In de maak: het K&S jubileumboek

4 apr

In de maak: het K&S jubileumboek

Vrijdagochtend 9.00u. In de mooiste kamer van ons pand op de Maliebaan zitten Derk van der Pol, Mara Spruyt en Marijke Boessenkool aan tafel voor het wekelijks jubileumboekoverleg. Want er is een jubileumboek voor K&S Nederland in de maak. Een boek waarin we wie en wat we zijn nu, als K&S, proberen te begrijpen door verhalen van vroeger en de oorsprong te verbinden aan verhalen van nu. 

 

Een jaarboek wordt jubileumboek

De afgelopen jaren brachten we als gezelschap ieder jaar een jaarboek uit. Misschien ken of heb je zo’n boek wel. Daarin staan verschillende blogs en artikelen van het afgelopen jaar gebundeld. Een soort ‘best of’ als inspiratie voor het nieuwe jaar. Dit jaar, in ons 40-jarig jubileum, besloten we het anders aan te pakken. Geen jaarboek maar een ‘jaren-boek’. 

 

Het heden begrijpen vanuit het verleden

Tijdens een pizza-brainstorm-sessie met een groep collega’s ontstond het idee om met het jubileumboek te onderzoeken wat de oorsprong is van dat wat we nu doen in ons gezelschap. Op wiens schouders staan we en wat zijn onderliggende principes van waaruit we georganiseerd zijn en werken? We willen het heden begrijpen en duiden aan de hand van ons verleden. Waar komt dat wat we nu doen vandaan? En hoe is dat zo gekomen? We gaan op zoek naar verhalen over momenten dat iets gebeurde dat tot op de dag van vandaag haar doorwerking en impact heeft. Op die manier doen we recht aan het feit dat K&S Nederland niet één verhaal kent, maar verschillende verhalen die samen ‘het verhaal’ maken. 

 

Van idee naar (red)actie

We delen het idee voor het jubileum op verschillende momenten, steeds met andere collega’s. Daardoor krijgt het stap voor stap verder vorm. Er wordt enthousiast gereageerd. Dat betekent dat we het idee om kunnen zetten in actie. En in een redactie. Want, met een heldere deadline voor ogen is het fijn om zo snel mogelijk van start te gaan. De driehoek, een model dat we vaak gebruiken in organisatie om effectief samen te werken, passen we op onze eigen samenwerking toe. Twee collega’s worden initiator en fungeren als opdrachtgever, vijf collega’s vormen als actoren de redactie, een groep collega’s stapt in als ondersteuner, om bijvoorbeeld bij de planning op orde te krijgen, de redactie of de vormgeving te doen. Ans Grotendorst, collega en redacteur bij K&S Publishers, wordt onze eindredacteur. 

 

Jubileumboek als interventie

Inmiddels zijn we van start. De eerste interviews zijn gehouden, andere staan op de planning. En we merken: het jubileumboek zet iets in gang. Door collega’s uit te nodigen voor een interview ontstaan vragen: waarom ik, waarom dit thema? Ook als interviewer merken we soms lichte schroom: stel ik de juiste vragen, heb ik nu de kern te pakken? Maar bovenal merken we dat het samen met collega’s op zoek naar onze oorsprong, elkaar bevragen op ons werk en onderzoeken waarom we dat zo doen, aanzet tot nieuwe en onverwachte gesprekken.

 

Zo is het maken van dit jubileumboek meer dan een productie van verhalen. Het maakproces zet aan tot reflectie, het onderzoeken van onze kern en het verbindt. Zo gezien staat het maken van dit jubileumboek niet ver van ons dagelijks werk. Of het nu gaat om een individuele coaching of een verandertraject in een organisatie. Steeds ontwerpen we passende manieren om stil te staan bij de vraag: wie zijn we en waarom doen we wat we doen? En precies dat is tot nu toe de (onverwachte) werking van dit jubileumboek-maakproces. Het nodigt uit tot een collectieve reflectie op wie we zijn en waar we vandaan komen. En dat biedt hopelijk niet alleen een blik op het verleden, maar ook een vooruitblik naar de toekomst, in de volgende 40 jaar van K&S. 

 

Nieuwsgierig geworden naar het jubileumboek? Op 15 juni lanceren we het boek. Nog even wachten dus en je kunt het bestellen op onze website.


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

9 nov



...

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

5 nov

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

Boek uit. In één week. Het is anders en er staat veel f*ck in de tekst (echt veel). Dus ik twijfel. Mag ik dit echt een goed boek vinden? Ik gluur even bij reviews van gerenommeerde bloggers. Oef! En ook: what the f*ck...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...
vorige
1 2 3 ... 19 20 21
volgende