Kleine stappen

5 feb

Kleine stappen

Grote stappen, gauw thuis. Kent u die uitdrukking nog? Ik moest daar laatst aan denken tijdens mijn hardlooptraining. Bij hardlopen is het namelijk de kunst om kleine stappen te maken en dan wel in een heel hoge frequentie. Grote stappen verbruiken veel energie en leiden uiteindelijk tot een slechtere eindtijd. De eerste keer dat ik ervan hoorde, vond ik het gelijk al mateloos interessant. Het voelt wat tegennatuurlijk: kleine stappen zetten om juist sneller te zijn. 

 

Bij leren is het eigenlijk net zo. ‘Wat is het kleinste wat je zelf anders zou kunnen doen?’, luidt een van mijn vragen bij het formuleren van een experiment om iets te veranderen en daarvan te leren. Ook daar zit de gedachte achter dat je de kans op succes vergroot door te denken in kleine stappen. Kleine stappen zijn makkelijker te maken, je hebt ze meer in de hand en je kunt sneller een succesje vieren. Dit vergroot weer het zelfvertrouwen en nodigt uit tot nieuwe experimenten. En voordat je het weet ben je lekker bezig met je leerdoel, zonder dat je je helemaal gestretcht en uitgewrongen voelt. Prachtig toch? 

 

Owain Service & Rory Gallagher (2017) hebben deze gedachte uitgewerkt tot een interessante aanpak. Beiden werken bij The Behavioral Insights Team in Engeland. Doel van dit team is het vertalen en uittesten van wetenschappelijk onderzoek in de dagelijkse praktijk.

 

Hun veranderaanpak bestaat uit zeven stappen:

  1. Stel: kies het juiste doel voor jezelf, stel een specifiek target vast en breek het lange termijndoel in beheersbare stappen.
  2. Plan: maak eenvoudige regels en een actieplan dat je koppelt aan je dagelijkse routine.
  3. Commit: beschrijf je commitment, maak het openbaar en zoek een maatje dat je helpt.
  4. Beloning: zet iets belangrijks op het spel en gebruik kleine beloningen voor jezelf om motivatie op te roepen, maar accepteer ook (tijdelijke) tegenvallers.
  5. Deel: sta open voor de hulp van anderen, gebruik je sociale netwerken of formeer een groep met een gedeeld doel.
  6. Feedback: weet hoe je je doel nastreeft en vraag om specifieke, bruikbare feedback.
  7. Zet door: oefen met focus, test verschillende benaderingen en vier successen.

 

In deze aanpak zitten twee dingen die volgens mij erg interessant zijn. Ten eerste: het bouwen van nieuwe dagelijkse routines en jezelf belonen als het lukt. Ten tweede: het actief betrekken van je omgeving. Beide maken veranderen ook gelijk spannend, het wordt namelijk wel erg zichtbaar als het je niet lukt. Mijn persoonlijke ervaring is dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Mensen gaan je juist helpen om te zorgen dat het wel lukt. Dit is dus een krachtige manier van veranderen.

 

Lukt het mij nu om alles te veranderen wat ik wil? Nee, natuurlijk niet. Vaak verstap ik me nog, doordat ik te snel wil en vergeet dat echt veranderen ook echt commitment vereist. Kleine stappen zetten vraagt discipline en doorzettingsvermogen. En op dat punt gaat het bij mij ook nog wel eens mis.

 

Deze blog verscheen ook in Opleiding & Ontwikkeling nummer 4 2017.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De schoolleider: van held naar minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag . Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende