Werken aan kennisproductiviteit. Vormgeven aan de leerfuncties van het corporate curriculum.

Paul Keursten (profiel) (2001); Bron: In: Opleiding & Ontwikkeling, themanummer over kennisproductiviteit.

Samenvatting

Als kennisproductiviteit zo noodzakelijk is voor een organisatie, bestaat er dan ook zoiets als een speciaal leerplan voor organisaties? Het enorme belang van leren in voor de kennisproductiviteit van organisaties maakt het inrichten van een corporate curriculum noodzakelijk (Kessels, 1996a). Daarbij gaat het niet om een formeel leerplan dat voorschrijft welke opleidingen en trainingen gevolgd dienen te worden. Het betreft veel meer het transformeren van de dagelijkse werkomgeving tot een omgeving waarin leren en werken samenvallen. Het corporate curriculum kunnen we zien als een rijk en gevarieerd landschap waarin het noodzakelijke leren gestimuleerd en ondersteund wordt, en hierdoor bijdraagt aan de kennisproductiviteit van organisaties. In dit artikel belicht ik de zeven functies die het corporate curriculum dient te vervullen.

Download dit artikel Artikel_2001_keu...ductiviteit1.pdf (142 KB)