Boek over jongeren: Is het nu X, Y of Einstein?

11 mrt 09

Door: Bert Smits | Categorie: Inspiratie Publicaties
Boek over jongeren: Is het nu X, Y of Einstein?

De jeugd van tegenwoordig kreeg al vele namen, Generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de Generatie Einstein. Hier zit telkens één boodschap achter: deze groep jongeren zijn niet zoals al de vorige. Maar op welke manier zijn deze teens en twens vandaag anders dan de babyboomers of de generatie X? En hoe (anders) leren zij? Deze vragen inspireerden Pedro De Bruyckere, docent aan de Arteveldehogeschool in Gent en mijzelf tot het boek ‘Is het nu X, Y of Einstein?! FAQ voor ouders, opvoeders en leerkrachten’ dat vanaf 15 maart beschikbaar is. 

 

Tendenzen en mythes

 

We schetsen hierin een genuanceerd positief beeld van deze generatie door enkele belangrijke tendenzen te verklaren maar ook enkele mythes door te prikken. Het gaat om vragen als: zijn ze echt die multitaskende eenzaten achter hun computer? Hebben ze echt geen zin meer in school? Is een taak voor hen gewoon knip- en plakwerk? Is kennis voor hen iets dat je op google opzoekt?
We schreven het boek niet met de bedoeling om jongeren te slim af te zijn, maar wel omdat we vaststellen dat ouders, opvoeders en onderwijsmensen zich zorgen maken over hoe je deze generatie kunt bereiken.

 

Hoe maak je contact?

 

Het lijkt immers alsof de jongeren in een andere wereld leven in een ander tempo. Hoe praat je met je kinderen als ze zelf liever lijken te chatten? Hoe kun je als leerkracht je leerlingen of studenten boeien met bord en krijt als ze zelf de hele tijd 3D-games spelen? Op deze en andere vragen proberen we doorheen het boek aan de hand van een aantal voorbeelden enkele voorzichtige antwoorden te geven. Eén van onze conclusies is alvast dat je als leerkracht, ouder, opvoeder wel degelijk nog een belangrijke rol hebt te vervullen!

 

Bestellen?

Via onze blog www.xyofeinstein.be is het boek te bestellen.  Verder kan je er ook regelmatig blogposts lezen met nieuwe inzichten en feiten over deze boeiende generatie. Klik hier voor een interview met de auteur.


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

12 jul

Positief onderwijs: hoe start je ermee?

Inspirerende voorbeelden van een docent, schoolbestuurder en ouder. Er zijn verschillende aanvliegroutes om met positief onderwijs te starten. Op de World Positive Education Accelerator (WPEA) in Dallas kwamen we onder andere deze drie inspirerende voorbeelden tegen van een docent, bestuurder en een ouder....

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

10 jul

Hoofdpijn: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

We lunchten met het team waarvan we de teamdag begeleidden. Geen tijd of mogelijkheid om nog even af te stemmen wat mijn collega van de voormiddag vond. De korte blik die we uitwisselden, sprak echter boekdelen: “Hoe geraken we hier ooit uit?” Het vertrouwen was...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden ‘spelen’ bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

26 jun



...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...
vorige
1 2 3 ... 62 63 64
volgende