Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

25 mei

Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We hebben het project! Groot enthousiasme - want het denkwerk, offerte schrijven en intakegesprek met de opdrachtgever was niet voor niets geweest. En eigenlijk kon het nu pas allemaal beginnen. Volgende stap was een draaiboek voorleggen voor het traject dat we in de organisatie zouden opzetten. 

 

Maar wat voor draaiboek wil de klant dan? Hoe concreet moet het nu al zijn? En wat als we dan heel veel tijd steken in een draaiboek dat ze volledig afschieten? En wanneer zal ik samen met mijn collega voldoende tijd vinden om samen te ontwerpen? 

 

Enkele dagen voor onze afspraak met de opdrachtgever, hebben we dan toch een moment gevonden om aan het draaiboek te werken. Maar plots is de goesting bij allebei heel wat minder. Wat is hier aan de hand? We waren toch zo blij met deze opdracht? Hoe komt het dat we plots de drive niet meer vinden om rond deze opdracht te werken?

 

We klappen onze laptops dicht om over deze vraag te spreken. En ontdekken als snel: onze energie zit juist op het contact met de klant. Een creatief ontwerp maken samen met en niet voor de klant. 

 

Dit inzicht riep bij ons nieuwe vragen op… Hoe zou het zijn om zonder afgewerkt draaiboek naar de meeting te gaan, maar met de uitnodiging om samen te ontwerpen? Kunnen we dit last minute wel nog maken?  Zouden we de klant kunnen meenemen in onze manier van werken?

 

We gaan ervoor. Want dit is de manier waarop we het liefst werken. Samen met de eigenaar ontwerpen, in het moment kunnen voelen wat belangrijk, nodig en gepast is. En op die manier tot een helder draaiboek met creatieve werkvormen komen. 

 

En zo geschiedde… met veel werkvreugde, een vleugje trots voor onze durf en een tank vol vertrouwen en geloof in het traject bij de opdrachtgever. En onszelf. 

 

 

Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden

Kris Snick en Sofie Hendrikx zijn actief als coach en facilitator. Zij verzorgen vanaf dit najaar bij de FCE de leergang ‘Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden.

In deze blogreeks delen zij hun persoonlijke ervaringen op dit gebied en hoe zij daarin hun eigen vakmanschap steeds verder ontdekken en ontwikkelen.  

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende