De schoolleider: van held naar minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag. Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog om het thema vast wat op te warmen.

 

De held

Een veel voorkomende opvatting van de leider, bijvoorbeeld een schoolleider, is dat hij/zij een persoon is die een bepaalde formele positie bezit en die van daaruit de mogelijkheid heeft om leiding aan anderen te geven op de school. Dit noemen we formeel leiderschap. De leider is de held en moet voldoen aan de hoge verwachtingen die de geleiden van hem hebben. Zo zet deze leider de koers en visie uit van de school, zodanig dat elke teamleider en docent toegerust is om die koers en visie te realiseren. Daarnaast monitort de leider op een inspirerende of coachende manier het gedrag van de teamleiders zodat iedereen bij de les blijft.

 

Belangrijk vanuit dit idee is dat de leider karaktereigenschappen en gedragingen van een held in zich moet hebben om effectief de visie te kunnen implementeren. En een belangrijke overtuiging is dat datgene wat de leider is of doet meetbaar en aanleerbaar is. Dit zie je terug in het aanbod van de talloze trainingen zoals de vele persoonlijke effectiviteitstrainingen, leiderschapstrainingen, etc., etc.. Deze trainingen helpen de schoolleider als held zich te ontwikkelen zodat hij effectiever is en zijn schoolresultaten behaalt.

 

Iedereen heeft een strategische rol

Een andere manier om tegen leiderschap aan te kijken is precies omgekeerd, alle mensen binnen de school kunnen bijdragen aan de plannen en toekomstvisies. De held is niet meer, de teamleden doen volop mee. De strategische rol en verantwoordelijkheid ligt bij iedereen. Op vele plekken zijn docenten bezig met de vragen over hoe het verder moet. Leiderschap is dan vervolgens het actief op zoek gaan naar die plekken, gesprekken, groepjes en dergelijke waarin het over die thema’s gaat. Waar het gaat over de vragen die te maken hebben met de koers en visie van de school.

 

De kern van deze manier van kijken en doen is niet ‘dit is wat er aan de hand is en jullie moeten nu dit en dit gaan doen’, maar ‘dit is de visie waar ik mee bezig ben om te realiseren en dit zijn de zaken waar ik mij druk over maak’, herkennen jullie dat, waar zijn jullie mee bezig? En zijn er dingen die we aan elkaar kunnen verbinden voor het verbeteren van onze schoolresultaten. ‘Ik ben omdat wij zijn.’

 

Schoolleider als minstreel

De schoolleider verandert dus van een held die fier op zijn troon zit, naar een verbinder die ontmoetingen opspoort, stimuleert, faciliteert en de ruimte geeft om van invloed te zijn. De schoolleider is dan de minstreel van de school en creëert mede een ruimte waarin mensen elkaar verhalen vertellen, betekenis geven aan ontwikkelingen en richting kiezen.

 

 

Deze blog is gebaseerd op het boek ‘Het Et-cetera Principe’ van Thijs Homan (2013) en verscheen ook op de website van NSO-CNA.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Tedtalk 'Everybody is an entrepreneur'

21 feb

Tedtalk 'Everybody is an entrepreneur'

Iedereen is een ondernemer volgens collega Pieterjan van Wijngaarden. Als 'community addict' en auteur van Ondernemerschap als way of life deelt hij de drie sleutelelementen van succesvolle samenwerking door samen te werken in communities. Je kunt de video hier bekijken. Deze lezing werd...

Leerinterventies ontwerpen in een snelkookpan

12 feb

Door: MariŽl Rondeel - profiel | Categorie: Inspiratie
Leerinterventies ontwerpen in een snelkookpan

Het vormgeven van een leerinterventie kost vaak meer tijd dan gedacht. Voordat je kunt starten is er al veel denkwerk verzet. Welke doelen streven we na? Hoe maken we het leren aantrekkelijk? Voor het vinden van antwoorden op deze vragen heb je verschillende mensen nodig,...

Februari: opstart en onrust - hoe houd je het uit?

11 feb

Door: Nina Timmermans - profiel | Categorie: Inspiratie
Februari: opstart en onrust - hoe houd je het uit?

Dagboek fragment: - Ik schud de laatste winterse moeheid maar lastig van me af en dat zie ik terug in mijn effectiviteit. Hoewel ik dit jaar de wens had om rustig te beginnen, overvalt het gevoel van haast me toch weer. Door die haast ben...

Veiligheid op een schaal van 'mama' tot 'hielenlikker'. Werken aan veiligheid binnen de logistieke afdeling van Colruyt

4 feb

Veiligheid op een schaal van 'mama' tot 'hielenlikker'. Werken aan veiligheid binnen de logistieke afdeling van Colruyt

Colruyt is een Belgische supermarktketen , met als baseline ‘laagste prijzen’. Om hun producten in de rekken te krijgen, zijn 4000 logistiek medewerkers dag en nacht in de weer. Voor deze mensen is veiligheid een dagelijks aandachtspunt. Een gebrek aan veiligheid kan grote gevolgen hebben....

Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

5 gewaagde vragen, deel 2

17 jan

5 gewaagde vragen, deel 2

Met de quick scan van vorige week heb je een beeld gekregen van waar het staat met jezelf, met je team en met je organisatie – misschien had je dat al duidelijk en kreeg je daar een bevestiging van. Bij Nieuwjaar horen goede voornemens: om...

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

14 jan

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

In bosbeheer gaan economie en ecologie hand in hand. Dat is het uitgangspunt van het driejarige Interreg project eco2eco . Verschillende Vlaamse en Nederlandse partners werken aan een duurzaam bosbeheer waarin het mogelijk is natuurdoelen te realiseren én tegelijkertijd economisch interessant kwaliteitshout te oogsten. (bron:...
vorige
1 2 3 ... 65 66 67
volgende