Social Media als innovatiebrandstof: vier tips

20 mrt 10

Door: Niel Van Meeuwen - profiel | Categorie: Inspiratie
Social Media als innovatiebrandstof: vier tips

Steeds meer organisaties verkennen het gebruik van social media om zo meer mensen te laten participeren in hun innovatiepraktijken: medewerkers en zelfs klanten kunnen een actieve rol krijgen in de vernieuwing. Maar hoe? Hoe kunnen de ‘normale’ bedrijven – bedrijven die bestonden nog voor RSS-feeds, Facebook, LinkedIn en Twitter werden uitgevonden – op de kar springen van sociale media en deze gaan inzetten als krachtige brandstof voor hun innovatiemotor.

 

Onlangs hoorde ik een voordracht van Guy Kawasaki over de ‘Art of Innovation’ die me hielp na te denken over hoe social media organisatie-innovatie kunnen stimuleren. Hier de highlights van zijn verhaal.

 

‘Make sense’

Doe iets dat er toe doet en dat meerwaarde biedt. Wie enkel probeert geld te verdienen zal nooit een echte innovator zijn.


Hoe social media kunnen helpen: Gebruik je aanwezigheid in social media om een gesprek te hebben met je klanten over iets dat er toe doet en reflecteer goed op je ‘merk’.

 

‘Make mantra’

Stop met je zorgen te maken over je mission statement en vind je mantra: de 3 of 4 woorden die samenvatten waar je over gaat. Dit is een mooie toepassing van het gezegde van Michael Schumacher: ‘Any intelligent fool can make things bigger, more complex... it takes a touch of genius to move in the opposite direction.’


Hoe social media kunnen helpen: Blog of Twitter je weg naar de kern van waar je organisatie echt voor staat. Er is niets sterker dan op een regelmatige basis schrijven om uit te zoeken waar het dan over gaat, wat je belangrijk vindt. Bepaal je stem als blogger, en vind je stem als bedrijf. Met slechts 140 tekens, dwingt twitter je immers echt tot de essentie te gaan.

 

‘Don’t worry, be crappy’

Als je wacht tot alles perfect en volledig is, krijg je nooit je product of je dienst de deur uit. Daarom spreken we hier over snelheid: ‘Consumers want the latest thing now’. Je moet snel reageren op het ontwerp, de markt en de verkoop trends door het creëren van een organisatieklimaat dat mensen stimuleert de dingen snel gedaan te krijgen.


Hoe social media kunnen helpen: Invoering van interne samenwerkingsinstrumenten om de snelheid in je organisatie te ondersteunen. Online project- en samenwerkingsplatformen zoals Basecamp, Central Desktop en Yammer worden steeds populairder. Elke organisatie kan sneller worden door social media in te zetten, in plaats van eindeloos circulerende word- en excelbestanden.

 

‘Churn, Baby, Churn’

Mijn versie van deze regel is ‘herhalen’. Als je éénmaal de ‘don’t worry, be crappy-regel’ hebt toegepast, zet je daarna best in op het creëren van nieuwe en betere versies, de hele tijd. Je kan dit ondersteunen met de samenwerking waar Michael over spreekt: ‘getting a whole team of people to pull together in focusing on how to realize an idea, and continuing to make it better and better...’


Hoe social media kunnen helpen: Gebruik een goed analyse-instrument, zoals Google Analytics, om de patronen te ontdekken in de traffic naar je website. Hoe komen ze daar? En naar wat kijken ze zodra ze daar zijn? Je zult waarschijnlijk ontdekken dat je verschillende klantprofielen hebt: denk na over hoe je verschillende versies van je producten of diensten kunt ontwikkelen op het web en hoe je die bij iedereen krijgt.

 

Social media als innovatiebrandstof

Social media alleen zullen er niet voor zorgen dat een innovatieproces slaagt. Maar door ze te benutten als ondersteunende factor in het vernieuwingsproces, leveren ze wel een belangrijke bijdrage, waardoor innovatie-investeringen sneller renderen.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


5 gewaagde vragen, deel 2

17 jan

5 gewaagde vragen, deel 2

Met de quick scan van vorige week heb je een beeld gekregen van waar het staat met jezelf, met je team en met je organisatie – misschien had je dat al duidelijk en kreeg je daar een bevestiging van. Bij Nieuwjaar horen goede voornemens: om...

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

14 jan

Daar kunnen we een boom over opzetten: communicatie voor bosbeheerders

In bosbeheer gaan economie en ecologie hand in hand. Dat is het uitgangspunt van het driejarige Interreg project eco2eco . Verschillende Vlaamse en Nederlandse partners werken aan een duurzaam bosbeheer waarin het mogelijk is natuurdoelen te realiseren én tegelijkertijd economisch interessant kwaliteitshout te oogsten. (bron:...

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

7 jan

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

We staan over het algemeen te weinig stil bij hoe we ervoor staan. Ons brein is geneigd om al weer druk bezig te zijn met de volgende urgente gebeurtenis die zich aandient. Echt leiderschap, van jezelf en van anderen, vraagt om bewustzijn van waar je...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...
vorige
1 2 3 ... 64 65 66
volgende