Persoonlijke verhalen verbinden met het organisatieverhaal door een persoonlijke en speelse Ďreis'

30 mrt 15

Persoonlijke verhalen verbinden met het organisatieverhaal door een persoonlijke en speelse Ďreis'

Alles verandert. Bestuurders met wie ik samenwerk, worstelen met de vraag hoe ze veranderingen in hun organisatie kunnen doorvoeren. Ze hebben bijvoorbeeld een briljant leiderschapsmodel bedacht, een prachtig werkproces ontwikkeld om de klanttevredenheid te verhogen of ze hebben een reeks nieuwe merkwaarden geformuleerd.

Implementatie

Hoe kun je als bestuurder dergelijke veranderingen implementeren? Een manier is om de boodschap te communiceren door een managementbrief of een flyer. Maar het is alom bekend dat het denken en het handelen van een persoon niet verandert, door alleen een bericht in zijn of haar inbox. Misschien kunnen e-learning oplossingen ons helpen?

Door middel van geautomatiseerde systemen in de vorm van online games of leeromgevingen kunnen we medewerkers begeleiden om hun kennis te ontwikkelen over het leiderschapsmodel, het werkproces of de set van waarden. Deze aanpak biedt perspectieven. Deze manier van denken vereist immers een actieve bijdrage van de werknemer. Dit soort interacties zijn in staat om iemands denken te beïnvloeden. Maar hoe zit het met het handelen?

Uit het oog, uit contact

We weten dat de communicatie via een IT-systeem niet effectief is als mensen elkaar niet vaak ontmoeten. In Harvard Business Review las ik over de Allen Curve. Deze curve schat dat we vier keer meer kans hebben om regelmatig met iemand op zes meter afstand van ons te communiceren, dan met iemand die 60 meter van ons verwijderd is. Ook is de schatting dat we bijna nooit communiceren met collega's op aparte verdiepingen of in aparte gebouwen.

 

Recent onderzoek heeft aangetoond dat wanneer het belang van 'afstand-beperkende technologie’ toeneemt, ook fysieke nabijheid belangrijker wordt. Studies door Ben Waber tonen aan dat zowel face-to-face als digitale communicatie de Allen Curve volgen: uit het oog, uit contact. Daarom stel ik een aanpak voor waarbij niet alleen IT, ook de dialoog een cruciale rol speelt.

Waarom vraag

Ik denk dat, als het gaat om het procesverandering, we te veel gericht zijn op de niveaus van cognitieve kennis (wat?) en persoonlijke competenties (hoe?). Simon Sinek laat zien dat verandering boven alles te maken heeft met de waarom-vraag.

 

Op dit moment ben ik bezig met het begeleiden van veranderingen voor grote groepen in organisaties, vanuit het stellen van deze waarom-vraag. Met ons bedrijf Something ontwerpen we op maat gemaakte en speelse 'reizen' voor organisaties om ruimte te creëren waarin de leiders en medewerkers hun verhalen over het waarom van de verandering kunnen delen en verbinden.

Palet van interenties

Door een breed palet van on-line en off-line interventies kunnen we alle medewerkers helpen om hun ontdekkingsreis te volgen in hun eigen richting van het veranderingsproces. Voorbeelden van interventies zijn:

  • Persoonlijke audio-uitnodiging van de leiders van de organisatie om in te stappen in het veranderproces, met behulp van mobiele telefoon technologie (check ook mijn eerdere blog over de Inzet van Mobiele telefoons in leertrajecten);
  • Blind dates, om bestuurders en medewerkers willekeurig met elkaar te verbinden en hen uit te nodigen voor een inspirerend dialoog op een onbekende plek buiten het kantoorgebouw;
  • Gebruik van podcasts of radioshows om kwalitatieve gesprekken te voeren met een klein aantal mensen, maar met een veel groter bereik (lees mijn eerdere blog over radio in organisaties);
  • Tests op de werkplek; om te stretchen: leidinggevenden en medewerkers ontwerpen 'momenten-van-waarheden' voor elkaar. Deze momenten worden laboratoria, waar men nieuwe benaderingen en nieuw gedrag kan oefenen.


Alles verandert. Ons denken, ons handelen is er mee besmet. In organisaties komen er steeds meer redenen om het repertoire van verander-interventies in organisaties door te ontwikkelen. Ik ben voorstander van het persoonlijker en speelser maken. Doe je mee?

Wil je op de hoogte blijven van mijn blog posts? Schrijf je dan hier in.


Andere interessante blogs op het thema “Projecten” voor jou geselecteerd:


Het Goede Gesprek: dromen, durven en vooral: doen!

7 mei

Het Goede Gesprek: dromen, durven en vooral: doen!

Lessons learned bij vernieuwing van de gesprekscyclus Na 10 jaar functioneringsmanagement met ‘afvink’lijstjes met competenties en een vaste cyclus van drie gesprekken per jaar gooit advies- en ingeniersbureau Tauw sinds dit jaar het roer om. Het is nu aan de leidinggevenden en medewerkers om...

Talententaal geeft lucht

15 apr

Talententaal geeft lucht

Hoe talentenworkshops de samenwerking bevorderen Bank J.Van Breda & C° is een financiële instelling die advies geeft aan ondernemers en vrije beroepen. Zij werken al een aantal jaren samen met Kessels en Smit rond het ontwikkelen van talent. Sinds 2018 biedt Bank J.Van Breda...

Veiligheid op een schaal van 'mama' tot 'hielenlikker'. Werken aan veiligheid binnen de logistieke afdeling van Colruyt

4 feb

Veiligheid op een schaal van 'mama' tot 'hielenlikker'. Werken aan veiligheid binnen de logistieke afdeling van Colruyt

Colruyt is een Belgische supermarktketen , met als baseline ‘laagste prijzen’. Om hun producten in de rekken te krijgen, zijn 4000 logistiek medewerkers dag en nacht in de weer. Voor deze mensen is veiligheid een dagelijks aandachtspunt. Een gebrek aan veiligheid kan grote gevolgen hebben....

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

14 jan

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

In bosbeheer gaan economie en ecologie hand in hand. Dat is het uitgangspunt van het driejarige Interreg project eco2eco . Verschillende Vlaamse en Nederlandse partners werken aan een duurzaam bosbeheer waarin het mogelijk is natuurdoelen te realiseren én tegelijkertijd economisch interessant kwaliteitshout te oogsten. (bron:...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul 18

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende