Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

Defining and Exploring Highly Integrative Questions: Towards an Integrative Consultancy Approach in a Complex World

13 mrt 18

Defining and Exploring Highly Integrative Questions: Towards an Integrative Consultancy Approach in a Complex World

As consultants we are facing complex questions and questions that need to be solved in multidisciplinary teams. Because of globalization and technological developments, we see more integrative questions emerge in our time. We call them: Highly Integrative Questions (HIQ’s). Major societal and economical developments consequentially lead to more integrative and complex challenges for local and regional governmental organizations, but also for commercial organizations. The time is near that a city like Shanghai will order a ‘smog-free city’ at a group of non-obvious co-operating organizations (Jansen, 2017). Maybe Amsterdam will organize ‘mobility’ in the future, and Cape Town will order a poverty-free city.

We have gained experience in working with (Highly) Integrative Questions. We have been involved in building institutes for educational and health expertise. Or we have designed the process to create the backbone of the itinerary for the Dutch Railways, where many fields of knowledge and interests come together. More often, we see that these kind of questions and challenges are being approached through either a blueprint model, thoroughly followed-up by a dedicated project manager. Or through a ‘kamikaze’ chaotic creative process, initiated by enthusiastic and positive leaders, who actually do not have a clue what they put into motion.

Both in our national and international projects of the past decade, we have been experimenting with approaches that aren’t just ‘blue’ or ‘chaotic’. We have been inspired by academics like Stephan Jansen and practitioners as Adam Kahane (author of ‘Solving Tough Problems’, ‘Power and Love’ and ‘Collaborating With the Enemy’). In this article we would like to share our insights both from theory and from practice. The goal of this article is to raise awareness of what HIQ’s can be and how to approach them. Therefore, the structure follows three guiding questions:

  1. What are HIQ’s?
  2. Where do elements of HIQ’s occur?
  3. How can we approach HIQ’s?

 

Download 2018_-_Defining_...e_questions1.pdf (1892 KB)

Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

9 nov



...
vorige
1 2 3 ... 19 20 21
volgende