Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

Do you know what happens in Portorož next week?

9 nov

Do you know what happens in Portorož next week?

Yesterday, we printed several kilos of paper; today, we stocked a lot of post-its; and tomorrow we will buy some Dutch dropjes. With these super useful handouts, tools and souvenirs we are ready to go off to Portorož. We (Kirste and Suzanne) will fly to Slovenia on Sunday morning to be able to join researchers and practitioners in the field of learning on the EAPRIL-conference.
 

Paper on the learning potential of impact studies

On Monday November 12th, we will have a presentation on the paper on the learning potential of impact studies. For this paper we conducted a review of 17 impact studies that we executed in 11 organizations using the Success Case Method. We made an analysis of the generative moments that took place during the evaluation studies. We were interested in the learning potential of the research process itself. 
 
Our findings are really interesting: we found proof that the process itself has learning potential. Our topic has been selected as one of the spotlight sessions. This means that we will get some extra time. For us this is an opportunity to work a bit longer with our participants and to introduce the Success Case Method to them and hear their reflections. We will share the interview with Brinkerhoff as well. If you are curious to read more, have a look at the article we wrote based on the two interviews with Robert Brinkerhoff
 

Roundtable on FCE Study: ‘How to scale up innovation'

On Tuesday November 13th we will host a roundable session on the FCE Study. Again, this is a spotlight session. This means that we have the time to share how we work on this investigation, and ask for input and reflections from the participants. The aim of this project is to learn more about how small breakthroughs scale up to widespread innovation. The last months we conducted a literature review and developed a conceptual framework. We have now started our data collection: we are interviewing people who are working on growing movements. If you are curious to read more, then have a look at this roundtable handout and this text in Dutch on innovation as a movement. 

Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...
vorige
1 2 3 ... 19 20 21
volgende