Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert.  

 

We hebben aan den lijve ondervonden wat het effect is van veel schrijven. De afgelopen maanden klommen we geregeld in de pen om over een ervaring te schrijven. Gewoon, een ervaring uit ons leven. Soms kort en vaker lang. Niet ter kennisgeving of met het primaire doel om onze teksten te delen. Maar eerder voor onszelf, als reflectiemethode. We bundelden een aantal verhalen in het boek Leven van je tijd. In deze blog schrijven we over wat schrijven ons leerde. 

 

Wie schrijft, die leert meer over zichzelf

Door te schrijven werden keuzes die we eerder onbewust maakten, ineens een keuze om bij stil te staan. Bijvoorbeeld het wel of niet ja zeggen tegen een nieuw project of een avond dansen. Door te schrijven werd duidelijker wat nu echt belangrijk voor ons is, van een mooi muziekstuk luisteren tot het welterusten kussen van ons kroost. We werden geconfronteerd met onze eigen irrationele gedachtensprongen, over wat er wel en niet toe lijkt te doen. Dat schrijven heeft een meditatieve werking. Gedachten komen los omdat ze letterlijk uit je hoofd komen en op papier landen. 

 

Wie samen schrijven deelt, die leert meer over elkaar

Ook het uitwisselen van onze verhalen, door elkaar te ‘redigeren’ en over onze teksten te praten, zorgden voor een verdiepte kennismaking met elkaar. We weten beter wie we tegenover ons hebben. Zo’n kijkje in elkaars binnenwereld, daar leer je je collega’s op een andere manier door kennen en door bekijken. Het zorgde bij ons voor een andere verbinding, persoonlijker en kwetsbaarder. Omdat het spannend is om jezelf bloot te geven. Je laat anderen toe in gedachten die je al mijmerend opschrijft aan je eigen keukentafel. Ze lezen het aandachtig. Tegelijkertijd voelt het bijzonder om deelgenoot te mogen zijn van iemand zijn volledige open-en-eerlijkheid.

 

Wie schrijft, die leert anders kijken naar zijn leven

We schreven over successen, tegenvallers en ‘gewone’ momenten. Door het schrijven onderzochten we die gebeurtenissen als het ware. Het gaf de gelegenheid om uit te zoomen. Je eigen tekst teruglezen en vervolgens stoeien met woorden om het beter of compacter te herschrijven, dat zorgde voor verdieping in ons denken. Het is daarmee meer dan een dagboek, meer dan hardop-denken. Juist in die extra slag ontdekten we vaak wat nu de kern is van het verhaal. Wat de kern is in ons verhaal. 

 

We blijven de komende tijd schrijven. En we willen ook verkennen op welke plekken deze manier van werken iets kan toevoegen. Misschien wel binnen een team waar een hoge werkdruk speelt? Of binnen een organisatie waar behoefte aan snelheid het meestal wint van reflectie momenten? Als je interesse hebt, kun je contact opnemen met Nina of Joeri.

 

 

Ben je nieuwsgierig naar onze verhalen? In het boek Leven van je tijd bundelden we 40 persoonlijke ervaringen.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie
Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende