Innoveren - Broeden - Vernieuwen

19 nov 09

Innoveren - Broeden - Vernieuwen

Voor heel wat organisaties is innovatie en ondernemerschap belangrijk. De overheid biedt organisaties op verschillende manieren ondersteuning om de innovatiekracht binnen organisaties aan te wakkeren. Toch klagen managers vaak over het feit dat hun mensen onvoldoende innovatief zijn, te weinig ondernemend zijn, ... Tegelijkertijd wordt meer en meer duidelijk dat organisaties - die vaak heel erg vanuit de waarde 'controle' zijn vorm gegeven - niet meteen de beste plekken zijn om ondernemend of innovatief te zijn. Als organisaties willen dat hun medewerkers een ander spel (leren) spelen, dan zal er ook moeten gekeken worden naar de regels van het spel ...

 

Binnen dit kader 'klikken' de volgende drie boeken - die ik hierna kort zal toelichten - netjes in elkaar :

  • "Mijn organisatie is een oerwoud," van Jef Staes (2007)
  • "Samen vernieuwen in de praktijk," van Suzanne Verdonschot, Paul Keursten & Marloes van Rooij (2009)
  • "De broedfactor : betrokkenheid aanwakkeren in organisaties en samenleving," van Peter Camp (2009)


Een goed verhaal als eye-opener

De "red monkey" metafoor is ondertussen goed verspreid in Vlaanderen. Het is een schitterende metafoor om het gesprek over innovatie-remmende en innovatie-stimulerende factoren in organisaties aan te gaan. "Red Monkeys" zijn nieuwe ideëen en vaak nog heel kwetsbaar ... en toch vaak bedreigend voor de gevestigde orde. In die zin zitten de meeste organisaties vol met mechanismes die creativiteit en ondernemerschap doden. Vaak is het aantal "red monkey hunters" groter dan het aantal "red monkey breeders". In "Mijn organisatie is een oerwoud," krijg je een hele reeks handvatten aangereikt om op dat vlak aan de slag te gaan ...

 

U weze gewaarschuwd

"Pas op : innovatie is een lastig te voorspellen proces. Gebruik van deze toolbox kan tot ernstige verstoringen van de dagelijkse orde leiden en verrassende resultaten opleveren," bloklettert Suzanne Verdonschot op de Toolbox die ze samen met enkele collega's ontwikkelde n.a.v. haar proefschrift "Learning to Innovate". Haar onderzoek was opgezet langs de volgende twee vragen : 

 

  • Welke factoren bevorderen de leerprocessen die leiden tot verbeteringen en vernieuwingen ?
  • Kunnen we deze factoren gebruiken om een leeromgeving te ontwerpen die innovatie ondersteunt ?

 

De toolbox is de pragmatische vertaling van haar proefschrift en zit vol praktisch materiaal om in je organisatie aan de slag te gaan rond het thema "innovatie".

 

Broedplaatsen - Groetplaatsen

Een vijftal jaar geleden leerde ik de "matrixmethode" ontwikkeld door Peter Camp kennen. Het is een handige en snelle manier om op een interactieve manier een organisatie-analyse te maken en te vertalen tot een aantal concrete, gerichte acties. Ik werkte er zelf al meerdere malen mee. Net op die manier kwam Peter Camp - n.a.v. zijn meest recente boek - bij mij en een ex-collega, Serge Ornelis, terecht voor een interview over "broedplaatsen". Een "broedplaats" is een plek waar mensen elkaar in vrijheid ontmoeten en op een gelijkwaardige en bezielde manier bouwen aan de toekomst. Daartegenover staan "groetplaatsen". Dat zijn plaatsen waar alles geregeld is en waar "broeden" eerder ongewenst is. Met zijn boek geeft Peter Camp inzicht in hoe je "broedplaatsen" kan creëren in zowel organisaties en samenleving. Zijn boek biedt heel wat inspiratie om te broeden ... en samen met de twee vorige geeft het voldoende handvaten en duiding om - doelbewust - één en ander op z'n kop te zetten ...


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende