Kleine stappen

5 feb 18

Kleine stappen

Grote stappen, gauw thuis. Kent u die uitdrukking nog? Ik moest daar laatst aan denken tijdens mijn hardlooptraining. Bij hardlopen is het namelijk de kunst om kleine stappen te maken en dan wel in een heel hoge frequentie. Grote stappen verbruiken veel energie en leiden uiteindelijk tot een slechtere eindtijd. De eerste keer dat ik ervan hoorde, vond ik het gelijk al mateloos interessant. Het voelt wat tegennatuurlijk: kleine stappen zetten om juist sneller te zijn. 

 

Bij leren is het eigenlijk net zo. ‘Wat is het kleinste wat je zelf anders zou kunnen doen?’, luidt een van mijn vragen bij het formuleren van een experiment om iets te veranderen en daarvan te leren. Ook daar zit de gedachte achter dat je de kans op succes vergroot door te denken in kleine stappen. Kleine stappen zijn makkelijker te maken, je hebt ze meer in de hand en je kunt sneller een succesje vieren. Dit vergroot weer het zelfvertrouwen en nodigt uit tot nieuwe experimenten. En voordat je het weet ben je lekker bezig met je leerdoel, zonder dat je je helemaal gestretcht en uitgewrongen voelt. Prachtig toch? 

 

Owain Service & Rory Gallagher (2017) hebben deze gedachte uitgewerkt tot een interessante aanpak. Beiden werken bij The Behavioral Insights Team in Engeland. Doel van dit team is het vertalen en uittesten van wetenschappelijk onderzoek in de dagelijkse praktijk.

 

Hun veranderaanpak bestaat uit zeven stappen:

  1. Stel: kies het juiste doel voor jezelf, stel een specifiek target vast en breek het lange termijndoel in beheersbare stappen.
  2. Plan: maak eenvoudige regels en een actieplan dat je koppelt aan je dagelijkse routine.
  3. Commit: beschrijf je commitment, maak het openbaar en zoek een maatje dat je helpt.
  4. Beloning: zet iets belangrijks op het spel en gebruik kleine beloningen voor jezelf om motivatie op te roepen, maar accepteer ook (tijdelijke) tegenvallers.
  5. Deel: sta open voor de hulp van anderen, gebruik je sociale netwerken of formeer een groep met een gedeeld doel.
  6. Feedback: weet hoe je je doel nastreeft en vraag om specifieke, bruikbare feedback.
  7. Zet door: oefen met focus, test verschillende benaderingen en vier successen.

 

In deze aanpak zitten twee dingen die volgens mij erg interessant zijn. Ten eerste: het bouwen van nieuwe dagelijkse routines en jezelf belonen als het lukt. Ten tweede: het actief betrekken van je omgeving. Beide maken veranderen ook gelijk spannend, het wordt namelijk wel erg zichtbaar als het je niet lukt. Mijn persoonlijke ervaring is dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Mensen gaan je juist helpen om te zorgen dat het wel lukt. Dit is dus een krachtige manier van veranderen.

 

Lukt het mij nu om alles te veranderen wat ik wil? Nee, natuurlijk niet. Vaak verstap ik me nog, doordat ik te snel wil en vergeet dat echt veranderen ook echt commitment vereist. Kleine stappen zetten vraagt discipline en doorzettingsvermogen. En op dat punt gaat het bij mij ook nog wel eens mis.

 

Deze blog verscheen ook in Opleiding & Ontwikkeling nummer 4 2017.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


5 gewaagde vragen, deel 2

17 jan

5 gewaagde vragen, deel 2

Met de quick scan van vorige week heb je een beeld gekregen van waar het staat met jezelf, met je team en met je organisatie – misschien had je dat al duidelijk en kreeg je daar een bevestiging van. Bij Nieuwjaar horen goede voornemens: om...

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

14 jan

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

In bosbeheer gaan economie en ecologie hand in hand. Dat is het uitgangspunt van het driejarige Interreg project eco2eco . Verschillende Vlaamse en Nederlandse partners werken aan een duurzaam bosbeheer waarin het mogelijk is natuurdoelen te realiseren én tegelijkertijd economisch interessant kwaliteitshout te oogsten. (bron:...

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

7 jan

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

We staan over het algemeen te weinig stil bij hoe we ervoor staan. Ons brein is geneigd om al weer druk bezig te zijn met de volgende urgente gebeurtenis die zich aandient. Echt leiderschap, van jezelf en van anderen, vraagt om bewustzijn van waar je...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...
vorige
1 2 3 ... 64 65 66
volgende