Storytelling van binnenuit

20 mrt

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt hadden. Echter, kozen wij voor een andere aanpak. Storytelling van binnenuit. 

 

Nespresso

Ik vertelde de groep over mijn ervaring als ‘coffee specialist’ bij Nespresso. Daar leerde ik veel over storytelling. Want het vertellen over een koffie werkte het beste als ik mij het verhaal eigen kon maken. Ik bedoel, ik kan vertellen over een koffie met bonen die uit Brazilië komen en op welke hoogte die groeien, om vervolgens uitgebreid te vertellen op welke wijze en methode de koffiebonen verwerkt worden. Maar dat klinkt saai toch? 

 

Een goud koffiemomentje

Dus ik ging op zoek naar een persoonlijk raakvlak en moest denken aan mijn ervaring tijdens een stage voor SOS Kinderdorpen in Lauro de Freitas, Brazilië. Met een vriend verbleef ik bij een gastgezin. Samen met mijn gastmoeder Regina dronk ik dagelijks, bij het ondergaan van de zon, een koffie uit een kopje met een prachtig bloemmotief. Zij maakte die koffie met zoveel warmte. Zo zaten wij op het trapje, grenzend aan het huis. En ondanks mijn gebrekkige Portugees, hadden we de mooiste gesprekken. Een goud koffiemomentje dat ik graag deelde met klanten. Bij het vertellen waande ik me voor even weer op dat trapje…

 

Verhalenwand

Terug naar de groep. Deelnemers gingen aan de slag met storytelling door elkaar te interviewen. Met behulp van een interviewleidraad hielpen de interviewers om elkaars verhalen te vangen. Vervolgens schreef de interviewer het verhaal van de interviewee uit. Uiteindelijk werden de verhalen met elkaar gedeeld door ze te plakken op een verhalenwand en hierover uit te wisselen. Een mooie workshop dacht ik zo met als resultaat een mix tussen elkaar op een andere manier leren kennen, interviewen, schrijven en delen van persoonlijke verhalen. En dat in anderhalf uur.

 

‘Het’ verhaal

Wat we bewust weglieten in de workshop was het ‘hoe over te brengen’ gedeelte. Natuurlijk hadden we een workshop kunnen geven waarin we deelnemers de tools aanreiken om dat te doen. Maar volgens mij begint het met helder te krijgen wat ‘het’ verhaal nu is. En dat gebeurt van binnenuit, door scherp te krijgen wat je wilt vertellen en je daarbij bewust te worden van jouw passie en drive. Als je vanuit daar jouw verhaal (en die van de organisatie) kunt overbrengen, is er volgens mij niks krachtiger en meer ontwapenend. Het ‘hoe’ komt dan vanzelf.

 

 

Is het tijd om samen met jouw collega’s, of werknemers het verhaal van jullie organisatie te onderzoeken, om dit verhaal vervolgens naar buiten te gaan overbrengen? Ben je nieuwsgierig naar hoe je jouw verhaal scherp krijgt? Stuur een e-mail naar dvanderpol@kessels-smit.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


5 gewaagde vragen, deel 2

17 jan

5 gewaagde vragen, deel 2

Met de quick scan van vorige week heb je een beeld gekregen van waar het staat met jezelf, met je team en met je organisatie – misschien had je dat al duidelijk en kreeg je daar een bevestiging van. Bij Nieuwjaar horen goede voornemens: om...

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

14 jan

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

In bosbeheer gaan economie en ecologie hand in hand. Dat is het uitgangspunt van het driejarige Interreg project eco2eco . Verschillende Vlaamse en Nederlandse partners werken aan een duurzaam bosbeheer waarin het mogelijk is natuurdoelen te realiseren én tegelijkertijd economisch interessant kwaliteitshout te oogsten. (bron:...

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

7 jan

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

We staan over het algemeen te weinig stil bij hoe we ervoor staan. Ons brein is geneigd om al weer druk bezig te zijn met de volgende urgente gebeurtenis die zich aandient. Echt leiderschap, van jezelf en van anderen, vraagt om bewustzijn van waar je...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...
vorige
1 2 3 ... 64 65 66
volgende