Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

Leadership and reconciliation. Podcast with Fanie du Toit

16 mrt 15

Leadership and reconciliation. Podcast with Fanie du Toit

In many sectors and organizations leaders face challenges related to ethics and integrity. In change processes many leaders deal with situations of conflicts and reconciliation. How can one be ethical when all ethical rules have broken down? How can you be ethical again after a crisis? It undermines the confidence in the trust. How do you resurrect ethics in that wasteland of trust? In the second edition of ‘Do I Have A Choice’, a series of podcasts about entrepreneurship, leadership, reflection and technology, Fanie du Toit, director of the South African Institute of Justice and Reconciliation, reflects on the profound topics of reconciliation and leadership.

“Very often I think that reconciliation is born, when other options have been exhausted”, says Fanie du Toit. He states that though reconciliation may sound like a very big word, it’s a reality we have to face in our personal and every-day life, also in organizations. The astonishing thing is, he says, that people do not reconcile in certain situations. His point of view is determined by the fact that we, as human being, are interdependent. To learn more about interdependency, check one of my previous blogposts. Getting curious about Du Toit’s view on what’s happening in Europe at the moment? Listen to the second edition of ‘Do I Have a Choice’.

 

Audio-time: 15.06 mintues
Link to iTunes

 

Download 02_Leadership_an...anie_du_Toit.mp3

Andere interessante blogs op het thema “Blogreeks Positief Onderwijs” voor jou geselecteerd:


Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec 17

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov 17

Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...