Succesvol adviseren door jezélf in te zetten

9 jul 09

Succesvol adviseren door jezélf in te zetten

Bij Kessels & Smit heb ik het schrijven van een scriptie voor mijn studie Onderwijskunde gecombineerd met een stage. In mijn scriptie heb ik onderzocht hoe organisatieadviseurs een bijdrage kunnen leveren aan kennisproductiviteit, oftewel het vermogen van organisaties om duurzame verbeteringen en vernieuwingen te realiseren.

 

Je wint geen wedstrijd op je zwakke punten

Dit voorjaar werd op de Nederlandse televisie de talentenjacht ‘X Factor’ uitgezonden. Mijn favoriet was Hester. Zij  blonk uit door haar zwoele stemgeluid, dat fantastisch tot zijn recht kwam in kleine, langzame jazznummers. Nadat in de voorrondes het kaf van het koren was gescheiden bleven elf kandidaten over, waaronder Hester. Deze elf streden tegen elkaar in grotesk opgezette liveshows, waarin wekelijks een kandidaat afviel. Alle kandidaten kregen een coach uit de jury toegewezen, die hen ondersteunde en aanwijzingen gaf. Hester kreeg Gordon. Hij hamerde er bij Hester op dat ze meer een ‘podiumbeest’ moest worden en hij was ervan overtuigd dat hij dit in haar los zou maken als hij haar continu liedjes zou laten zingen waarbij veel gedanst moest worden. Genante momenten, waar ik met plaatsvervangende schaamte naar zat te kijken. Want, hoe mooi het is om Hester op een barkruk een rustig lied te zien zingen, zo verschrikkelijk is het om haar te zien bewegen. Dit belette Gordon niet om Hester te blijven wijzen op haar tekortkomingen. In één van de liveshows merkte een ander jurylid op dat Hester waarschijnlijk het grootste talent van X Factor was, maar dat ze het niet tot de finale zou schoppen als Gordon vast zou houden aan zijn liedkeuze. Het jurylid kreeg gelijk. Na twee rampzalige optredens in de halve finale vloog ze eruit.

 

De winst van kiezen voor je passie en talent

Wielrenner Mario Cipollini had het beter bekeken. Deze Italiaanse sprinter hield alleen van vlakke etappes en haakte in de Tour de France steevast af wanneer de eerste bergtoppen in zicht kwamen. Dit tot grote woede van de Tourdirectie, die hem en zijn ploeg in 2000 en 2003  zelfs van deelname uitsloot. Het zal Super Mario een zorg zijn; door consequent te kiezen voor het sprinten, wat zijn passie was en waar hij echt goed in was, won hij twaalf etappes in de Tour de France, 42 in de Giro d ‘Italia, drie in de Ronde van Spanje en werd hij in 2002 wereldkampioen op de weg en winnaar van Milaan - San Remo. Bovendien staat hij bekend als de eerste sprinter die gebruik maakte van het ‘ treintje’; een ploeg wielrenners die een sprinter de hele koers uit de wind houdt en in de laatste kilometer één voor één op kop het tempo opvoeren om de tegenstanders te vermoeien. In de laatste paar honderd meter maakt de sprinter het af. Deze tactiek wordt nog steeds door alle sprinters in het professionele peloton gebruikt. Ondanks de hoon van de Tourdirectie, hebben zijn keuzes Cipollini dus geen windeieren gelegd.
De verhalen van Hester en Cipollini maken duidelijk dat wanneer iemand goed wil zijn in zijn beroep –of het nu een zangeres of een wielrenner is– hij moet kiezen voor belangstelling, passie en talent. Dit vraagt om lef. Soms moet een gerenommeerd instituut getrotseerd worden, zoals in het geval van Cipollini. Soms wordt het door machtsverhoudingen moeilijk of zelfs onmogelijk om deze keuze te maken, zoals in het geval van Hester.

 

Het gaat om de ‘vent’ in plaats van de ‘tent’

Bij de organisatieadviseur is het niet anders. Mijn afstudeerscriptie, onder de naam ´Succesvol adviseren door jezélf in te zetten´, doet een eerste aanzet voor het idee dat de persoonlijke belangstelling en affiniteit van de adviseur een belangrijke rol spelen in het vormgeven van zijn werk. Het onderzoek, bestaande uit case studies en een survey onderzoek, maakt duidelijk dat alleen technische bekwaamheden voor adviseurs ontoereikend zijn. Zo blijkt dat interventies op zichzelf niet effectief zijn, maar effectief worden door de persoonlijke signatuur van de adviseur die ze inzet. Ook het belang van persoonseigenschappen als integriteit en oprechtheid wijzen erop dat de mens achter de interventie een grotere rol speelt dan aanvankelijk werd gedacht. Ten slotte blijkt dat het klassieke artspatiënt model van adviseren achterhaald is wanneer het gaat om het realiseren van stapsgewijze verbeteringen en radicale vernieuwingen.

 

Persoonlijke affiniteit als sleutel

Deze bevindingen betekenen voor organisatieadviesbureaus en adviseurs dat zij minder waarde moeten hechten aan standaard cursussen en opleidingen waarin ‘competente’ adviseurs worden afgeleverd. Kennis van werkvormen, interventies en gesprekstechnieken blijft belangrijk, maar een eenzijdige nadruk op deze expertise is in de kenniseconomie onvoldoende. Aandacht voor het effectief inzetten van de persoonlijke affiniteit van de adviseur daarentegen, is de sleutel tot kennisproductieve adviestrajecten.
De manier van coachen die Gordon inzet, waarbij uitgegaan wordt van iemands fouten, is daarvoor niet meer toereikend. Voor Hester is het te laat, maar voor de organisatieadviseur gelukkig nog niet.

Download Succesvol_advise...in_te_zetten.pdf (4856 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Hoe ontwerp je een goed leertraject?

15 jul

Hoe ontwerp je een goed leertraject?

"De meeste van ons kunnen precies het verschil uitleggen tussen een hele goede en slechte training of opleiding. Vaak doen we dit op basis van eigen ervaringen. Waar het kan gaan om de toepasbaarheid van aangereikte kennis, de ervaren begeleider of de prettige groep deelnemers...

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

20 jun

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

Talent, ontwikkelen en presteren bij Achmea “Achmea gooit beoordeling van medewerkers over andere boeg” zo maakte het verzekeringsbedrijf met ruim 12.000 medewerkers afgelopen september bekend. Een persbericht waar in veel organisaties met belangstelling naar werd gegeken, want het is zowel een hot item als...

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

9 mei

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

Collega Derk van der Pol is organisatiejournalist. Maar wat is het eigenlijk? Wat is het belang ervan voor organisaties? En wat vraagt het van je? Saskia Tjepkema interviewde Derk: “Voor mij gaat het erom dat je binnen een team of een hele organisatie...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende