Pim-pam-petten met de ontwerpprincipes uit het Ontwerpboek

2 jul 13

Pim-pam-petten met de ontwerpprincipes uit het Ontwerpboek

Hoe ontwerp je een leertraject om wijkmanagers en coaches optimaal te laten samenwerken in de kinderopvang? Wat is er voor nodig onderwijsondersteuners van zieke leerlingen te bewegen om meer ICT-hulpmiddelen in te zetten? Dit is een zomaar een greep uit de vragen waar een ontwerper van leertrajecten voor kan komen te staan. Het Ontwerpboek biedt inspiratie voor de aanpak van dergelijke vragen. Hoogste tijd dus om met de inzichten uit het boek aan de slag te gaan!

Op een warme zomerdag verzamelt zich een groep ontwerpers uit allerlei organisaties op de zolder van Maliebaan 45 voor een FCE workshop. Aan de hand van de leer- en ontwerpprincipes uit het Ontwerpboek buigen we ons over ontwerpvraagstukken uit het werk van een aantal van hen.

 

Ontwerpprincipes: persoonlijk of universeel?

In het Ontwerpboek benoemen de schrijvers leer- en ontwerpprincipes van waaruit zij werken. Ook ontwerpers uit andere disciplines, zoals een architect en industrieel ontwerper, hebben dit gedaan. In de epiloog van het Ontwerpboek vraagt Joseph Kessels zich af of ontwerpers zich bij hun keuze van principes en in hun aanpak laten leiden door de vraag en de cultuur van de organisatie, of dat een ontwerp toch vooral bepaald wordt door persoonlijke voorkeuren van de ontwerper.

 

Met deze workshop doen we een experiment dat op deze vraag voortbouwt. Wat gebeurt er als we één ontwerpvraagstuk vanuit verschillende, vooraf bepaalde, ontwerpprincipes benaderen?

 

Pim-pam-pet

Wie kent het niet, het geluidje van de pim-pam-pet-draaischijf? Dit geluid klonk regelmatig tijdens de warme middag. Elke letter op de schijf staat voor een ander leerprincipe. Wie een letter draait gaat werken met de leer- en ontwerpprincipes die daarachter schuil gaan. Die principes passen we toe op de vraag: “Hoe ontwerp ik een leertraject advies- en communicatievaardigheden voor juridisch adviseurs in een veranderende context?”

 

Eén groep draait de letter ‘P’ en gaat op pad met het leerprincipe ‘Je leert als je verantwoordelijkheid moet nemen en het dus niet vrijblijvend is’. Hierbij horen ontwerpprincipes als: ‘de lerende als medevormgever’, en ‘leren en presteren verbinden’. Bij de andere groep stopt het draaischijfje bij ‘H’ en dat betekent: 'Leren doe je rondom een urgent vraagstuk'. Gewapend met deze principes gaan de ontwerpers aan de slag.

 

Principes werken …

Na een dik half uur zijn we natuurlijk benieuwd of de producten verschillen. De ene groep ontwerpers constateert tevreden dat het principe ‘leren en presteren verbinden’ een mooie uitwerking heeft gekregen. De juridisch adviseurs die het leertraject van groep-’P’ doorlopen, laten aan het eind hun adviesvaardigheden zien in een proeve van bekwaamheid. Leren en presteren verbonden.
En de ‘H’-groep maakt een ontwerp dat voor een groot deel bestaat uit het zoeken naar oplossingen  voor de zaken die nu lastig zijn in het juridisch advieswerk.
De ontwerpprincipes lijken te werken!

 

… maar impliciete principes steken ook de kop op

Nadere bestudering van het ontwerp leert ook iets anders: de ontwerpers van de ‘P’-groep hebben onbewust ook nog een ander principe gebruikt. Hun ontwerp gaat ervan uit dat lerenden moeten toewerken naar het profiel van de ideale adviseur. Een nulmeting bij de start van het traject maakt duidelijk waar mensen staan in hun ontwikkeling. Vervolgens is het leren erop gericht geconstateerde tekorten weg te werken.

 

De groep realiseert zich dat dit ontwerp is gestoeld op de opvatting dat leren vooral bestaat uit het wegwerken van tekorten (gap-denken). Dit impliciete leerprincipe kleurt hun ontwerp sterk. De groep besluit daarop om te werken vanuit een andere gedachte: een leertraject ondersteunt mensen om hun talenten te ontwikkelen. En dan ontstaat een ander ontwerp. We leren hieruit dat tijdens het ontwerpen allerlei impliciete opvattingen 'meedoen'. Ook als we onszelf bewust beperken tot één vooraf bepaald principe.

 

Binnen de grenzen zijn de mogelijkheden net zo onbeperkt als daarbuiten (Jules Deelder)

Is werken vanuit één principe beperkend? Het antwoord daarop is, in elk geval vanmiddag: “Nee”. Tijdens deze workshop ontdekken we dat er binnen de grenzen oneindig veel mogelijkheden zijn en dat kaders de creativiteit juist aanwakkeren. Daarnaast houdt het je scherp om vanuit één principe te denken.

 

Dat onbeperkte leunt grotendeels op samenwerking; ook bij het ontwerpen levert dat veel op. Het is mooi te zien dat het leerprincipe ‘leren doe je samen’ zichzelf weer dubbel en dwars bewees. In korte tijd ontstaat een schat van ideeën rondom elk ingebracht vraagstuk!

 

Pim-pam-pet opbrengsten

Wat we meenemen uit deze workshop is, dat het goed werkt om bewust te experimenteren met verschillende principes. Hoe zou je ontwerp worden als je het volgens een principe ‘Q’ inricht? En hoe ziet het eruit als je principe ‘L’ als vertrekpunt neemt? Vanuit meerdere principes ontwerpen levert meer en nieuwe ontwerpideeën op. En het helpt daarbij om jezelf te dwingen om uit je comfortzone te treden, om niet alledaagse principes te kiezen, en dus zelf als ontwerper ook te leren.

Dat smaakt naar meer. Draaien maar!

 

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 mrt



...

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers. Twee bijeenkomsten en een talentenscan De workshop was...

De stad als spiegel

17 nov

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt



...

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

13 sep

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

Sinds vijf jaar ontwerpt en faciliteert Kessels & Smit een leiderschapsprogramma voor een grote organisatie in de detailhandel. Het programma is sterk verankerd in de werkpraktijk en ondersteunt deelnemers om meer te experimenteren en reflecteren in hun dagelijkse werk.

Versterk je online leermodule met deze vier tips

8 sep

Versterk je online leermodule met deze vier tips

Tips om verwondering, uitdaging, nieuwsgierigheid en de plakfactor toe te voegen aan een e-learning “Hoe maken we gebruikers van onze e-learning module nieuwsgierig? En hoe zorgen we ervoor dat zij zich blijven verwonderen? We willen ook dat de inhoud hen uitdaging biedt en goed blijft...

Vitale zorgteams in dynamische tijden

5 sep

Vitale zorgteams in dynamische tijden

Stel, je bent een zorginstelling in deze huidige en dynamische tijd. Niet makkelijk als er voor minder geld meer moet gebeuren. Wat doe je? Je gaat op zoek naar een oplossing waar iedereen baat bij heeft. Eén zo’n zorginstelling stroopte de spreekwoordelijke mouwen op en...
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende