Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?”

Het vertrouwen was zo ver weg tussen deze mensen, dat ik me niet kon inbeelden dat ze in de namiddag constructief met elkaar in gesprek zouden gaan en tot belangrijke beslissingen voor de organisatie konden komen. Ik voelde mijn hoofd bonken. En mijn collega vermoedelijk ook. Een reden te meer om onszelf even rust te gunnen tijdens de middagpauze. We aten gezellig met het team en deden mee aan de small-talk.

Na de lunch namen we een moment om te bespreken hoe we in de resterende tijd een doorbraak konden maken. “We moeten op vertrouwen werken want dat is zo zoek. Of, nee, net het omgekeerde. Laat ons het gesprek gewoon strak faciliteren en hen concreet punt per punt laten bespreken en beslissingen nemen. En laten we kijken of er van daaruit terug kleine beetjes vertrouwen kunnen ontstaan. Al is het maar dun, daar geraak je verder mee dan niets.”

We moesten snel beslissen. Er was geen tijd de overwegingen breed te onderzoeken en te rationaliseren. Ik besloot in de adrenaline om op mijn intuïtie te vertrouwen en ervoor te gaan. Mijn collega deed hetzelfde: “ik weet niet of ik volledig mee ben, maar doe maar. Ik ga ervan uit dat het goed komt.” Ze koos voor vertrouwen in mij als co-begeleider.

Een uur later wisselden we opnieuw een blik uit. Deze keer met een glimlach en ontspanning op ons gezicht. Ja, er werd in duo’s constructief gepraat. En in het strakke tijdskader dat we hanteerden, kwam het team tot conclusies en de vaststelling dat op sommige thema’s het water helemaal niet zo diep was als het soms leek.

Wat was er gebeurd dat er plots wel gesprek mogelijk was? Een teamlid zei dat hij besefte dat ze gewoon meer focus nodig hadden in hun gesprekken. Dit zou hen ook in de toekomst helpen om sneller tot overeenstemming te komen.

Voor mij als begeleider zat er ook een les in. We weten het soms niet, krijgen er hoofdpijn van. Dat is soms ook iets om te accepteren. Als we maar blijven durven en experimenteren, afwisselen tussen strak houden en loslaten… dan kan het onverwachte gebeuren.

 

 

Kris Snick en Sofie Hendrikx zijn actief als coach en facilitator. Zij verzorgen vanaf januari 2019 de leergang ‘Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden.’ In deze blogreeks delen zij hun persoonlijke ervaringen op dit gebied en hoe zij daarin hun eigen vakmanschap steeds verder ontdekken en ontwikkelen. 

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende