Leren voor duurzaamheid vraagt betrokkenheid

15 sep 09

Leren voor duurzaamheid vraagt betrokkenheid

Deze zomer was ik te gast bij een bijeenkomst in het kader van het programma leren voor duurzame ontwikkeling. Een door het Rijk geinitieerd programma, dat zich erop richt om bij maatschappelijke actoren leerprocessen op gang te brengen die gericht zijn op een meer duurzame afweging.

 

Peter Senge

Niemand minder dan Peter Senge  was te gast op die middag, georganiseerd door de Algemene Bestuursdienst (ABD).  Senge is al jaren een inspirerende denker als het gaat om organisatieleren. Hij schreef vorig jaar het boek the necessary revolution (in het Nederlands vertaald als 'de noodzakelijke revolutie'). Over duurzaamheid. Hij drukte zich tijdens de bijeenkomst duidelijk uit: er is een grote mentale verandering nodig, en we moeten ons afvragen hoe we de leerprocessen stimuleren die nodig zijn daarvoor. Welke rol speelt angst daarin, vroeg hij zich hardop af. Kan het als motivator dienen of verstart het mensen juist?

 

Deugden 2.0

Op de bijeenkomst kwamen verder diverse vernieuwers van binnen en buiten het Rijk bijeen. Onder de noemer 'deugden 2.0' stimuleerden de organisatoren reflectie aan de hand van vier deugden die nodig zijn voor duurzaamheidsdenken: moed, betrokkenheid, realiteitszin en wijsheid. Ook ik werd gevraagd om een keuze uit die deugden te maken. Lastig, maar ik koos betrokkenheid: omdat ik geloof dat als je een persoonlijke binding hebt met een onderwerp, je je er ook hard voor wilt maken. En dan stap je eerder over hobbels heen en komt eerder tot onconventionele oplossingen en samenwerkingen. En dat is wat we nodig hebben als het gaat over duurzaamheid.

 

ABD courant

Meer informatie over het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling en de activiteiten die nog op de rol staan is te vinden op de site van Senternovem.  Een verslag van de bijeenkomst is te vinden op pagina 10 van de ABD Courant van augustus (onder download).

Download ABD-ICC-bijeenkomst.pdf (633 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Hoe ontwerp je een goed leertraject?

15 jul

Hoe ontwerp je een goed leertraject?

"De meeste van ons kunnen precies het verschil uitleggen tussen een hele goede en slechte training of opleiding. Vaak doen we dit op basis van eigen ervaringen. Waar het kan gaan om de toepasbaarheid van aangereikte kennis, de ervaren begeleider of de prettige groep deelnemers...

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

20 jun

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

Talent, ontwikkelen en presteren bij Achmea “Achmea gooit beoordeling van medewerkers over andere boeg” zo maakte het verzekeringsbedrijf met ruim 12.000 medewerkers afgelopen september bekend. Een persbericht waar in veel organisaties met belangstelling naar werd gegeken, want het is zowel een hot item als...

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

9 mei

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

Collega Derk van der Pol is organisatiejournalist. Maar wat is het eigenlijk? Wat is het belang ervan voor organisaties? En wat vraagt het van je? Saskia Tjepkema interviewde Derk: “Voor mij gaat het erom dat je binnen een team of een hele organisatie...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende