Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

25 mei

Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We hebben het project! Groot enthousiasme - want het denkwerk, offerte schrijven en intakegesprek met de opdrachtgever was niet voor niets geweest. En eigenlijk kon het nu pas allemaal beginnen. Volgende stap was een draaiboek voorleggen voor het traject dat we in de organisatie zouden opzetten. 

 

Maar wat voor draaiboek wil de klant dan? Hoe concreet moet het nu al zijn? En wat als we dan heel veel tijd steken in een draaiboek dat ze volledig afschieten? En wanneer zal ik samen met mijn collega voldoende tijd vinden om samen te ontwerpen? 

 

Enkele dagen voor onze afspraak met de opdrachtgever, hebben we dan toch een moment gevonden om aan het draaiboek te werken. Maar plots is de goesting bij allebei heel wat minder. Wat is hier aan de hand? We waren toch zo blij met deze opdracht? Hoe komt het dat we plots de drive niet meer vinden om rond deze opdracht te werken?

 

We klappen onze laptops dicht om over deze vraag te spreken. En ontdekken als snel: onze energie zit juist op het contact met de klant. Een creatief ontwerp maken samen met en niet voor de klant. 

 

Dit inzicht riep bij ons nieuwe vragen op… Hoe zou het zijn om zonder afgewerkt draaiboek naar de meeting te gaan, maar met de uitnodiging om samen te ontwerpen? Kunnen we dit last minute wel nog maken?  Zouden we de klant kunnen meenemen in onze manier van werken?

 

We gaan ervoor. Want dit is de manier waarop we het liefst werken. Samen met de eigenaar ontwerpen, in het moment kunnen voelen wat belangrijk, nodig en gepast is. En op die manier tot een helder draaiboek met creatieve werkvormen komen. 

 

En zo geschiedde… met veel werkvreugde, een vleugje trots voor onze durf en een tank vol vertrouwen en geloof in het traject bij de opdrachtgever. En onszelf. 

 

 

Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden

Kris Snick en Sofie Hendrikx zijn actief als coach en facilitator. Zij verzorgen vanaf januari 2019 bij de FCE de leergang ‘Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden.

In deze blogreeks delen zij hun persoonlijke ervaringen op dit gebied en hoe zij daarin hun eigen vakmanschap steeds verder ontdekken en ontwikkelen.  

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De schoolleider: van held naar Minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar Minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag . Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende