Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

1 mei 18

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

Dat was het antwoord op de vraag: ‘waarom doe je het werk wat je doet?’. Terwijl ik de zin voor het eerst uitspreek, kijken zo’n 40 collega’s mij vragend en misschien ook wel bevestigend aan. De volgende collega in de kring vertelt zijn zin. En ik denk ondertussen: was ie te heftig? In deze blog onderzoek ik het zinnetje en het waarom van mijn werk. Deze ‘why’ kleurt mijn profiel als verhalende veranderaar. 

 

The oppressed

Het meest in het oog springend is waarschijnlijk 'the oppressed'. Maar wie zijn dan die onderdrukten? Verhalen onderdrukken mensen, teams, organisaties en samenlevingen. Ze onderdrukken mij ook. Niet zozeer in de zin van fysieke onderwerping of mishandeling, maar eerder als een mentale blokkade, die mogelijk wel een lichamelijk effect kan hebben overigens. Op het moment dat ik steeds tegen mezelf zeg dat ik te dik ben (of overal posters zie van dunne mensen), ga ik mijzelf geremd voelen om te eten. Op het moment dat ik lees dat ik nu zonder zonden moet zijn om straks in de hemel te komen, wordt het huidige leven minder leuk. Op die manier kan een verhaal een mens (of mensen) onderdrukken. Publieke media publiceren ook verhalen die een onderdrukkende werking hebben. 

 

Theatre of the oppressed

De gedachte van Augusto Boal was namelijk dat mensen in onze samenleving onderdrukt worden door het schouwspel dat zich voor hen afspeelt in het publiek theater. Je hebt als mens weinig invloed op alle berichtgeving in de krant of de manier van praten door politici. Woorden waar ik mij nog wel aan stoor zoals: “kopvoddentax” van Geert Wilders of de zin van Trump: "When Mexico sends its people, they're not sending their best. (..) They're bringing drugs. They're bringing crime. They're rapists". Augusto legt in zijn boek uit hoe hij van spectators (toeschouwer) naar spect-actors (toeschouwer-acteur) wil gaan. Met andere woorden: dat het publiek meepraat en meedoet in het theater. Dat impliceert het vergroten van de mogelijkheden om als publiek figuur met je publiek in gesprek te gaan en dat mogelijkheden tot actie worden vergroot. De scheiding tussen theater en publiek moet zo klein mogelijk zijn. 

 

Autonomie

Of het nu is in teams, persoonlijke coaching, of organisatieontwikkeling, het verkleinen van de afstand tussen degene die onderdrukt wordt en het onderdrukkende verhaal, is een belangrijk doel voor mij. Dat betekent onderzoek doen naar de verhalen die inwerken op de autonomie van een persoon of groep mensen. Mijn ‘why’ gaat over die autonomie vergroten door deze verhalen te onderzoeken en mensen uit te nodigen om hun auteurschap te vergroten. Als mensen door het onderzoek naar deze verhalen, ruimte ervaren om iets anders te gaan doen, is dat voor mij waardevol. Zo heb ik zelf ondervonden hoe de bijbel als verhaal een grote werking op mij had. Ik schrijf hier lichtjes over in een eerdere blog. 

 

Developing stories

Vorige week heb ik een werkconferentie begeleid met 220 mensen van een jeugdzorginstelling. Het verhaal dat hen onderdrukte (zo stelde een ontwerpteam van mix-max medewerkers van tevoren vast) was het verhaal van afdelingen van mensen die soms compleet langs elkaar heen werken. Mensen ervaren geen ruimte om hier zelf verandering in aan te brengen. In de conferentie ‘Grensverleggend werken, hoe doe ik dat?’ spraken 220 spect-actors een gehele dag met elkaar over de ontwikkeling van hun persoonlijke en gezamenlijke verhalen over betere zorg en samenwerking. 

 

Joeri Kabalt, Martijn van Ooijen, Koen Weber en Lieve Scheepers werken als organisatieadviseur en coach veel met verhalen en narratieve technieken. Om betekenis en beweging te creëren binnen individuen, teams en organisatie-veranderprocessen. Ze verzorgen vanaf dit najaar een leergang Verhalend Veranderen.

 

 

Meer lezen?

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Hoe ontwerp je een goed leertraject?

15 jul

Hoe ontwerp je een goed leertraject?

"De meeste van ons kunnen precies het verschil uitleggen tussen een hele goede en slechte training of opleiding. Vaak doen we dit op basis van eigen ervaringen. Waar het kan gaan om de toepasbaarheid van aangereikte kennis, de ervaren begeleider of de prettige groep deelnemers...

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

20 jun

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

Talent, ontwikkelen en presteren bij Achmea “Achmea gooit beoordeling van medewerkers over andere boeg” zo maakte het verzekeringsbedrijf met ruim 12.000 medewerkers afgelopen september bekend. Een persbericht waar in veel organisaties met belangstelling naar werd gegeken, want het is zowel een hot item als...

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

9 mei

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

Collega Derk van der Pol is organisatiejournalist. Maar wat is het eigenlijk? Wat is het belang ervan voor organisaties? En wat vraagt het van je? Saskia Tjepkema interviewde Derk: “Voor mij gaat het erom dat je binnen een team of een hele organisatie...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende