Innoveren - Broeden - Vernieuwen

19 nov 09

Innoveren - Broeden - Vernieuwen

Voor heel wat organisaties is innovatie en ondernemerschap belangrijk. De overheid biedt organisaties op verschillende manieren ondersteuning om de innovatiekracht binnen organisaties aan te wakkeren. Toch klagen managers vaak over het feit dat hun mensen onvoldoende innovatief zijn, te weinig ondernemend zijn, ... Tegelijkertijd wordt meer en meer duidelijk dat organisaties - die vaak heel erg vanuit de waarde 'controle' zijn vorm gegeven - niet meteen de beste plekken zijn om ondernemend of innovatief te zijn. Als organisaties willen dat hun medewerkers een ander spel (leren) spelen, dan zal er ook moeten gekeken worden naar de regels van het spel ...

 

Binnen dit kader 'klikken' de volgende drie boeken - die ik hierna kort zal toelichten - netjes in elkaar :

  • "Mijn organisatie is een oerwoud," van Jef Staes (2007)
  • "Samen vernieuwen in de praktijk," van Suzanne Verdonschot, Paul Keursten & Marloes van Rooij (2009)
  • "De broedfactor : betrokkenheid aanwakkeren in organisaties en samenleving," van Peter Camp (2009)


Een goed verhaal als eye-opener

De "red monkey" metafoor is ondertussen goed verspreid in Vlaanderen. Het is een schitterende metafoor om het gesprek over innovatie-remmende en innovatie-stimulerende factoren in organisaties aan te gaan. "Red Monkeys" zijn nieuwe ideëen en vaak nog heel kwetsbaar ... en toch vaak bedreigend voor de gevestigde orde. In die zin zitten de meeste organisaties vol met mechanismes die creativiteit en ondernemerschap doden. Vaak is het aantal "red monkey hunters" groter dan het aantal "red monkey breeders". In "Mijn organisatie is een oerwoud," krijg je een hele reeks handvatten aangereikt om op dat vlak aan de slag te gaan ...

 

U weze gewaarschuwd

"Pas op : innovatie is een lastig te voorspellen proces. Gebruik van deze toolbox kan tot ernstige verstoringen van de dagelijkse orde leiden en verrassende resultaten opleveren," bloklettert Suzanne Verdonschot op de Toolbox die ze samen met enkele collega's ontwikkelde n.a.v. haar proefschrift "Learning to Innovate". Haar onderzoek was opgezet langs de volgende twee vragen : 

 

  • Welke factoren bevorderen de leerprocessen die leiden tot verbeteringen en vernieuwingen ?
  • Kunnen we deze factoren gebruiken om een leeromgeving te ontwerpen die innovatie ondersteunt ?

 

De toolbox is de pragmatische vertaling van haar proefschrift en zit vol praktisch materiaal om in je organisatie aan de slag te gaan rond het thema "innovatie".

 

Broedplaatsen - Groetplaatsen

Een vijftal jaar geleden leerde ik de "matrixmethode" ontwikkeld door Peter Camp kennen. Het is een handige en snelle manier om op een interactieve manier een organisatie-analyse te maken en te vertalen tot een aantal concrete, gerichte acties. Ik werkte er zelf al meerdere malen mee. Net op die manier kwam Peter Camp - n.a.v. zijn meest recente boek - bij mij en een ex-collega, Serge Ornelis, terecht voor een interview over "broedplaatsen". Een "broedplaats" is een plek waar mensen elkaar in vrijheid ontmoeten en op een gelijkwaardige en bezielde manier bouwen aan de toekomst. Daartegenover staan "groetplaatsen". Dat zijn plaatsen waar alles geregeld is en waar "broeden" eerder ongewenst is. Met zijn boek geeft Peter Camp inzicht in hoe je "broedplaatsen" kan creëren in zowel organisaties en samenleving. Zijn boek biedt heel wat inspiratie om te broeden ... en samen met de twee vorige geeft het voldoende handvaten en duiding om - doelbewust - één en ander op z'n kop te zetten ...


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De schoolleider: van held naar Minstreel?

15 okt

Door: Ton ten Broeke - profiel | Categorie: Inspiratie
De schoolleider: van held naar Minstreel?

Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag . Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog...

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

8 okt

Een leertraject evalueren tijdens een levendige sessie

Hoe je de terugblik op een training leerzaam en effectief kunt maken Evalueren van trainingen en leertrajecten is belangrijk maar zelden spannend. Wij deden ervaring op met een aanpak die leidde tot inzicht in de impact van de training, tot concrete verbeteracties in de...

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

4 okt

Beweging creŽren met Appreciative Inquiry

Op Managementsite.nl verscheen een mooie casebeschrijving van Saskia Tjepkema over de Wageningen Bioveterinary Research (WBVR), een zelfstandig functionerend onderzoeksinstituut waar men werkt aan preventie, bestrijding en controle van dierziekten . "Een negatieve MTO uitslag was de trigger… Er moest iets gebeuren, maar wat?...

Vernieuwing als beweging

13 sep

Vernieuwing als beweging

Hoe is onze manier van kijken naar innovatie de afgelopen tien jaar veranderd en wat is de volgende vraag voor ons vak? We weten inmiddels uit allerlei onderzoek dat je een grote innovatie het best klein kunt beginnen. Een experiment in enkele teams levert...

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...
vorige
1 2 3 ... 63 64 65
volgende