Aan de slag met innovatie in de dagelijkse praktijk

25 feb 11

Aan de slag met innovatie in de dagelijkse praktijk

Voor mij was de Reehorst in Ede, de locatie van het congres van V&VN Opleiders, een bijzondere plaats om een workshop over innovatie te geven. Ik ben opgegroeid in Wageningen, vlakbij Ede, en als meisje zat ik op ballet. De jaarlijkse uitvoering van onze balletschool was in de Reehorst. Elk jaar weer spannend.

Ik had steevast de hele dag buikpijn waardoor ik niet echt kon genieten van de lekkere broodjes die mijn moeder voor de gelegenheid had meegegeven. Nu, zo'n twintig jaar later, sta ik opnieuw in de Reehorst. Dit keer voor iets heel anders: werken aan innovatie met opleiders in de gezondheidszorg.

 

Een balletleraar die allesbehalve innovatief is

Mijn workshop bevindt zich precies in de zaal waar we als kleine balletmeiden de make-up op kregen voorafgaand aan de voorstelling. De ironie is nu dat mijn toenmalige balletleraar eigenlijk allesbehalve innovatief was. Om wat dingen te noemen:

  • Het belangrijkste voor hem was dat de dansuitvoering aan het einde van het seizoen groots en goed was.
  • De ‘beste meisjes' kregen altijd de belangrijkste rollen.
  • De balletleraar bedacht zelf vooraf de dans, en beoordeelde zelf wanneer het goed genoeg was. Wij mochten eindeloos repeteren.

 

Terwijl, en dat is ook wat ik betoog in deze workshop, het bij vernieuwing juist om andere dingen gaat:

  • Innovatie is niet per se groots. Het kan ook gaan om kleine vernieuwingen in het dagelijkse werk. Daarnaast gaat het niet enkel om de uitkomst (de ‘grootse dans'), maar is het leerproces onderweg minstens zo belangrijk. Juist daar doe je bekwaamheden op die blijvend van pas komen.
  • Innovatie is niet voorbehouden aan een selecte groep in de organisatie (aan ‘de beste meisjes'). Iedereen kan eraan bijdragen. En, sterker nog, als we dat niet doen, laten we kansen liggen om aanwezige kennis te benutten.
  • De vakmensen (of: balletmeiden) zelf hebben de belangrijkste kennis die nodig is voor innovatie. Leidinggevenden of managers (of: balletleraren) kunnen niet zelf bepalen hoe de aanpak is.

 

Nieuwe perspectieven, ongehoorzaamheid en lef

Er waren zo'n 50 mensen aanwezig bij elke workshop. Deelnemers brachten casussen in. Dit waren stuk voor stuk voorbeelden waarin het lukte om tot een doorbraak te komen op het moment dat hun ‘innovatie' vastgelopen was. Een deelnemer bracht in hoe goed het had gewerkt bij de introductie van een nieuw onderwijsconcept om eens een kijkje te nemen bij een andere afdeling. Een andere deelnemer vertelde hoe een flinke portie ongehoorzaamheid en lef hielp om echt een andere aanpak te ontwikkelen. In mijn onderzoek vond ik 11 principes die helpen om vastgelopen innovatieprocessen ‘vlot te trekken'. Deelnemers gebruikten deze principes om ‘het werkende bestanddeel' in de doorbraken op te sporen.

 

De principes luiden als volgt:

    1. Formuleer een urgent en intrigerend vraagstuk
    2. Ontwerp een nieuwe aanpak
    3. Werk vanuit individuele drijfveren
    4. Maak ongewone combinaties van expertise
    5. Werk vanuit wederzijdse aantrekkelijkheid
    6. Werk vanuit kracht
    7. Máák iets samen
    8. Verleid tot het zien van nieuwe signalen en het geven van nieuwe betekenissen
    9. Verbind de wereld binnen de innovatiepraktijk met de wereld daarbuiten
    10. Werk aan de kwaliteit van de interactie
    11. Maak er een leerproces van

 

Waardering voor unieke talenten

Op ballet kwam ik duidelijk niet zo goed uit de verf. Misschien was het ook echt niets voor mij. Maar, met de kennis van nu realiseer ik me wel dat als er íets is wat het verschil voor mij had kunnen maken... Dan was het misschien een balletleraar die:

  • ook op zoek ging naar mijn talent, en niet alleen naar dat van de meiden waar het zo duidelijk te zien was.
  • mij vragen zou stellen zoals: Wat zou jij graag willen dansen? Wie vinden jullie dat welke rol moet vervullen?
  • zou voorstellen eens een kijkje te nemen bij Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Of juist bij een mooie salsa-uitvoering.

Innovatie, hoe groots of klein ook, stroomt op die plekken waar mensen worden uitgenodigd zichzelf te zijn en een bijdrage te leveren. Waar nieuwsgierige vragen worden gesteld. Waar nieuwe perspectieven gezocht worden. Dat spreekt ook uit de voorbeelden uit de gezondheidszorg die naar voren komen in de twee workshops.

 

Kortom: we hebben in een paar uur tijd meer energie door deze ‘make-upzaal' laten stromen dan dat er in mijn herinnering ooit gestroomd had.

 


Andere interessante blogs op het thema “Activiteiten” voor jou geselecteerd:


Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

3 sep

Ons lichaam liegt niet: faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Klik, klak, klik, klak, het geluid van mijn voetstappen echoot luid door de statige marmeren hal. Vele jaren geleden woonden de directeur en zijn gezin hier. Ik passeer de keuken, een badkamer en kom aan in een statige ruimte met zwaar eiken meubilair, tapijten en...

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

13 aug

Bouwen aan het thema organisatiejournalistiek

In de themareeks ‘Het geheim van de smid’ in het tijdschrift 'Opleiding & Ontwikkeling' wordt op zoek gegaan naar methoden of aanpakken die waardevol en inspirerend zijn voor de praktijk. In het artikel 'Bouwen aan organisatiejournalistiek' bespreken Mara Spruyt en Derk van der Pol...

Onverwachte tijd

2 jul

Onverwachte tijd

Er zijn weken die ik van ver zie opduiken in mijn agenda. Weken die dreigend dichterbij komen. Waar alle dagen roodgloeiend volgepland staan en tot in de puntjes georganiseerd zijn. Waar er geen ruimte is voor het onverwachte. Want dan red ik het niet. Toch?...

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden Ďspelení bij K&S

27 jun

Buitenspelen! Ervaringen van 3 maanden Ďspelení bij K&S

In 2002 ben ik bij de gemeente Amsterdam gaan werken waar ik op verschillende plekken in verschillende rollen heb gewerkt. Om in 2014 te landen bij de Amsterdamse School, het leer- en ontwikkelinstituut van de gemeente Amsterdam. Het vak van ontwerpen vind ik geweldig en...

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

21 jun

Meerstemmigheid in het hier-en-nu

Als organisatieadviseur ben ik voortdurend bezig om me te verhouden tot de verhalen die mensen die ik begeleid aan mij vertellen. Wat wordt hier eigenlijk gezegd? Welke alternatieve verhalen zien we over het hoofd? Welke reacties zijn er op alternatieve verhalen en wat betekent dit...

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

18 jun

Positief Onderwijs: Hoe maken we in school meer ruimte voor talent en welbevinden van docent en leerling?

‘Als je het in een paar woorden benoemt, wat wens je dan vooral voor je kinderen?’ Dat was de vraag die Martin Seligman enkele jaren terug aan honderden ouders voorlegde. De antwoorden vertoonden een duidelijk patroon: ‘een gelukkig leven’, ‘dat ze vriendelijke volwassenen worden, ‘dat...

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

8 jun

Drie tips om talent en potentieel te leren identificeren bij anderen

Mensen inzetten op hun sterktes, hen uitnodigen om het beste uit zichzelf te halen, … het lijkt allemaal logisch en evident, maar hoe doe je dat in de praktijk? We zijn vaak gekleurd in de manier waarop we naar onszelf kijken. We...

Kousen en korte broek maken het verschil (niet): faciliteren als persoonlijk vakmanschap

5 jun

Kousen en korte broek maken het verschil (niet): faciliteren als persoonlijk vakmanschap

Het was één van mijn laatste werkdagen voor ik enkele weken zomervakantie zou nemen. De weergoden hadden echter al beslist om voor zomer te kiezen en er was meer dan 30 graden voorspeld. Op zo’n dag waan ik me liefst in een tropisch land...
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende