Boek over jongeren: Is het nu X, Y of Einstein?

11 mrt 09

Door: Bert Smits | Categorie: Inspiratie Publicaties
Boek over jongeren: Is het nu X, Y of Einstein?

De jeugd van tegenwoordig kreeg al vele namen, Generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de Generatie Einstein. Hier zit telkens één boodschap achter: deze groep jongeren zijn niet zoals al de vorige. Maar op welke manier zijn deze teens en twens vandaag anders dan de babyboomers of de generatie X? En hoe (anders) leren zij? Deze vragen inspireerden Pedro De Bruyckere, docent aan de Arteveldehogeschool in Gent en mijzelf tot het boek ‘Is het nu X, Y of Einstein?! FAQ voor ouders, opvoeders en leerkrachten’ dat vanaf 15 maart beschikbaar is. 

 

Tendenzen en mythes

 

We schetsen hierin een genuanceerd positief beeld van deze generatie door enkele belangrijke tendenzen te verklaren maar ook enkele mythes door te prikken. Het gaat om vragen als: zijn ze echt die multitaskende eenzaten achter hun computer? Hebben ze echt geen zin meer in school? Is een taak voor hen gewoon knip- en plakwerk? Is kennis voor hen iets dat je op google opzoekt?
We schreven het boek niet met de bedoeling om jongeren te slim af te zijn, maar wel omdat we vaststellen dat ouders, opvoeders en onderwijsmensen zich zorgen maken over hoe je deze generatie kunt bereiken.

 

Hoe maak je contact?

 

Het lijkt immers alsof de jongeren in een andere wereld leven in een ander tempo. Hoe praat je met je kinderen als ze zelf liever lijken te chatten? Hoe kun je als leerkracht je leerlingen of studenten boeien met bord en krijt als ze zelf de hele tijd 3D-games spelen? Op deze en andere vragen proberen we doorheen het boek aan de hand van een aantal voorbeelden enkele voorzichtige antwoorden te geven. Eén van onze conclusies is alvast dat je als leerkracht, ouder, opvoeder wel degelijk nog een belangrijke rol hebt te vervullen!

 

Bestellen?

Via onze blog www.xyofeinstein.be is het boek te bestellen.  Verder kan je er ook regelmatig blogposts lezen met nieuwe inzichten en feiten over deze boeiende generatie. Klik hier voor een interview met de auteur.


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Hoe ontwerp je een goed leertraject?

15 jul

Hoe ontwerp je een goed leertraject?

"De meeste van ons kunnen precies het verschil uitleggen tussen een hele goede en slechte training of opleiding. Vaak doen we dit op basis van eigen ervaringen. Waar het kan gaan om de toepasbaarheid van aangereikte kennis, de ervaren begeleider of de prettige groep deelnemers...

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

20 jun

Van een vijfpuntsschaal naar zelfreflectie

Talent, ontwikkelen en presteren bij Achmea “Achmea gooit beoordeling van medewerkers over andere boeg” zo maakte het verzekeringsbedrijf met ruim 12.000 medewerkers afgelopen september bekend. Een persbericht waar in veel organisaties met belangstelling naar werd gegeken, want het is zowel een hot item als...

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

9 mei

Organisatiejournalistiek als krachtige veranderinterventie

Collega Derk van der Pol is organisatiejournalist. Maar wat is het eigenlijk? Wat is het belang ervan voor organisaties? En wat vraagt het van je? Saskia Tjepkema interviewde Derk: “Voor mij gaat het erom dat je binnen een team of een hele organisatie...

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....
vorige
1 2 3 ... 20 21 22
volgende