Uit de veranderpraktijk: een brede blik op je vraagstuk met AQAL

10 mei 16

Uit de veranderpraktijk: een brede blik op je vraagstuk met AQAL

In mijn werk als veranderadviseur kom ik vaak in aanraking met een vraagstuk dat je kunt typeren als een cultuurkwestie: de teams/afdelingen werken teveel als eilandjes, mensen spreken elkaar onvoldoende aan, er is een wens om meer ondernemend te worden…. Andere keren word ik gevraagd voor een verandertraject met de focus op gedrag: het ontwikkelen van verbindend leiderschap, of opgavegericht werken.

 

Elke keer als we verder gaan verkennen blijkt dat het nooit ‘alleen maar’ cultuur of gedrag is. Het helpt daarom bij de diagnose om een brede blik te pakken, even afstand te nemen en vanuit verschillende dimensies te kijken naar de verandervraag. De bril die mij daarbij helpt is het AQAL (All Quadrants All Levels) model van Ken Wilber. Een klassieker.

 

AQAL model

In dit model beschrijft Wilber vier facetten van een organisatie: gedrag, cultuur, intentie en systemen. Er zijn zichtbare elementen (systemen en gedrag) en onzichtbare - onder de waterlinie (cultuur en intentie). En sommige elementen zijn collectief, andere individueel.

 

De gedachte achter deze ‘integrale kaart’ is: elke interventie die slechts één van de vier elementaire facetten integreert is incompleet, aspectmatig en eenzijdig. Of (positief geformuleerd): elke ambitie of doelstelling valt uiteen in vier aspecten: persoonlijke ontwikkeling en leiderschap (individueel/innerlijk), competenties en gedrag (individueel/uiterlijk), cultuur en communicatie (collectief/innerlijk) en systemen en processen (collectief/uiterlijk). Om wezenlijke verandering te bewerkstelligen, dienen al deze aspecten van organisatie- en teamontwikkeling te worden verweven tot een integrale aanpak.

 

Samenhang

Door op deze manier te kijken naar de vraagstukken waar ik mee bezig ben, krijg ik de samenhang tussen alle acties, projecten en interventies in kaart. En kan ik zien wat er nog meer nodig is… Zo begeleid ik nu een team bij een samenwerkingsvraag. Maar nu is al duidelijk dat er meer nodig is dan interventies op het gedrag en de onderlinge verbinding van de teamleden. Ook in de systeemkant zijn in deze organisatie dingen op te lossen, wil dit team daadwerkelijk stappen kunnen zetten.

 

Niet alleen voor mij als adviseur, ook voor de klant kan het helpend zijn om gezamenlijk de integraliteit van een vraagstuk te onderzoeken. In al zijn eenvoud is het AQAL model daarbij een handige gesprekstool.

 

 

Dit blogje is deel van een reeks ‘Uit de Veranderpraktijk’. Hierin delen Ton ten Broeke en Marcel Kuhlmann enkele verandermodellen die zij veel benutten in hun praktijk als adviseur. Ton en Marcel verzorgen de leergang Veranderpraktijk waarin deze en andere modellen een plek hebben. Als deelnemer leer je diverse theorieën en tools kennen en toepassen om je eigen verandervraagstuk op te pakken. Zo ontwikkel je je ambacht als veranderaar.

Download AQAL_model.pdf (13 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Verhalen herschrijven

19 apr

Verhalen herschrijven

Vol concentratie lezen we het uitgeprinte A4-tje dat we alle acht op onze schoot hebben liggen. Vanuit de andere kant van de ruimte komt het geluid van het wekelijkse biljartuurtje onze kant op, gemixt met het ritmische getik van het mes van de vrijwilligster die...

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

29 mrt

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

Verandering is in veel organisaties aan de orde van de dag. En hoewel teams dagelijks proberen om vorm te geven aan nieuwe ambities, en proberen vormen te vinden die beklijven, blijft veranderen moeilijk. Het merendeel van de pogingen loopt vast of komt...

Veiligheid in beeld: fotoís als sanctiemiddel of verbeterhulp?

26 mrt

Veiligheid in beeld: fotoís als sanctiemiddel of verbeterhulp?

Feedback is essentieel om te kunnen leren, en die verweven we dan ook vaak in onze interventies: mensen gaan (360) feedback opzoeken, benutten klant- of deelnemersevaluaties, doen zelfonderzoek, …. Foto’s kunnen ook een spiegel voorhouden en in dat opzicht een ‘vonkje’ voor leren zijn. Dat...

Storytelling van binnenuit

20 mrt

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt...

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

16 mrt

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

Patronen Mensen hebben een natuurlijke neiging om zich tegen veranderingen te verzetten. Veranderingen worden in ons brein ervaren als bedreiging. Ons biochemisch systeem houdt niet van verandering en doet er alles aan om bij het vertrouwde te blijven, ook al is het niet constructief...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

13 mrt



...

Koffiepraatjes die het verschil maken

27 feb

Koffiepraatjes die het verschil maken

Van persoonlijke gesprekken krijgen mensen energie. Als vanzelf praat je over dingen die je interesseren en raken en waar je van opleeft. In het werk is het niet vanzelfsprekend om ruimte te maken voor deze waardevolle momenten. Tijd is kostbaar en de nadruk ligt vaak...

Een ongeval op het werk, doodnormaal

12 feb

Een ongeval op het werk, doodnormaal

Het is in Nederland niet vanzelfsprekend dat je ’s avonds gezond thuiskomt van je werk. In 2016 gold voor ten minste 2500 mensen dat ze met een ernstig letsel hun werkplek hebben verlaten. ISZW publiceerde in juni jl. een rapport over ernstige arbeidsongevallen. In het...
vorige
1 2 3 ... 61 62 63
volgende