Social Media als innovatiebrandstof: vier tips

20 mrt 10

Door: Niel Van Meeuwen - profiel | Categorie: Inspiratie
Social Media als innovatiebrandstof: vier tips

Steeds meer organisaties verkennen het gebruik van social media om zo meer mensen te laten participeren in hun innovatiepraktijken: medewerkers en zelfs klanten kunnen een actieve rol krijgen in de vernieuwing. Maar hoe? Hoe kunnen de ‘normale’ bedrijven – bedrijven die bestonden nog voor RSS-feeds, Facebook, LinkedIn en Twitter werden uitgevonden – op de kar springen van sociale media en deze gaan inzetten als krachtige brandstof voor hun innovatiemotor.

 

Onlangs hoorde ik een voordracht van Guy Kawasaki over de ‘Art of Innovation’ die me hielp na te denken over hoe social media organisatie-innovatie kunnen stimuleren. Hier de highlights van zijn verhaal.

 

‘Make sense’

Doe iets dat er toe doet en dat meerwaarde biedt. Wie enkel probeert geld te verdienen zal nooit een echte innovator zijn.


Hoe social media kunnen helpen: Gebruik je aanwezigheid in social media om een gesprek te hebben met je klanten over iets dat er toe doet en reflecteer goed op je ‘merk’.

 

‘Make mantra’

Stop met je zorgen te maken over je mission statement en vind je mantra: de 3 of 4 woorden die samenvatten waar je over gaat. Dit is een mooie toepassing van het gezegde van Michael Schumacher: ‘Any intelligent fool can make things bigger, more complex... it takes a touch of genius to move in the opposite direction.’


Hoe social media kunnen helpen: Blog of Twitter je weg naar de kern van waar je organisatie echt voor staat. Er is niets sterker dan op een regelmatige basis schrijven om uit te zoeken waar het dan over gaat, wat je belangrijk vindt. Bepaal je stem als blogger, en vind je stem als bedrijf. Met slechts 140 tekens, dwingt twitter je immers echt tot de essentie te gaan.

 

‘Don’t worry, be crappy’

Als je wacht tot alles perfect en volledig is, krijg je nooit je product of je dienst de deur uit. Daarom spreken we hier over snelheid: ‘Consumers want the latest thing now’. Je moet snel reageren op het ontwerp, de markt en de verkoop trends door het creëren van een organisatieklimaat dat mensen stimuleert de dingen snel gedaan te krijgen.


Hoe social media kunnen helpen: Invoering van interne samenwerkingsinstrumenten om de snelheid in je organisatie te ondersteunen. Online project- en samenwerkingsplatformen zoals Basecamp, Central Desktop en Yammer worden steeds populairder. Elke organisatie kan sneller worden door social media in te zetten, in plaats van eindeloos circulerende word- en excelbestanden.

 

‘Churn, Baby, Churn’

Mijn versie van deze regel is ‘herhalen’. Als je éénmaal de ‘don’t worry, be crappy-regel’ hebt toegepast, zet je daarna best in op het creëren van nieuwe en betere versies, de hele tijd. Je kan dit ondersteunen met de samenwerking waar Michael over spreekt: ‘getting a whole team of people to pull together in focusing on how to realize an idea, and continuing to make it better and better...’


Hoe social media kunnen helpen: Gebruik een goed analyse-instrument, zoals Google Analytics, om de patronen te ontdekken in de traffic naar je website. Hoe komen ze daar? En naar wat kijken ze zodra ze daar zijn? Je zult waarschijnlijk ontdekken dat je verschillende klantprofielen hebt: denk na over hoe je verschillende versies van je producten of diensten kunt ontwikkelen op het web en hoe je die bij iedereen krijgt.

 

Social media als innovatiebrandstof

Social media alleen zullen er niet voor zorgen dat een innovatieproces slaagt. Maar door ze te benutten als ondersteunende factor in het vernieuwingsproces, leveren ze wel een belangrijke bijdrage, waardoor innovatie-investeringen sneller renderen.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende