Zwijg in een brainstorm!

23 mei 13

Door: Maaike Verstraete | Categorie: Inspiratie Leuk
Zwijg in een brainstorm!

De brainstorm zoals we die allemaal kennen -iedereen rond de tafel en lukraak ideeën roepen- daar komen blijkbaar teleurstellend weinig goede ideeën uit. In het onderzoek van sociaal psycholoog Bernard Nijstad wordt dit nog eens met feiten en cijfers bewezen. Want omdat we bij zo’n brainstorm constant moeten opletten wie er aan het woord is, kunnen we ons niet goed concentreren op het verzinnen van ideeën. En als je toch een goed idee bedenkt, moet je wachten op je beurt. Met het risico dat je idee weer wegzakt. Dus: de beste brainstorm is die waarbij iedereen zijn mond houdt.

 

In bovenstaande ‘kaart’ probeerde David McCandles ideeën te vatten: de beste, mooiste, ongelofelijkste, geniale ideeën liggen in de rechterbovenhoek (functioneel en met een goede conceptuele structuur). Ook de ideeën links in het midden, net naast de kruising, mogen er zijn. Ze zijn op zijn minst grappig, of slim bedacht. Laat ons aannemen dat we elk idee dat we ooit hadden wel in deze kaart zouden kunnen vatten.

 

Wat je er niet in kan zien, is dat de meeste ideeën embryonaal beginnen. Met een dom idee, een idee dat een beetje slecht is, een halfgaar idee. Letterlijk: nog niet helemaal gaar. Het gaat denkelijk niet over wachten tot een geniaal idee oppopt, maar om het oogsten van al die halfbakken en interessante ‘start’-ideeën. Zodat we die als inspiratie kunnen gebruiken en daarop verder kunnen werken.

 

Brainwriting

Om dat in een brainstorm te kunnen hebben we tijd nodig, en een paar verschillende fases. Bijvoorbeeld eerst het neerschrijven van alles wat in je hoofd opkomt als idee. Om je in een volgende fase te laten inspireren door de al opgeschreven ideeën, ook die van anderen, en opnieuw ideeën te genereren. Brainwriting wordt het weleens genoemd: een brainstorm al schrijvend, waarbij iedereen anoniem ideeën opschrijft en verder denkt op een blaadje waar al een idee van een ander op staat.

 

Beelden

Wat ik ook helpend vind bij een brainstorm zijn beelden. In het verbinden van woorden en beelden ontstaan nieuwe mogelijkheden. Nieuwe netwerken, nieuwe configuraties. En dat is precies wat ideeën zijn: een nieuwe verbinding van concepten, nog niet eerder gevormd. We nemen ideeën die we al kennen, en naaien ze aan elkaar tot een nieuwe vorm.

 

'Out of the box'

De centrale vraag voor een brainstorm, in groep of alleen, is dan: hoe krijgen we ons brein in een omgeving waarin de kans groter is dat nieuwe verbindingen ontstaan? En daar is best wel al wat over ontdekt. Zo blijkt bijvoorbeeld dat we beter zijn in ‘out of the box’ denken als we buiten vergaderen. Geen muren om ons heen, letterlijk, geeft ook ons denken minder grenzen. Een andere onderzoeker toonde aan dat ideeën en innovatie ontstaan daar waar verschillende mensen met verschillende achtergronden en verschillende interesses samen zijn. Ligt voor de hand, maar maken we dat ook mogelijk op het werk?

 

Rijpingstijd

Daarnaast blijkt dat veel goede ideeën een lange ‘rijpingstijd’ nodig hebben. Niet plots “eureka”, maar een langzaam groeien tot het helder is. Ik stel het mij voor als een voorgrond-achtergrond beweging. Een interessante kwestie, een uitdagende vraag, een probleem dat je boeit, die een hele periode op de achtergrond van je denken aanwezig is. En af en toe weer naar voor komt, waarbij je misschien een stukje aanvult of draait of er iets inklikt. Om dan weer op de achtergrond plaats te nemen. Tot je het helemaal kan overzien, kan overdenken. Waardoor dat moment voelt als een ‘eureka’-moment, een aha-erlebnis.

 

Ideeën voeden

Hoe kunnen we nu die ideeën die slapend in onze organisatie zitten, op de achtergrond van het denken van onze medewerkers, toch voeden? Twee dingen zijn nodig volgens mij:

  1. Lummeltijd: de tijd die niet productief is pur sang. Wat dagdromen, even kletsen aan het koffie-apparaat, net voor of net na de eigenlijke vergadering over iets doorbomen met je collega.
  2. De basisregels uit het improvisatietheater: elkaars idee altijd accepteren en er op verder bouwen, durven falen, anderen met jouw ideeën laten stralen, open vragen stellen en jezelf niet dwingen het beste idee te hebben.

 

Het onderzoek van Nijstad (“How the group affects the mind: effects of communication in Idea-Generating groups”)  komt uit ’333 wetenschappelijke tips voor het dagelijks leven’ van Rik Kuiper en Tonie Mudde. De ‘Taxonomy of ideas’ van David McCandless vind je op InformationisBeautiful.net. Deze blog verscheen ook op vrijdagvisiedag.com.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Hoe ontwerp je een goed leertraject?

15 jul

Hoe ontwerp je een goed leertraject?

"De meeste van ons kunnen precies het verschil uitleggen tussen een hele goede en slechte training of opleiding. Vaak doen we dit op basis van eigen ervaringen. Waar het kan gaan om de toepasbaarheid van aangereikte kennis, de ervaren begeleider of de prettige groep deelnemers...

Meditatiemildheid

12 jul

Meditatiemildheid

Vroeger deed ik iedere ochtend aan yoga of mediteerde ik. Ik zette de wekker, dronk een groot glas water, nam een koude douche en zette mij op mijn mat. Dit ochtendritueel zorgde voor rust en kracht om aan de dag te beginnen. Het maakte mij...

Boris de Verhalenverteller

11 jul

Boris de Verhalenverteller

Hoe een verhaal over een zakje chips en andere mythes leidde tot de Brexit ‘De EU is van plan om de garnalencocktailchips te verbieden’ schreef Boris Johnson in 2012. Hij werkte toen als correspondent in Brussel voor de Daily Telegraph. Net daarvoor was hij...

Innovatief competentiemanagement ondersteunt innovatieve organisatie

1 jul

Innovatief competentiemanagement ondersteunt innovatieve organisatie

Punch Powertrain is een onafhankelijke leverancier van complete en zuinige aandrijfsystemen voor de automobielindustrie. Het bedrijf is de afgelopen jaren sterk gegroeid. De R&D afdeling alleen al groeide in een paar jaar tijd van 50 naar 300 medewerkers. Met die groei onstond er ondere andere...

De kracht van verhalen

24 jun

De kracht van verhalen

Hoe een dramaserie de realiteit beïnvloedt Kortgeleden verscheen de Netflix serie 'When they see us'; een serie over een rechtszaak uit 1989. Na het uitbrengen van de serie worden meerdere kopstukken uit de zaak, zoals een Amerikaanse officier van justitie, alsnog ter verantwoording geroepen....

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

20 jun

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

Talent, ontwikkelen en presteren bij Achmea “Achmea gooit beoordeling van medewerkers over andere boeg” zo maakte het verzekeringsbedrijf met ruim 12.000 medewerkers afgelopen september bekend. Een persbericht waar in veel organisaties met belangstelling naar werd gegeken, want het is zowel een hot item als...

De tijd nemen voor diepe reflectie: 24 uur alleen op een berg

18 jun

De tijd nemen voor diepe reflectie: 24 uur alleen op een berg

Doen versus zijn We hebben het druk. Met werk, familie en vrienden. Met interessante gesprekken, initiatieven in de wereld zetten en een veelheid aan activiteiten in de vrije tijd. Allemaal betekenisvol en waardevol, met een nadruk op het doen . Op zichzelf is daar...

Hoe gaat het?

21 mei

Door: Sandra Ringeling - profiel | Categorie: Inspiratie
Hoe gaat het?

De evolutie van een nieuwe manier van in gesprek zijn over functioneren bij de gemeente Utrecht Wat doe je als je in jouw organisatie wilt werken aan de vernieuwing van beoordelen en belonen? Dan ga je afkijken bij anderen en op zoek naar inspiratie!...
vorige
1 2 3 ... 67 68 69
volgende