Focus op talent en passie in het onderwijs

2 mrt 10

Focus op talent en passie in het onderwijs

Hoewel de discussie over competentiegericht onderwijs nog lang niet uitgewoed is, staat het zoeklicht steeds meer op talent en passie in de klas. Hoe halen we in scholen het beste uit leerlingen naar boven? En hoe maken we het een inspirerende plek om te werken voor leerkrachten, zodat ook zij hun talent optimaal kunnen inzetten?

 

Talent van lerenden

De Onderwijsagenda is een Nederlands initiatief van onder meer de Volkskrant. Lezers konden hun stem uitbrengen op een aantal stellingen omtrent de vraag: wat is er mis in ons onderwijs? Rond de zes grootste problemen zoeken reporters nu naar inspirerende praktijkverhalen die licht werpen op mogelijke oplossingen.

Eén van de zes gekozen problemen is 'Talenten van lerenden worden onvoldoende ontwikkeld.' De verhalen van tegenvoorbeelden - plaatsen die uitblinken in ruimte voor talentontwikkeling - zijn nu in de maak. Op 11 mei is een slotdebat. De discussie is te volgen op de website van de Onderwijsagenda. Daar kunt u de verslaggevers ook tips aanreiken voor boeiende verhalen!

 

Talent van leerkrachten en docenten

Maar niet alleen de talenten van lerenden krijgen aandacht. Het Vlaamse onderwijstijdschrift Klasse maakt momenteel een 10 delige serie rondom datgene wat leraren drijft: hun passie, hun waarden, hun visie op onderwijs, hun twijfels en dromen. Ze spraken ook met onze collega Luk Dewulf over talent en passie van leraren. 'De leraar kan het verschil maken' vroeg reporter Sarah Smet. 'Moet hij eerst zijn eigen talenten ontwikkelen voor hij die van zijn leerlingen kan aanspreken?' Het antwoord van Luk: 'Ja. Je krijgt pas oog voor andermans talenten als je zelf doet waar je goed in bent. Dat doe je door jezelf af te vragen waarin jouw talent schuilt en door vaardigheden te ontwikkelen waarmee je nog meer uit die talenten haalt. Vervolgens zoek je een context waarin je die talenten kunt ontplooien. Voor leraren is dat meestal een school, maar het kan ook een andere onderwijsvorm zijn. Ten slotte moet je nagaan waar je níet goed in bent. Niets is zo funest voor passie als alleen maar dingen te moeten doen die je eigenlijk niet liggen. Ook de verkeerde context, een school waar je talent niet tot zijn recht komt, kan je passie doen uitdoven.'

Op een speciale site verzamelt de Klasse-redactie alle interviews met deskundigen en gepassioneerde leraren. Ook vind je er links naar meer informatie en zelftests.

 

De goede vragen

Mensen in het onderwijs weten (en roepen) het al jaren: onderwijs drijft op talent en bezieling van leraren. En die ligt in: het beste in kinderen naar boven halen. Daar gaan hun ogen van glimmen, dat is wat ze willen bijdragen. En wie een volwassene spreekt over mooie schoolervaringen, hoort verhalen over leerkrachten die hun talent zagen, die het naar boven haalden en aanmoedigden. In termen van Appreciative Inquiry zijn dat de 'positieve kernen' van elke school: datgene wat het onderwijsleerproces leven geeft en doet werken. We vinden het daarom een prachtige ontwikkeling. Het zoeklicht staat op de essentiële vragen gericht.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De tijd nemen voor diepe reflectie: 24 uur alleen op een berg

18 jun

De tijd nemen voor diepe reflectie: 24 uur alleen op een berg

Doen versus zijn We hebben het druk. Met werk, familie en vrienden. Met interessante gesprekken, initiatieven in de wereld zetten en een veelheid aan activiteiten in de vrije tijd. Allemaal betekenisvol en waardevol, met een nadruk op het doen . Op zichzelf is daar...

Hoe gaat het?

21 mei

Door: Sandra Ringeling - profiel | Categorie: Inspiratie
Hoe gaat het?

De evolutie van een nieuwe manier van in gesprek zijn over functioneren bij de gemeente Utrecht Wat doe je als je in jouw organisatie wilt werken aan de vernieuwing van beoordelen en belonen? Dan ga je afkijken bij anderen en op zoek naar inspiratie!...

Het Goede Gesprek: dromen, durven en vooral: doen!

7 mei

Het Goede Gesprek: dromen, durven en vooral: doen!

Lessons learned bij vernieuwing van de gesprekscyclus Na 10 jaar functioneringsmanagement met ‘afvink’lijstjes met competenties en een vaste cyclus van drie gesprekken per jaar gooit advies- en ingeniersbureau Tauw sinds dit jaar het roer om. Het is nu aan de leidinggevenden en medewerkers om...

Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

25 apr

Starten met een check-in: vragen die verhalen uitnodigen

Hoe is het nu met je? Waar heb jij je deze ochtend al over verwonderd? Wat is een plek die veel voor jou betekent in Rotterdam? Wat is een moment sinds de vorige bijeenkomst waarin je iets nieuws over jezelf hebt ontdekt? Welke vraag houdt...

Talententaal geeft lucht

15 apr

Talententaal geeft lucht

Hoe talentenworkshops de samenwerking bevorderen Bank J.Van Breda & C° is een financiële instelling die advies geeft aan ondernemers en vrije beroepen. Zij werken al een aantal jaren samen met Kessels en Smit rond het ontwikkelen van talent. Sinds 2018 biedt Bank J.Van Breda...

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

8 apr

Imperfect adviseren: kwetsbaarheid in een ander daglicht

Eén van de uitdagingen vandaag de dag is om jouw eigen weg te vinden in een samenleving met steeds meer vrijheid, keuzes en overwegingen. Of het nu gaat om hoe je jouw vrije tijd besteedt, met wie je wel of juist niet omgaat of de...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

4 apr

Door: Arne Gillert - profiel | Categorie: Inspiratie


...

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

3 apr

Hoe een succes je soms het verkeerde leert

In de Huiskamer van een Nederlands station hebben wij een gesprek met Marianne, een interim-manager. In haar opdracht maakt ze het een en ander mee. Ze vraagt om eens bij die ervaringen stil te staan vanuit ons ‘proceskundig perspectief’. Deze kijk gaat niet uitsluitend over...
vorige
1 2 3 ... 66 67 68
volgende