Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

21 dec 17

Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

Mariel Rondeel werd geinterviewd op pwnet.nl over het boek Opleidingskunde:

 

"Het creëren van een lerende organisatie is niet de exclusieve taak van opleidingskundigen of de afdeling Leren en Ontwikkelen. Kennisdelen en kritisch kijken naar je eigen opvattingen over werk, moeten worden gedragen door de hele organisatie, zegt Mariel Rondeel, ontwerper en consultant bij Kessels & Smit.

Talentontwikkeling en performance improvement hoeven elkaar niet uit te sluiten, zegt Rondeel. “Ontwikkeling van mensen heeft ook te maken met wat de organisatie nastreeft. Het gaat altijd om de vraag ‘Hoe kan ik datgene waar jij sterk in bent, wat jou drijft en waar jij verder in wilt komen verbinden met datgene wat voor onze organisatie van belang is? Hoe dragen jouw talenten bij aan het collectieve belang?’”

 

Leren in organisaties

Mariël Rondeel is een van de auteurs van het boek Opleidingskunde – Leren in het werk, rond het werk, voor het werk. Samen met co-auteur Erik Deen gaat ze in de volledig vernieuwde editie van het boek uitgebreid in op het vakmanschap dat nodig is om leren in organisaties op een hoger plan te brengen. Het boek kwam tot stand in samenwerking met Joseph Kessels, grondlegger van het vak opleidingskunde in Nederland.

 

Impact

Het zogenaamde achtveldenmodel vormt de ruggengraat van het boek. Dit model kan worden gebruikt als leidraad voor het samen met relevante betrokkenen ontwerpen en evalueren van leerinterventies. Het model helpt om een logisch verband te leggen tussen organisatiedoelen, werksituatie, bekwaamheden en leerinterventies. En om vast te stellen wanneer betrokkenen tevreden zijn met opbrengsten: zowel de leeropbrengsten als de opbrengsten voor de organisatie.
Een van de ontwikkelingen die de auteurs daarbij signaleren is dat evaluaties van resultaten van leeractiviteiten zich niet meer beperken tot de vraag of het traject goed was.

 

(...) "

 

Lees hier het hele interview...


Andere interessante blogs op het thema “Projecten” voor jou geselecteerd:


Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

16 mrt

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

Patronen Mensen hebben een natuurlijke neiging om zich tegen veranderingen te verzetten. Veranderingen worden in ons brein ervaren als bedreiging. Ons biochemisch systeem houdt niet van verandering en doet er alles aan om bij het vertrouwde te blijven, ook al is het niet constructief...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov 17

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec 16

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers. Twee bijeenkomsten en een talentenscan De workshop was...

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov 16

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Verbinding maken met kwetsbaarheid

13 okt 16

Verbinding maken met kwetsbaarheid

Leer gemaakt van vissenhuid, the seven basics en compatible closet. Voor mij nieuwe termen maar voor deelnemers van de kick-off training van Shop ’n Style gesneden koek. Ik heb het over negen stijlvolle pioniers met de ambitie om de fashion industrie eerlijker en duurzamer te...
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende