Storytelling van binnenuit

20 mrt 18

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt hadden. Echter, kozen wij voor een andere aanpak. Storytelling van binnenuit. 

 

Nespresso

Ik vertelde de groep over mijn ervaring als ‘coffee specialist’ bij Nespresso. Daar leerde ik veel over storytelling. Want het vertellen over een koffie werkte het beste als ik mij het verhaal eigen kon maken. Ik bedoel, ik kan vertellen over een koffie met bonen die uit Brazilië komen en op welke hoogte die groeien, om vervolgens uitgebreid te vertellen op welke wijze en methode de koffiebonen verwerkt worden. Maar dat klinkt saai toch? 

 

Een goud koffiemomentje

Dus ik ging op zoek naar een persoonlijk raakvlak en moest denken aan mijn ervaring tijdens een stage voor SOS Kinderdorpen in Lauro de Freitas, Brazilië. Met een vriend verbleef ik bij een gastgezin. Samen met mijn gastmoeder Regina dronk ik dagelijks, bij het ondergaan van de zon, een koffie uit een kopje met een prachtig bloemmotief. Zij maakte die koffie met zoveel warmte. Zo zaten wij op het trapje, grenzend aan het huis. En ondanks mijn gebrekkige Portugees, hadden we de mooiste gesprekken. Een goud koffiemomentje dat ik graag deelde met klanten. Bij het vertellen waande ik me voor even weer op dat trapje…

 

Verhalenwand

Terug naar de groep. Deelnemers gingen aan de slag met storytelling door elkaar te interviewen. Met behulp van een interviewleidraad hielpen de interviewers om elkaars verhalen te vangen. Vervolgens schreef de interviewer het verhaal van de interviewee uit. Uiteindelijk werden de verhalen met elkaar gedeeld door ze te plakken op een verhalenwand en hierover uit te wisselen. Een mooie workshop dacht ik zo met als resultaat een mix tussen elkaar op een andere manier leren kennen, interviewen, schrijven en delen van persoonlijke verhalen. En dat in anderhalf uur.

 

‘Het’ verhaal

Wat we bewust weglieten in de workshop was het ‘hoe over te brengen’ gedeelte. Natuurlijk hadden we een workshop kunnen geven waarin we deelnemers de tools aanreiken om dat te doen. Maar volgens mij begint het met helder te krijgen wat ‘het’ verhaal nu is. En dat gebeurt van binnenuit, door scherp te krijgen wat je wilt vertellen en je daarbij bewust te worden van jouw passie en drive. Als je vanuit daar jouw verhaal (en die van de organisatie) kunt overbrengen, is er volgens mij niks krachtiger en meer ontwapenend. Het ‘hoe’ komt dan vanzelf.

 

 

Is het tijd om samen met jouw collega’s, of werknemers het verhaal van jullie organisatie te onderzoeken, om dit verhaal vervolgens naar buiten te gaan overbrengen? Ben je nieuwsgierig naar hoe je jouw verhaal scherp krijgt? Stuur een e-mail naar dvanderpol@kessels-smit.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Blogreeks Positief Onderwijs” voor jou geselecteerd:


Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec 17

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov 17

Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...