Drie tegen één

25 jan 13

Door: Maaike Verstraete | Categorie: Inspiratie Leuk
Drie tegen één

Positieve gevoelens zijn meer dan het suikerlaagje, meer dan de kers op de taart. Ze blijken ons te voeden. Daar las ik deze week over, en dat deed deugd. Ik ben namelijk van nature nogal positief ingesteld, mijn glazen zijn meestal halfvol. En dat geeft me al eens het gevoel dat ik naïef ben. Dat ik waarschijnlijk niet genoeg heb opgelet: ik heb immers weer de beren op de weg niet zien staan.

 

Maar het levert ook zoveel op om telkens de goede dingen te benadrukken. Om vooral nieuwsgierig en open te zijn. Ook als negatieve gevoelens de overhand nemen: het liefst neem ik de tijd en de ruimte om er even helemaal in op te gaan. Om daarna bewust op zoek te gaan naar dingen om te lachen, of naar activiteiten en mensen waar ik blij van word. Zo zat ik afgelopen maandag na mijn werk eerst een uur oude afleveringen van Friends te bekijken, terwijl nog massa’s werk lag te wachten. Maar eerst wil ik even lachen, luidop, dan gaat het daarna zoveel beter.

 

De waarde van positieve emoties

Nu blijkt dat ook allemaal door onderzoek gesteund, zoals alle goede dingen in dit leven (of misschien zoals grofweg gewoon alle dingen in dit leven). Barbara Fredrickson onderzoekt positiviteit: de waarde van positieve emoties. De waarde van de negatieve, daar werd al uren onderzoek naar verricht: de vecht-of-vlucht reflex bij angst, de fases van rouwen en diep verdriet, de oorzaken van depressie. De laatste jaren is de positieve psychologie terrein aan het winnen, wat straks wellicht voor de ideale balans zorgt. Uit de resultaten van Fredrickson (hier kan je haar zien en horen) blijkt alvast dat positieve gevoelens op twee manieren krachtig werken in ons leven:

 

  1. Verbreden: als we een positieve emotie ervaren, verbreden we onze kijk op de dingen. We zien nieuwe verbanden, kijken helderder naar onze problemen, voelen ons sterker verbonden met anderen.
  2. Bouwen: als we bewust deze positieve instelling, die gemoedstoestand opzoeken, veranderen we. We worden ‘betere versies van onszelf’ en slagen erin het beste uit ons leven te halen.

 

'Tipping point'

En er bestaat een ‘tipping point’, een kantelpunt waarop het effect van deze twee voordelen in gang schiet. 3 tegen 1. We hebben 3 keer zoveel positieve emoties nodig als negatieve, om te floreren. Voor elke negatieve ervaring -elke teleurstelling, woede, irritatie, angst- hebben we drie positieve ervaringen nodig – vreugde, dankbaarheid, plezier, geluk.

 

Dat is mooi, want dat hebben we zelf in handen. Of kunnen we zelf in handen nemen. Door elke dag opnieuw op zoek te gaan naar die dingen die ons blij maken, waar we dankbaar voor zijn, waar we speels in kunnen staan. Door positieve ervaringen en emoties meer te waarderen en bewuster te worden van wat we ervaren. Want het zoeken van die dingen waar je gelukkig van wordt is niet frivool, het is waarschijnlijk het meest zinvolle dat we voor onszelf en anderen kunnen doen.

 

In evenwicht brengen

Bovendien hoeven we de negatieve emoties en ervaringen niet uit te bannen. Als we ze in evenwicht brengen met driemaal meer positieve emoties, kunnen we van de schaduwkant veel leren. Bewuster zijn van onze gevoelens, meer ‘mindful’ ervaren, kan ons helpen om te onderzoeken wat ons optilt en wat ons naar beneden trekt. Want als je alert bent zijn de mooie waardevolle goede kanten in ons leven overal te vinden. Daar tijd voor maken en aandacht aan geven maakt ons beter in dat wat we allemaal te doen hebben: leven.

 

Een ideaal excuus om een lijstje te maken: het “lijstje-van-dingen-waar-ik-blij-van-word” bijvoorbeeld. Of gewoon even surfen op deze site, daar ga ik ook altijd van glimlachen: Found Magazine

 

Deze blog verscheen ook op vrijdagvisiedag.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Magische verhalen: over draken en betovering vinden in het alledaagse

8 nov

Door: Joeri Kabalt - profiel | Categorie: Inspiratie
Magische verhalen: over draken en betovering vinden in het alledaagse

‘People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within.’ – Ursula K. Le Guin Als klein meisje geloofde ik onvoorwaardelijk in de fantastische en magische werelden uit de boeken die ik las. Ridders, draken en pratende bomen...

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

5 nov

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

Boek uit. In één week. Het is anders en er staat veel f*ck in de tekst (echt veel). Dus ik twijfel. Mag ik dit echt een goed boek vinden? Ik gluur even bij reviews van gerenommeerde bloggers. Oef! En ook: what the f*ck...

Een charismatisch leider zijn: 5 tips

29 okt

Een charismatisch leider zijn: 5 tips

Obama was in Nederland.... Nee, beter is: OBAMA WAS IN NEDERLAND!! Voor een enorm bedrag wilde Obama wel een uurtje geïnterviewd worden door Ben Tiggelaar. Het werd een groots circus met 16 persoonlijke beveiligers en 3500 enthousiaste managers, voor hij één...

De schoolleider: van held naar minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag . Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...
vorige
1 2 3 ... 64 65 66
volgende