Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging

Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan.

Even voel ik medelijden - zijn verhaal is behoorlijk aangrijpend. Kwetsbaar is hij op dit moment. Ik ook. Ik zie frustratie, boosheid en eenzaamheid. En nog veel meer: hij straalt kracht uit, levenslust en vooral wijsheid.

 

In het moment kies ik ervoor die positieve kant te bekrachtigen. Te focussen op wat hem en mij een positief gevoel geeft. Nadat ik met hem deel wat ik zie begint hij te glimlachen. Hij voelt zich gezien. En het mooie is: ik ook. Een korte ontmoeting met betekenis voor ons allebei. De kunst van het leven zit in dit moment.

 

‘I see you’

Positief Onderwijs gaat precies hierover. Het koesteren en voeden van positieve eigenschappen of talenten van jongeren. Je talenten bestaan pas echt als ze door anderen gezien worden. Dan zijn ze van betekenis. Uiteindelijk willen we allemaal gezien worden; op het werk, in school en thuis. 

 

Docenten hebben dagelijks een immense invloed op de gesprekken in de klas, op de interactie met hun leerlingen. Het geven van positieve stimulansen maakt een groot verschil. Daarmee vergroot je het welzijn en geluk bij jongeren. Hoe vaak hebben we daar oog voor?

 

Je hart klopt

Train niet alleen je brein, maar ook je hart zegt psycholoog Martin Seligman. Wij zelf, maar ook jongeren weten maar al te goed hoe ze hun brein moeten trainen. Hoe meer we ons brein aanspreken, hoe minder ons hart de kans krijgt. Ons brein maakt dagelijks overuren. Luisteren, concentreren, stof tot je nemen, overdenken en produceren. En op naar het volgende moment – nog meer denkwerk.

 

Positief onderwijs is gericht op het trainen van hoofd én hart. Beide werken tenslotte samen. Ze zijn verbonden.

 

Levenskunst

Positief Onderwijs verder verweven in scholen om geluk en welzijn van jongeren te vergroten. Dat is een idee dat opvoeders, docenten en anderen mensen in het onderwijs aanspreekt. Ik denk dat we dit allemaal willen als we ons hart laten spreken: jongeren laten groeien vanuit hun talenten. Potentie ontketenen en jongeren ondersteunen door een positieve context te creëren. Geluk en welzijn als levenskunst voor leerlingen en voor onszelf.

 

Ik ben benieuwd hoe jij dagelijks het positieve verschil voor jongeren maakt? Je kunt jouw persoonlijk reactie ook naar mij toe mailen.

 

 

Inspirerend praktijkvoorbeeld

Geelong Grammar school in Australie heeft Positief Onderwijs in de hele manier van denken en doen in de school geïntegreerd. In de stijl van leidinggeven en samenwerken, maar ook in de (vak)lessen. Op hun website kun je meer over de werking hiervan zien en lezen.

 

Bronnen

 


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

25 mei

Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We hebben het project! Groot enthousiasme - want het denkwerk, offerte schrijven en intakegesprek met de opdrachtgever was niet voor niets geweest. En eigenlijk kon het nu pas allemaal beginnen. Volgende stap was een draaiboek voorleggen voor het traject dat we in de organisatie zouden opzetten.

Geluk te midden van de drukte: denken in eilandjes

23 mei

Door: Nina Timmermans - profiel | Categorie: Inspiratie
Geluk te midden van de drukte: denken in eilandjes

We doen veel op de automatische piloot. Of het nu gaat over je route naar werk, je avondroutine (met partner/gezin) of de vlugheid waarmee je alweer dik een half uur op instagram keek. Onderweg van overleg naar overleg voel je de drang om efficiënt je...

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

1 mei

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

Dat was het antwoord op de vraag: ‘waarom doe je het werk wat je doet?’. Terwijl ik de zin voor het eerst uitspreek, kijken zo’n 40 collega’s mij vragend en misschien ook wel bevestigend aan. De volgende collega in de kring vertelt zijn zin. En...

Verhalen herschrijven

19 apr

Verhalen herschrijven

Vol concentratie lezen we het uitgeprinte A4-tje dat we alle acht op onze schoot hebben liggen. Vanuit de andere kant van de ruimte komt het geluid van het wekelijkse biljartuurtje onze kant op, gemixt met het ritmische getik van het mes van de vrijwilligster die...

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

29 mrt

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

Verandering is in veel organisaties aan de orde van de dag. En hoewel teams dagelijks proberen om vorm te geven aan nieuwe ambities, en proberen vormen te vinden die beklijven, blijft veranderen moeilijk. Het merendeel van de pogingen loopt vast of komt...

Veiligheid in beeld: fotoís als sanctiemiddel of verbeterhulp?

26 mrt

Veiligheid in beeld: fotoís als sanctiemiddel of verbeterhulp?

Feedback is essentieel om te kunnen leren, en die verweven we dan ook vaak in onze interventies: mensen gaan (360) feedback opzoeken, benutten klant- of deelnemersevaluaties, doen zelfonderzoek, …. Foto’s kunnen ook een spiegel voorhouden en in dat opzicht een ‘vonkje’ voor leren zijn. Dat...

Storytelling van binnenuit

20 mrt

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt...

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

16 mrt

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

Patronen Mensen hebben een natuurlijke neiging om zich tegen veranderingen te verzetten. Veranderingen worden in ons brein ervaren als bedreiging. Ons biochemisch systeem houdt niet van verandering en doet er alles aan om bij het vertrouwde te blijven, ook al is het niet constructief...
vorige
1 2 3 ... 61 62 63
volgende