerlaagje, meer dan de kers op de taart. Ze blijken ons te voeden. Daar las ik deze week over, en dat deed deugd. Ik ben namelijk van nature nogal positief ingesteld, mijn glazen zijn meestal halfvol. En dat geeft me al eens het gevoel dat ik naïef ben. Dat ik waarschijnlijk niet genoeg heb opgelet: ik heb immers weer de beren op de weg niet zien staan.

 

Maar het levert ook zoveel op om telkens de goede dingen te benadrukken. Om vooral nieuwsgierig en open te zijn. Ook als negatieve gevoelens de overhand nemen: het liefst neem ik de tijd en de ruimte om er even helemaal in op te gaan. Om daarna bewust op zoek te gaan naar dingen om te lachen, of naar activiteiten en mensen waar ik blij van word. Zo zat ik afgelopen maandag na mijn werk eerst een uur oude afleveringen van Friends te bekijken, terwijl nog massa’s werk lag te wachten. Maar eerst wil ik even lachen, luidop, dan gaat het daarna zoveel beter.

 

De waarde van positieve emoties

Nu blijkt dat ook allemaal door onderzoek gesteund, zoals alle goede dingen in dit leven (of misschien zoals grofweg gewoon alle dingen in dit leven). Barbara Fredrickson onderzoekt positiviteit: de waarde van positieve emoties. De waarde van de negatieve, daar werd al uren onderzoek naar verricht: de vecht-of-vlucht reflex bij angst, de fases van rouwen en diep verdriet, de oorzaken van depressie. De laatste jaren is de positieve psychologie terrein aan het winnen, wat straks wellicht voor de ideale balans zorgt. Uit de resultaten van Fredrickson (hier kan je haar zien en horen) blijkt alvast dat positieve gevoelens op twee manieren krachtig werken in ons leven:

 

  1. Verbreden: als we een positieve emotie ervaren, verbreden we onze kijk op de dingen. We zien nieuwe verbanden, kijken helderder naar onze problemen, voelen ons sterker verbonden met anderen.
  2. Bouwen: als we bewust deze positieve instelling, die gemoedstoestand opzoeken, veranderen we. We worden ‘betere versies van onszelf’ en slagen erin het beste uit ons leven te halen.

 

'Tipping point'

En er bestaat een ‘tipping point’, een kantelpunt waarop het effect van deze twee voordelen in gang schiet. 3 tegen 1. We hebben 3 keer zoveel positieve emoties nodig als negatieve, om te floreren. Voor elke negatieve ervaring -elke teleurstelling, woede, irritatie, angst- hebben we drie positieve ervaringen nodig – vreugde, dankbaarheid, plezier, geluk.

 

Dat is mooi, want dat hebben we zelf in handen. Of kunnen we zelf in handen nemen. Door elke dag opnieuw op zoek te gaan naar die dingen die ons blij maken, waar we dankbaar voor zijn, waar we speels in kunnen staan. Door positieve ervaringen en emoties meer te waarderen en bewuster te worden van wat we ervaren. Want het zoeken van die dingen waar je gelukkig van wordt is niet frivool, het is waarschijnlijk het meest zinvolle dat we voor onszelf en anderen kunnen doen.

 

In evenwicht brengen

Bovendien hoeven we de negatieve emoties en ervaringen niet uit te bannen. Als we ze in evenwicht brengen met driemaal meer positieve emoties, kunnen we van de schaduwkant veel leren. Bewuster zijn van onze gevoelens, meer ‘mindful’ ervaren, kan ons helpen om te onderzoeken wat ons optilt en wat ons naar beneden trekt. Want als je alert bent zijn de mooie waardevolle goede kanten in ons leven overal te vinden. Daar tijd voor maken en aandacht aan geven maakt ons beter in dat wat we allemaal te doen hebben: leven.

 

Een ideaal excuus om een lijstje te maken: het “lijstje-van-dingen-waar-ik-blij-van-word” bijvoorbeeld. Of gewoon even surfen op deze site, daar ga ik ook altijd van glimlachen: Found Magazine

 

Deze blog verscheen ook op vrijdagvisiedag.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De schoolleider: van held naar Minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar Minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag . Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Beweging creëren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creëren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende