Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?”

Het vertrouwen was zo ver weg tussen deze mensen, dat ik me niet kon inbeelden dat ze in de namiddag constructief met elkaar in gesprek zouden gaan en tot belangrijke beslissingen voor de organisatie konden komen. Ik voelde mijn hoofd bonken. En mijn collega vermoedelijk ook. Een reden te meer om onszelf even rust te gunnen tijdens de middagpauze. We aten gezellig met het team en deden mee aan de small-talk.

Na de lunch namen we een moment om te bespreken hoe we in de resterende tijd een doorbraak konden maken. “We moeten op vertrouwen werken want dat is zo zoek. Of, nee, net het omgekeerde. Laat ons het gesprek gewoon strak faciliteren en hen concreet punt per punt laten bespreken en beslissingen nemen. En laten we kijken of er van daaruit terug kleine beetjes vertrouwen kunnen ontstaan. Al is het maar dun, daar geraak je verder mee dan niets.”

We moesten snel beslissen. Er was geen tijd de overwegingen breed te onderzoeken en te rationaliseren. Ik besloot in de adrenaline om op mijn intuïtie te vertrouwen en ervoor te gaan. Mijn collega deed hetzelfde: “ik weet niet of ik volledig mee ben, maar doe maar. Ik ga ervan uit dat het goed komt.” Ze koos voor vertrouwen in mij als co-begeleider.

Een uur later wisselden we opnieuw een blik uit. Deze keer met een glimlach en ontspanning op ons gezicht. Ja, er werd in duo’s constructief gepraat. En in het strakke tijdskader dat we hanteerden, kwam het team tot conclusies en de vaststelling dat op sommige thema’s het water helemaal niet zo diep was als het soms leek.

Wat was er gebeurd dat er plots wel gesprek mogelijk was? Een teamlid zei dat hij besefte dat ze gewoon meer focus nodig hadden in hun gesprekken. Dit zou hen ook in de toekomst helpen om sneller tot overeenstemming te komen.

Voor mij als begeleider zat er ook een les in. We weten het soms niet, krijgen er hoofdpijn van. Dat is soms ook iets om te accepteren. Als we maar blijven durven en experimenteren, afwisselen tussen strak houden en loslaten… dan kan het onverwachte gebeuren.

 

 

Kris Snick en Sofie Hendrikx zijn actief als coach en facilitator. Zij verzorgen vanaf januari 2019 de leergang ‘Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden.’ In deze blogreeks delen zij hun persoonlijke ervaringen op dit gebied en hoe zij daarin hun eigen vakmanschap steeds verder ontdekken en ontwikkelen. 

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

25 apr

Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

Hoe is het nu met je? Waar heb jij je deze ochtend al over verwonderd? Wat is een plek die veel voor jou betekent in Rotterdam? Wat is een moment sinds de vorige bijeenkomst waarin je iets nieuws over jezelf hebt ontdekt? Welke vraag houdt...

Talententaal geeft lucht

15 apr

Talententaal geeft lucht

Hoe talentenworkshops de samenwerking bevorderen Bank J.Van Breda & C° is een financiële instelling die advies geeft aan ondernemers en vrije beroepen. Zij werken al een aantal jaren samen met Kessels en Smit rond het ontwikkelen van talent. Sinds 2018 biedt Bank J.Van Breda...

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

8 apr

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

Eén van de uitdagingen vandaag de dag is om jouw eigen weg te vinden in een samenleving met steeds meer vrijheid, keuzes en overwegingen. Of het nu gaat om hoe je jouw vrije tijd besteedt, met wie je wel of juist niet omgaat of de...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

4 apr

Door: Arne Gillert - profiel | Categorie: Inspiratie


...

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

3 apr

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

In de Huiskamer van een Nederlands station hebben wij een gesprek met Marianne, een interim-manager. In haar opdracht maakt ze het een en ander mee. Ze vraagt om eens bij die ervaringen stil te staan vanuit ons ‘proceskundig perspectief’. Deze kijk gaat niet uitsluitend over...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

1 apr



...

Drie redenen waarom de plek waar je werkt zo belangrijk is

26 mrt

Drie redenen waarom de plek waar je werkt zo belangrijk is

Zoek jij ook het liefst mooie werkplekken op om de dag door te brengen? Ik wel. Zo boekten we met een paar collega’s ooit zelfs een retour Parijs met de Thalys. Alleen maar om in de trein te kunnen werken. Voor mij doet de plek...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...
vorige
1 2 3 ... 66 67 68
volgende