De schoolleider: van held naar minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag. Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog om het thema vast wat op te warmen.

 

De held

Een veel voorkomende opvatting van de leider, bijvoorbeeld een schoolleider, is dat hij/zij een persoon is die een bepaalde formele positie bezit en die van daaruit de mogelijkheid heeft om leiding aan anderen te geven op de school. Dit noemen we formeel leiderschap. De leider is de held en moet voldoen aan de hoge verwachtingen die de geleiden van hem hebben. Zo zet deze leider de koers en visie uit van de school, zodanig dat elke teamleider en docent toegerust is om die koers en visie te realiseren. Daarnaast monitort de leider op een inspirerende of coachende manier het gedrag van de teamleiders zodat iedereen bij de les blijft.

 

Belangrijk vanuit dit idee is dat de leider karaktereigenschappen en gedragingen van een held in zich moet hebben om effectief de visie te kunnen implementeren. En een belangrijke overtuiging is dat datgene wat de leider is of doet meetbaar en aanleerbaar is. Dit zie je terug in het aanbod van de talloze trainingen zoals de vele persoonlijke effectiviteitstrainingen, leiderschapstrainingen, etc., etc.. Deze trainingen helpen de schoolleider als held zich te ontwikkelen zodat hij effectiever is en zijn schoolresultaten behaalt.

 

Iedereen heeft een strategische rol

Een andere manier om tegen leiderschap aan te kijken is precies omgekeerd, alle mensen binnen de school kunnen bijdragen aan de plannen en toekomstvisies. De held is niet meer, de teamleden doen volop mee. De strategische rol en verantwoordelijkheid ligt bij iedereen. Op vele plekken zijn docenten bezig met de vragen over hoe het verder moet. Leiderschap is dan vervolgens het actief op zoek gaan naar die plekken, gesprekken, groepjes en dergelijke waarin het over die thema’s gaat. Waar het gaat over de vragen die te maken hebben met de koers en visie van de school.

 

De kern van deze manier van kijken en doen is niet ‘dit is wat er aan de hand is en jullie moeten nu dit en dit gaan doen’, maar ‘dit is de visie waar ik mee bezig ben om te realiseren en dit zijn de zaken waar ik mij druk over maak’, herkennen jullie dat, waar zijn jullie mee bezig? En zijn er dingen die we aan elkaar kunnen verbinden voor het verbeteren van onze schoolresultaten. ‘Ik ben omdat wij zijn.’

 

Schoolleider als minstreel

De schoolleider verandert dus van een held die fier op zijn troon zit, naar een verbinder die ontmoetingen opspoort, stimuleert, faciliteert en de ruimte geeft om van invloed te zijn. De schoolleider is dan de minstreel van de school en creëert mede een ruimte waarin mensen elkaar verhalen vertellen, betekenis geven aan ontwikkelingen en richting kiezen.

 

 

Deze blog is gebaseerd op het boek ‘Het Et-cetera Principe’ van Thijs Homan (2013) en verscheen ook op de website van NSO-CNA.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Magische verhalen: over draken en betovering vinden in het alledaagse

8 nov

Door: Joeri Kabalt - profiel | Categorie: Inspiratie
Magische verhalen: over draken en betovering vinden in het alledaagse

‘People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within.’ – Ursula K. Le Guin Als klein meisje geloofde ik onvoorwaardelijk in de fantastische en magische werelden uit de boeken die ik las. Ridders, draken en pratende bomen...

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

5 nov

Gelezen en ge-liked: De edele kunst van not giving a f*ck

Boek uit. In één week. Het is anders en er staat veel f*ck in de tekst (echt veel). Dus ik twijfel. Mag ik dit echt een goed boek vinden? Ik gluur even bij reviews van gerenommeerde bloggers. Oef! En ook: what the f*ck...

Een charismatisch leider zijn: 5 tips

29 okt

Een charismatisch leider zijn: 5 tips

Obama was in Nederland.... Nee, beter is: OBAMA WAS IN NEDERLAND!! Voor een enorm bedrag wilde Obama wel een uurtje geïnterviewd worden door Ben Tiggelaar. Het werd een groots circus met 16 persoonlijke beveiligers en 3500 enthousiaste managers, voor hij één...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende