Social Media als innovatiebrandstof: vier tips

20 mrt 10

Door: Niel Van Meeuwen - profiel | Categorie: Inspiratie
Social Media als innovatiebrandstof: vier tips

Steeds meer organisaties verkennen het gebruik van social media om zo meer mensen te laten participeren in hun innovatiepraktijken: medewerkers en zelfs klanten kunnen een actieve rol krijgen in de vernieuwing. Maar hoe? Hoe kunnen de ‘normale’ bedrijven – bedrijven die bestonden nog voor RSS-feeds, Facebook, LinkedIn en Twitter werden uitgevonden – op de kar springen van sociale media en deze gaan inzetten als krachtige brandstof voor hun innovatiemotor.

 

Onlangs hoorde ik een voordracht van Guy Kawasaki over de ‘Art of Innovation’ die me hielp na te denken over hoe social media organisatie-innovatie kunnen stimuleren. Hier de highlights van zijn verhaal.

 

‘Make sense’

Doe iets dat er toe doet en dat meerwaarde biedt. Wie enkel probeert geld te verdienen zal nooit een echte innovator zijn.


Hoe social media kunnen helpen: Gebruik je aanwezigheid in social media om een gesprek te hebben met je klanten over iets dat er toe doet en reflecteer goed op je ‘merk’.

 

‘Make mantra’

Stop met je zorgen te maken over je mission statement en vind je mantra: de 3 of 4 woorden die samenvatten waar je over gaat. Dit is een mooie toepassing van het gezegde van Michael Schumacher: ‘Any intelligent fool can make things bigger, more complex... it takes a touch of genius to move in the opposite direction.’


Hoe social media kunnen helpen: Blog of Twitter je weg naar de kern van waar je organisatie echt voor staat. Er is niets sterker dan op een regelmatige basis schrijven om uit te zoeken waar het dan over gaat, wat je belangrijk vindt. Bepaal je stem als blogger, en vind je stem als bedrijf. Met slechts 140 tekens, dwingt twitter je immers echt tot de essentie te gaan.

 

‘Don’t worry, be crappy’

Als je wacht tot alles perfect en volledig is, krijg je nooit je product of je dienst de deur uit. Daarom spreken we hier over snelheid: ‘Consumers want the latest thing now’. Je moet snel reageren op het ontwerp, de markt en de verkoop trends door het creëren van een organisatieklimaat dat mensen stimuleert de dingen snel gedaan te krijgen.


Hoe social media kunnen helpen: Invoering van interne samenwerkingsinstrumenten om de snelheid in je organisatie te ondersteunen. Online project- en samenwerkingsplatformen zoals Basecamp, Central Desktop en Yammer worden steeds populairder. Elke organisatie kan sneller worden door social media in te zetten, in plaats van eindeloos circulerende word- en excelbestanden.

 

‘Churn, Baby, Churn’

Mijn versie van deze regel is ‘herhalen’. Als je éénmaal de ‘don’t worry, be crappy-regel’ hebt toegepast, zet je daarna best in op het creëren van nieuwe en betere versies, de hele tijd. Je kan dit ondersteunen met de samenwerking waar Michael over spreekt: ‘getting a whole team of people to pull together in focusing on how to realize an idea, and continuing to make it better and better...’


Hoe social media kunnen helpen: Gebruik een goed analyse-instrument, zoals Google Analytics, om de patronen te ontdekken in de traffic naar je website. Hoe komen ze daar? En naar wat kijken ze zodra ze daar zijn? Je zult waarschijnlijk ontdekken dat je verschillende klantprofielen hebt: denk na over hoe je verschillende versies van je producten of diensten kunt ontwikkelen op het web en hoe je die bij iedereen krijgt.

 

Social media als innovatiebrandstof

Social media alleen zullen er niet voor zorgen dat een innovatieproces slaagt. Maar door ze te benutten als ondersteunende factor in het vernieuwingsproces, leveren ze wel een belangrijke bijdrage, waardoor innovatie-investeringen sneller renderen.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

25 mei

Samen ontwerpen: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We hebben het project! Groot enthousiasme - want het denkwerk, offerte schrijven en intakegesprek met de opdrachtgever was niet voor niets geweest. En eigenlijk kon het nu pas allemaal beginnen. Volgende stap was een draaiboek voorleggen voor het traject dat we in de organisatie zouden opzetten.

Geluk te midden van de drukte: denken in eilandjes

23 mei

Door: Nina Timmermans - profiel | Categorie: Inspiratie
Geluk te midden van de drukte: denken in eilandjes

We doen veel op de automatische piloot. Of het nu gaat over je route naar werk, je avondroutine (met partner/gezin) of de vlugheid waarmee je alweer dik een half uur op instagram keek. Onderweg van overleg naar overleg voel je de drang om efficiënt je...

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

1 mei

Mijn why: 'Developing stories of the oppressed'

Dat was het antwoord op de vraag: ‘waarom doe je het werk wat je doet?’. Terwijl ik de zin voor het eerst uitspreek, kijken zo’n 40 collega’s mij vragend en misschien ook wel bevestigend aan. De volgende collega in de kring vertelt zijn zin. En...

Verhalen herschrijven

19 apr

Verhalen herschrijven

Vol concentratie lezen we het uitgeprinte A4-tje dat we alle acht op onze schoot hebben liggen. Vanuit de andere kant van de ruimte komt het geluid van het wekelijkse biljartuurtje onze kant op, gemixt met het ritmische getik van het mes van de vrijwilligster die...

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

29 mrt

Hoe houd je de energie vast na een bijeenkomst vol plannen?

Verandering is in veel organisaties aan de orde van de dag. En hoewel teams dagelijks proberen om vorm te geven aan nieuwe ambities, en proberen vormen te vinden die beklijven, blijft veranderen moeilijk. Het merendeel van de pogingen loopt vast of komt...

Veiligheid in beeld: fotoís als sanctiemiddel of verbeterhulp?

26 mrt

Veiligheid in beeld: fotoís als sanctiemiddel of verbeterhulp?

Feedback is essentieel om te kunnen leren, en die verweven we dan ook vaak in onze interventies: mensen gaan (360) feedback opzoeken, benutten klant- of deelnemersevaluaties, doen zelfonderzoek, …. Foto’s kunnen ook een spiegel voorhouden en in dat opzicht een ‘vonkje’ voor leren zijn. Dat...

Storytelling van binnenuit

20 mrt

Storytelling van binnenuit

Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt...

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

16 mrt

Vertel je verhaal op www.doorbreken.be

Patronen Mensen hebben een natuurlijke neiging om zich tegen veranderingen te verzetten. Veranderingen worden in ons brein ervaren als bedreiging. Ons biochemisch systeem houdt niet van verandering en doet er alles aan om bij het vertrouwde te blijven, ook al is het niet constructief...
vorige
1 2 3 ... 61 62 63
volgende