Wat was er zo gaaf aan FRIS! 2015, De Positieve Draai?

3 aug 15

Wat was er zo gaaf aan FRIS! 2015, De Positieve Draai?

Een warme dag, aan het water in Amsterdam noord. Je volgt een lijn van ballonnen en zo kom je uit bij een grote loods. De Dansmakers. Je drinkt een kop koffie, zit nog even met je gezicht in de zon. En dan loop je een grote ruimte binnen, waar je de vage contouren ziet van verschillende hoeken. Posters aan de muren. Je neemt plaats op de tribune en luistert naar een gesprek tussen Nina, Eefje en Patrique Zaman. Over grote dromen en kleine stappen. Tijdens het prachtige pianostuk Canto Ostinato van Anne en Iris overdenk je wat je zojuist hebt gehoord. En word je steeds nieuwsgieriger naar de dag.

Stations

Iedereen op FRIS! helpen om zijn eigen vraag te onderzoeken. Dat was ons doel. En dat begon voor deelnemers al thuis, de maandag van te voren. Met een reispakket op de mat waarin meerdere hulpmiddelen zaten om tot een vraag te komen. Onder andere een plattegrond van alle Stations waar je langs kon met je vraag. Een Proef Station, Filosofie Station, Spreker Station, Talent Station, Skill Station.
 

Samen

Al die Stations werden bemand door adviseurs en coaches. Zij speelden ook een belangrijke rol in de aanloop naar het reizen langs de Stations als procesbegeleider. Tussen de gezamenlijke opening en het reizen gingen iedereen namelijk in een klein groepje uiteen. Zodat ieder zijn vraag aangescherpt werd. En ieder gefocust aan zijn reis begon.

Succes

Na weken, maanden, hard werken om deze dag van de grond te krijgen was de afsluiting genieten geblazen. Want iedereen kwam vanuit de Stations terug in het groepje reisgenoten om het net op te halen. Mensen deelden hun inzichten, plezier, nieuwe vragen en meer. Want het leverde veel op deze dag. En wat dat was, is voor iedereen anders. Precies zoals we hoopten.
 


FRIS! is een jaarlijks initiatief van Take a Step, waar meerdere adviseurs van Kessels & Smit bij betrokken zijn. Deze blog kwam tot stand met behulp van het boek: Jippie, ik schrijf een Joepie tijdens de Wrap Up Week.


Andere interessante blogs op het thema “Activiteiten” voor jou geselecteerd:


Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden Ďspelení bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden Ďspelení bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

8 jun

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

Mensen inzetten op hun sterktes, hen uitnodigen om het beste uit zichzelf te halen, … het lijkt allemaal logisch en evident, maar hoe doe je dat in de praktijk? We zijn vaak gekleurd in de manier waarop we naar onszelf kijken. We...

Kousen en korte broek maken het verschil (niet): faciliteren als persoonlijk vakmanschap

5 jun

Kousen en korte broek maken het verschil (niet): faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Het was één van mijn laatste werkdagen voor ik enkele weken zomervakantie zou nemen. De weergoden hadden echter al beslist om voor zomer te kiezen en er was meer dan 30 graden voorspeld. Op zo’n dag waan ik me liefst in een tropisch land...
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende