15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

7 jan

15 gewaagde vragen voor Nieuwjaar

We staan over het algemeen te weinig stil bij hoe we ervoor staan. Ons brein is geneigd om al weer druk bezig te zijn met de volgende urgente gebeurtenis die zich aandient. Echt leiderschap, van jezelf en van anderen, vraagt om bewustzijn van waar je bent. Niet alleen van waar je was of waar je naar toe gaat. De wisseling van het jaar is een uitgelezen moment om daar even bij stil te staan.
 
Wil je weten of jij en je team en organisatie goed opgesteld staan om te knallen in 2019? Daarvoor maakte ik deze quick-scan. Zie het als een korte pas-op-de plaats.

 

Quick-scan

Omcirkel de stelling met de kleur die het beste past: groen, oranje of rood.

 

5 stellingen over jou

  1. Ik ben tevreden over mijn succes in 2018.
  2. Ik voel me gelukkig op het werk.
  3. Ik weet wat mijn volgende stap in mijn ontwikkeling is.
  4. Ik ervaar invloed en sturing in mijn werk.
  5. Mijn persoonlijke waarden kan ik tot uitdrukking brengen in mijn werk.

 

5 stellingen over je team

  1. De teamleden hebben duidelijk voor ogen wat de resultaten van het team zijn.
  2. Iedereen is betrokken bij het formuleren van de teamdoelen.
  3. De teamleden vertrouwen elkaar en durven openlijk fouten te erkennen.
  4. Teamvergaderingen zijn boeiend. Er worden belangrijke en lastige kwesties besproken.
  5. Besluiten zijn ook echt besluiten.

 

5 stellingen over je organisatie

  1. Er is een visie en strategie die wordt gedragen door iedereen. Regelmatig wordt deze tegen het licht gehouden met elkaar.
  2. Men is trots om deel te zijn van dit bedrijf of deze instelling.
  3. Op alle niveaus waar beslissingen worden genomen zijn er cijfers inzichtelijk waarop gestuurd kan worden
  4. De organisatie biedt ontwikkelkansen en daagt uit tot leren.
  5. Ziekteverzuim is redelijk en burn-out komt weinig voor.

 

Uitkomst
  • Als de meerderheid van je antwoorden groen is, gaat het goed. Kijk of je in 2019 dat wat goed gaat sterker kunt aanzetten. Uit onderzoek blijkt dat het makkelijker groeien is vanuit kracht en talent. Maak een plan hoe je dat gaat doen, anders kom je er meestal niet aan toe, nietwaar?
  • De rood of oranje omcirkelde stellingen geven aan waar belemmeringen zitten voor groei. Alle 15 stellingen zijn even essentieel. Er is er niet één niet belangrijk. Ik zie nogal eens dat mensen vanuit persoonlijke voorkeur iets minder belangrijk vinden. Maar dat is in de organisatiepraktijk niet houdbaar.
  • Als je meer dan 8 rood/oranje hebt ingevuld of als voor een bepaald onderdeel de meerderheid van je antwoorden ‘rood’ zijn, zit je in het risicogebied. Belangrijk is dan om niet zo maar door te gaan, in de valse hoop dat het wel mee valt. Er is wat aan te doen. Meestal geen quick-fix, want het vraagt om echte aandacht. Vraag iemand met je mee te denken, een gewaardeerde collega of bel mij.

 

‘uit’ en ‘in’ vorm: hoe beïnvloedt je dat?

Je hebt nu een beeld van waar het staat – misschien had je dat al en krijg je daar nu een bevestiging van. Bij Nieuwjaar horen goede voornemens: om dingen aan te pakken, te bewaken, te vieren. Toch gebeurt het dat je als professional, als team of als organisatie ‘uit’ vorm kan raken. Dan is reflectie belangrijk. Niet alleen dat je dat doet, maar ook hoe

 

Volgende week zal ik in een nieuw artikel je een hulpmiddel geven om je persoonlijk leiderschap voor 2019 aan te scherpen: '5 gewaagde vragen voor 2019'.

 

 

Bronnen:

 
Download Quick-scan1.pdf (52 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

12 mrt

In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen

Dr. Ada ter Maten is onlangs door het ROC Albeda in Rotterdam en met ondersteuning van de gemeente Rotterdam aangesteld als practor Leerwerkplaatsen. Een leerwerkplaats is een leer- en werkomgeving ingericht door de school en een of meer bedrijven, waarin studenten de bekwaamheden voor een...

Het Goede Gesprek

24 jan

Het Goede Gesprek

Laatst gebeurde het ineens. Ik liep tijdens een workshop bij een subgroepje langs en belandde middenin een verhit gesprek. Over de reorganisatie, het management dat zijn rol niet pakte en vele goede ideeën die niet benut werden. De gesprekspartners waren niet te stuiten. Het ene...

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

20 dec

Artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouwveiligheid

Samen met Antonie Van Nistelrooij en Marcel Veenswijk van de Vrije Universiteit schreef ik het artikel " Urgency for Safety in construction: narratives of carpe diem, carpe pecunia and memento mori ". Het is een artikel over cultuurverandering en leiderschapsontwikkeling op gebied van bouw veiligheid....

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

17 dec

Samen bouwen aan positief onderwijs: wat kun je als schoolleider doen?

In toenemende mate besteden scholen aandacht aan zaken als talent, welbevinden, motivatie, weerbaarheid en creativiteit. Positief onderwijs is de verzamelnaam voor alles wat een school doet om bewust te werken aan een balans tussen aandacht voor prestaties en voor welbevinden, zowel van leerlingen, als van...

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

10 dec

'Hoe het gaat' is interessanter dan 'hoe het moet'

Als veranderkundige heeft Ton ten Broeke een fascinatie voor ‘hoe het gaat’: wat is de achterkant van veranderprocessen? Hoe ziet het eruit achter de aanpakken en stappenplannen? Daar waar het echte werk gebeurt. Hij heeft zes vakgenoten geïnterviewd over precies dát aspect van het werk....

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

3 dec

Ontwikkeling van een positief schoolklimaat: gesprekken als hefboom voor organisatie-ontwikkeling

Positief Onderwijs gaat over de vraag hoe we in school structureel aandacht kunnen besteden aan bekwaamheden die leerlingen helpen om te floreren, tijdens de schooltijd en erna. Er is een schat aan beproefde lesmethoden en programma’s beschikbaar, denk aan mindfulness op school, Positive Behaviour Support projecten, Deep Democracy, talentlessen, en de Gelukskoffer. Die zijn onmisbaar en waardevol. En ze werken vooral als er in de hele school een klimaat heerst waarin naast aandacht voor prestaties ook consistent oog is voor welbevinden, talent, energie, en positieve relaties. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor de docenten.

Hoe geef je leiding aan de ontwikkeling van zo'n positief schoolklimaat? Schoolleider en onderzoeker Mathew White van de Adelaide University heeft er een duidelijk antwoord op: “Leidinggeven aan positief onderwijs? Dat betekent vooral zorgen voor positieve gesprekken, in plaats van negatieve. Door de gesprekken te beïnvloeden, beïnvloed je het hele klimaat in de school.”

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

29 nov

Het seizoen van uiterlijke rust en innerlijke groei: een reflectieve winter

Het einde van het jaar nadert, de avond valt elke dag op een vroeger moment. Het is koud en het liefst zit je binnen, warm en droog. Even los van de najaarsdrukte op werk en nog net voor de piek van de decemberdrukte… Een mooie...

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

17 nov

Van inspiratie naar actie: Positive Education Conference 2018

Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand...
vorige
1 2 3 ... 19 20 21
volgende