Veiligheid & Mindset

28 mei

Veiligheid & Mindset

In sectoren als de industrie en de bouw is arbeidsveiligheid letterlijk van levensbelang. Leidinggevenden hebben een belangrijke rol in het sturen op een veilige cultuur en manier van werken in de organisatie. Vaak horen we leiders zeggen: “Ik heb weinig invloed op de veiligheidssituatie op de werkvloer, ze doen toch wat ze willen” of “hoe krijg ik dat echte veiligheidsbewustzijn bij mijn mensen tussen de oren”? Vaak heeft een organisatie het qua procedures wel op orde, maar zien we het nog niet terug in gedrag.

 

Om echt een veilige cultuur te creëren, is het vooral van belang om het veiligheidsbewustzijn te vergroten. Daarvoor is het belangrijk om aan de slag te gaan met overtuigingen en gedrag. Wat leiders zeggen en wat ze doen maakt uit en daar gaat de training Veiligheid & Mindset over. In deze blog gaan we in op de nut en noodzaak van de training Veiligheid & Mindset door onze ervaringen met de training te koppelen aan een viertal werkende principes. 

 

Principe 1. Kweek een ongemakkelijk gevoel

“Het gaat goed met onze veiligheid. Wij hebben nog nooit een ongeval gehad.” Een vaak gehoorde zin. In de ochtend besteden we veel tijd aan hoe jij als leider naar veiligheid kijkt. De antwoorden daarop zijn een belangrijk beginpunt voor het ontwikkelen van veiligheidsleiderschap. We gebruiken films en fotomateriaal van bouwplaatsen en fabrieken om te laten zien hoe in de werkpraktijk veel maar net goed gaat. Onder elk ernstig ongeval zitten duizenden bijna-ongevallen. Zie ook: 'Driehoek van Heinrich en het belang van melden'. We willen hiermee een ongemakkelijk gevoel creëren wat de start is van een verandering in denken. Dat is nodig, want de industrie en de bouw zijn niet voor niets de gevaarlijkste branches in Nederland. 

De vraag is: weet jij eigenlijk hoe veilig jouw mannen werken? 

 

Principe 2. Van moeten naar willen

Veiligheid gaat vaak over moeten. Let maar eens op hoe vaak dat woordje ‘moeten’ gebruikt wordt als het om veiligheid gaat. “We moeten een veiligheidsplan maken; We moeten een RI&E maken.” Als veiligheid vooral een moetje is, zit er een grens op je veiligheidscultuur. Door middel van films, maar ook modellen zoals Hearts & Minds laten we zien hoe in veilige organisatieculturen veiligheid niet gezien wordt als een ‘moetje’ maar als iets wat we samen willen. Leiders werken in de training dan ook aan hun opvattingen over veiligheid en worden bewust van hun taal in gesprek met medewerkers. Leiders hebben namelijk een belangrijke rol in het geven van het goede voorbeeld en het beïnvloeden van de cultuur.

De vraag is: waar sta ik voor?

 

Principe 3. Anders denken, anders doen 

In de training besteden we niet enkel aandacht aan hoe je denkt, maar ook wat je daadwerkelijk gaat doen. Zo leer je hoe je medewerkers aan kunt spreken. Leiders die feedback geven op veiligheid, komen snel in een ouderpositie te staan. We horen regelmatig dat leidinggevenden een grote mond krijgen als ze hun mensen aanspreken. In de training kun je oefenen met het op een effectieve manier geven van feedback. Ook leren we leidinggevenden om actief op zoek te gaan naar bijna-ongevallen en met medewerkers in gesprek te gaan over het leren van fouten. Daarnaast besteden we aandacht aan het startwerkoverleg, een gestructureerde manier om in gesprek te gaan met elkaar om dagelijks aandacht te besteden aan de risico’s in het werk.

De vraag is: Wat wil ik anders gaan doen op gebied van veiligheid?

 

Principe 4. De praktijk centraal 

Bij elke stap in de training staat de werkpraktijk centraal. We werken met de praktijkverhalen van leidinggevenden, we gebruiken materiaal dat op de werkvloer van de deelnemers geschoten is (foto’s) en we proberen ook met de deelnemers ‘veldbezoeken’ te doen. Leren van dilemma’s in de werkpraktijk is een belangrijke leerplek voor veiligheidsleiderschap.

De vraag is: waar in mijn werkpraktijk verleg ik de aandacht op veiligheid?

 

Geïnteresseerd? Klik hier voor de brochure “Workshop Veiligheid & Mindset”


Andere interessante blogs op het thema “Activiteiten” voor jou geselecteerd:


'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

9 nov



...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden Ďspelení bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden Ďspelení bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende