Coachen op talent: een waarderend-onderzoekende insteek

21 jul 16

Coachen op talent: een waarderend-onderzoekende insteek

Bij het kijken naar iemands prestatie (die van jezelf of die van een ander) valt datgene wat NIET lukt, vaak het meeste op. Ons brein reageert sterker op negatieve afwijkingen van een doel of iets dat we verwachten. Met als gevolg dat we het vaak pas zien als iemand níet doet wat we willen of belangrijk vinden. Of als iets jou zelf iets niet lukt.

Het werkt echter maar beperkt om te gaan sturen op die dingen die niet lukken. ‘Ik zou willen dat je daarmee stopt’ of ‘grr… ik moet ook gewoon niet meer zo veel ‘ja’ zeggen’ geeft weinig aanknopingspunten voor nieuw gedrag. De eerste stap is daarom: vertalen naar het gedrag dat je wel zou willen zien. Leren heeft een positief doel nodig. Daar kun je naartoe werken.

Let op: Zorg ervoor dat je geen ‘omgekeerd probleem’ krijgt. Zoals ‘stoppen met roken’ of ‘minder klachten’. Een positief doel krijg je pas als je je inleeft in wat je de ander, of jezelf, zou willen zien doen. Als je niet meer rookt, hoe ziet dat er dan uit? Als de klanten niet klagen, wat doen ze dan? Maak het plaatje zo concreet mogelijk.
 

Ingaan op wat er niet lukt, of op de positieve uitzondering?

Om aanknopingspunten te krijgen voor het verbeteren van iemands prestaties kun je grofweg twee kanten op:

  • Probleemanalyse: kijken naar wat er niet goed gaat, in de verwachting dat je dan een blokkade tegenkomt die je kunt wegnemen.
  • Waarderend onderzoeken: kijken naar de momenten dat het al wel lukt, en naar wat er al wel goed gaat, om te onderzoeken hoe je dat kunt uitbouwen.


In het geval van coachen op talent is het de moeite waard om die tweede insteek te nemen. Omdat je dan ontdekt hoe iemand eigen aanpakken heeft, die bij diens eigen talenten passen. Zeker in situaties waarin er echt iets niet lukt is deze insteek onverwacht en des te bruikbaarder.

In zo’n situatie kun je op zoek naar de positieve uitzondering. Een collega die niet zo assertief is, kun je bijvoorbeeld vragen ‘wat was een voorbeeld van een situatie dat je je wel assertief opstelde?’. Door uit te pluizen wat daar gebeurde ontdek je bouwstenen voor toekomstig succes. Hoe kan hij of zij met zijn eigen talenten succesvol zijn op dit gebied?

 

Deze blog verscheen ook in het Talente Magazine.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Talententaal geeft lucht

15 apr

Talententaal geeft lucht

Hoe talentenworkshops de samenwerking bevorderen Bank J.Van Breda & C° is een financiële instelling die advies geeft aan ondernemers en vrije beroepen. Zij werken al een aantal jaren samen met Kessels en Smit rond het ontwikkelen van talent. Sinds 2018 biedt Bank J.Van Breda...

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

8 apr

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

Eén van de uitdagingen vandaag de dag is om jouw eigen weg te vinden in een samenleving met steeds meer vrijheid, keuzes en overwegingen. Of het nu gaat om hoe je jouw vrije tijd besteedt, met wie je wel of juist niet omgaat of de...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

4 apr

Door: Arne Gillert - profiel | Categorie: Inspiratie


...

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

3 apr

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

In de Huiskamer van een Nederlands station hebben wij een gesprek met Marianne, een interim-manager. In haar opdracht maakt ze het een en ander mee. Ze vraagt om eens bij die ervaringen stil te staan vanuit ons ‘proceskundig perspectief’. Deze kijk gaat niet uitsluitend over...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

1 apr



...

Drie redenen waarom de plek waar je werkt zo belangrijk is

26 mrt

Drie redenen waarom de plek waar je werkt zo belangrijk is

Zoek jij ook het liefst mooie werkplekken op om de dag door te brengen? Ik wel. Zo boekten we met een paar collega’s ooit zelfs een retour Parijs met de Thalys. Alleen maar om in de trein te kunnen werken. Voor mij doet de plek...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Tedtalk 'Everybody is an entrepreneur'

21 feb

Tedtalk 'Everybody is an entrepreneur'

Iedereen is een ondernemer volgens collega Pieterjan van Wijngaarden. Als 'community addict' en auteur van Ondernemerschap als way of life deelt hij de drie sleutelelementen van succesvolle samenwerking door samen te werken in communities. Je kunt de video hier bekijken. Deze lezing werd...
vorige
1 2 3 ... 66 67 68
volgende