Kousen en korte broek maken het verschil (niet): faciliteren als persoonlijk vakmanschap

5 jun

Kousen en korte broek maken het verschil (niet): faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Het was één van mijn laatste werkdagen voor ik enkele weken zomervakantie zou nemen. De weergoden hadden echter al beslist om voor zomer te kiezen en er was meer dan 30 graden voorspeld. Op zo’n dag waan ik me liefst in een tropisch land en draag ik korte broek en slippers. Zou ik het vandaag voor deze teambegeleiding ook durven? Kom ik zo wel professioneel over? Het gaat tenslotte om een team dat dagelijks in een corporate omgeving werkt.

 

Na enig dubben besloot ik: ‘ik doe het gewoon’. Het is een dag die gaat over het ontdekken van je talenten, het waarderen van de verschillen en eigenheid in elke mens. De korte broek zal dan maar iets vertellen over mijn eigenheid in deze groep. En al na vijf minuten kreeg ik mijn kleine gelijk. Een teamlid kwam naar me toe en zei: “och als ik geweten had dat jij een korte broek droeg, dan had ik het ook gedaan.” Het zette een boeiend gesprek in gang binnen het team over de mate waarop je je anders kleedt, gedraagt of laat zien op het werk. En waarom. 

 

Een paar maanden later had ik een volgende workshop. Toen had ik in de ochtend een eigenwijze keuze gemaakt met betrekking tot mijn sokken. Niemand had er iets van gezegd. Hadden ze het uberhaupt wel gezien? Bij de evaluatie aan het eind van de dag bleek van wel…. Een iets oudere man met veel ervaring was de eerste om het woord te nemen. “Toen ik aan het begin van de dag zag dat je twee verschillende sokken aanhad, dacht ik: oei, oei oei… wat zal die hippie ons hier vandaag komen vertellen.” Ik voelde me heel even betrapt. Die man had mijn subtiele daad van verzet en non-conformisme ontdekt. En het had blijkbaar een effect op mijn imago als begeleider? 

 

Hij ging verder… “Maar ik moet toegeven, ik ben blij verrast. Boeiend om te zien hoe je op een soepele manier onze verschillende meningen en gedachtes tot één geheel wist te brengen.” Zijn reflectie zorgde voor hilariteit in de groep en een kleine rode blos op mijn wangen. 

 

Tegelijk ben ik me meer dan ooit bewust dat de kleren niet alleen de man maken, maar ook iets van mijn persoonlijkheid in de begeleiding leggen. 

 

 

Kris Snick en Sofie Hendrikx zijn actief als coach en facilitator. Zij verzorgen vanaf januari 2019 de leergang ‘Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden.’ In deze blogreeks delen zij hun persoonlijke ervaringen op dit gebied en hoe zij daarin hun eigen vakmanschap steeds verder ontdekken en ontwikkelen.  

 

 


Andere interessante blogs op het thema “Projecten” voor jou geselecteerd:


Veiligheid op een schaal van 'mama' tot 'hielenlikker'. Werken aan veiligheid binnen de logistieke afdeling van Colruyt

4 feb

Veiligheid op een schaal van 'mama' tot 'hielenlikker'. Werken aan veiligheid binnen de logistieke afdeling van Colruyt

Colruyt is een Belgische supermarktketen , met als baseline ‘laagste prijzen’. Om hun producten in de rekken te krijgen, zijn 4000 logistiek medewerkers dag en nacht in de weer. Voor deze mensen is veiligheid een dagelijks aandachtspunt. Een gebrek aan veiligheid kan grote gevolgen hebben....

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

14 jan

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

In bosbeheer gaan economie en ecologie hand in hand. Dat is het uitgangspunt van het driejarige Interreg project eco2eco . Verschillende Vlaamse en Nederlandse partners werken aan een duurzaam bosbeheer waarin het mogelijk is natuurdoelen te realiseren én tegelijkertijd economisch interessant kwaliteitshout te oogsten. (bron:...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

16 mrt 18

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

Patronen Mensen hebben een natuurlijke neiging om zich tegen veranderingen te verzetten. Veranderingen worden in ons brein ervaren als bedreiging. Ons biochemisch systeem houdt niet van verandering en doet er alles aan om bij het vertrouwde te blijven, ook al is het niet constructief...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov 17

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende