Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

29 mrt

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

Verandering is in veel organisaties aan de orde van de dag. En hoewel teams dagelijks proberen om vorm te geven aan nieuwe ambities, en proberen vormen te vinden die beklijven, blijft veranderen moeilijk. Het merendeel van de pogingen loopt vast of komt niet uit bij het vooraf gewenste resultaat. Dit heeft zijn weerslag op de deelnemers aan een verandering. Zij raken soms verandermoe of teleurgesteld en mogelijk zelfs gedesillusioneerd.

 

Tegelijkertijd is er een ontwikkeling gaande die aanknopingspunten biedt om verandering anders in te richten. Deze ontwikkeling heet ‘Appreciative Inquiry’, oftewel ‘waarderend veranderen’. Gebruikmakend van deze methode onderzoeken deelnemers aan een verandering waar er al kiemen zijn van de verandering die zij beogen. Door te onderzoeken waar iets al werkt, wordt het gemakkelijker de werking hiervan uit te breiden. De gedachte hierachter is dat aandacht voor wat goed gaat in een organisatie zorgt voor energie, zelfvertrouwen en positieve resultaten.

 

Op meerdere plekken werken organisaties met deze aanpak. Het mooie is dat ook in de praktijk blijkt dat (meerdaagse) bijeenkomsten die werken volgens deze benadering vaak direct veel energie opleveren. Een vraag die daardoor nu relevant wordt is hoe je op die bevlogenheid verder kunt gaan. Anders gezegd, hoe houd je de goede ideeën en voornemens vast na een bijeenkomst waar de waan van de dag mogelijk weer overheerst? Daarover gaat dit artikel.

 

In het artikel geven we ook tips voor het vasthouden van de energie op basis van een onderzoek bij een scholengroep. Deze organisatie gebruikte Appreciative Inquiry voor hun eigen veranderproces. Zij organiseerden een meerdaagse veranderbijeenkomst (een ‘summit’). Esther Peeters deed een onderzoek bij de deelnemers aan deze summit om na te gaan wat hen hielp of juist belemmerde om voort te bouwen op de energie die ontstond tijdens deze bijeenkomst.

 

Download 2018_-_Hoe_houd_...vol_plannen1.pdf (918 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

8 jun

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

Mensen inzetten op hun sterktes, hen uitnodigen om het beste uit zichzelf te halen, … het lijkt allemaal logisch en evident, maar hoe doe je dat in de praktijk? We zijn vaak gekleurd in de manier waarop we naar onszelf kijken. We...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende