Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

Defining and Exploring Highly Integrative Questions: Towards an Integrative Consultancy Approach in a Complex World

13 mrt

Defining and Exploring Highly Integrative Questions: Towards an Integrative Consultancy Approach in a Complex World

As consultants we are facing complex questions and questions that need to be solved in multidisciplinary teams. Because of globalization and technological developments, we see more integrative questions emerge in our time. We call them: Highly Integrative Questions (HIQ’s). Major societal and economical developments consequentially lead to more integrative and complex challenges for local and regional governmental organizations, but also for commercial organizations. The time is near that a city like Shanghai will order a ‘smog-free city’ at a group of non-obvious co-operating organizations (Jansen, 2017). Maybe Amsterdam will organize ‘mobility’ in the future, and Cape Town will order a poverty-free city.

We have gained experience in working with (Highly) Integrative Questions. We have been involved in building institutes for educational and health expertise. Or we have designed the process to create the backbone of the itinerary for the Dutch Railways, where many fields of knowledge and interests come together. More often, we see that these kind of questions and challenges are being approached through either a blueprint model, thoroughly followed-up by a dedicated project manager. Or through a ‘kamikaze’ chaotic creative process, initiated by enthusiastic and positive leaders, who actually do not have a clue what they put into motion.

Both in our national and international projects of the past decade, we have been experimenting with approaches that aren’t just ‘blue’ or ‘chaotic’. We have been inspired by academics like Stephan Jansen and practitioners as Adam Kahane (author of ‘Solving Tough Problems’, ‘Power and Love’ and ‘Collaborating With the Enemy’). In this article we would like to share our insights both from theory and from practice. The goal of this article is to raise awareness of what HIQ’s can be and how to approach them. Therefore, the structure follows three guiding questions:

  1. What are HIQ’s?
  2. Where do elements of HIQ’s occur?
  3. How can we approach HIQ’s?

 

Download 2018_-_Defining_...e_questions1.pdf (1892 KB)

Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

9 nov



...

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

5 nov

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

Boek uit. In één week. Het is anders en er staat veel f*ck in de tekst (echt veel). Dus ik twijfel. Mag ik dit echt een goed boek vinden? Ik gluur even bij reviews van gerenommeerde bloggers. Oef! En ook: what the f*ck...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

1 mei

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

Dat was het antwoord op de vraag: ‘waarom doe je het werk wat je doet?’. Terwijl ik de zin voor het eerst uitspreek, kijken zo’n 40 collega’s mij vragend en misschien ook wel bevestigend aan. De volgende collega in de kring vertelt zijn zin. En...

Verhalen herschrijven

19 apr

Verhalen herschrijven

Vol concentratie lezen we het uitgeprinte A4-tje dat we alle acht op onze schoot hebben liggen. Vanuit de andere kant van de ruimte komt het geluid van het wekelijkse biljartuurtje onze kant op, gemixt met het ritmische getik van het mes van de vrijwilligster die...
vorige
1 2 3 ... 19 20 21
volgende