Hoe je door middel van radio het strategische gesprek kunt voeren in organisaties

9 feb 15

Hoe je door middel van radio het strategische gesprek kunt voeren in organisaties

The times they are a changing… Als leidinggevende in een organisatie of als ondernemer sta je er met je neus bovenop. De wensen en behoeften van je cliënten of klanten veranderen. En organisaties veranderen hun strategieën, al dan niet opgejaagd door jonge start-ups, die aan de stoelpoten zagen van de gevestigde orde. Misschien overkomt het jou wel op dit moment; je bent onderdeel van een organisatie die al zolang zoveel heeft betekent voor klanten en medewerkers. Opeens is er een wending. Het is zoeken. Je wordt ingehaald door jonge dynamische pioniers.

Dan wordt het tijd om opnieuw het strategische gesprek te voeren in je organisatie. En strategie ben je zelf, leerde ik van mijn collega Paul Keursten. Een goede strategie staat niet (alleen) op papier. Strategie is van wezensbelang. Je reflecteert op existentiële vragen: Wat is onze toegevoegde waarde in de wereld? Waaraan bouwen wij met elkaar? Vervolgens verken je volgens welk plan je daaraan kunt werken. Geen blauwdruk natuurlijk, maar bijvoorbeeld een aantal principes en afspraken. Dat is strategie.

Afhankelijk van de grootte van je organisatie is het best lastig om zo’n gesprek te voeren. Stel je voor, een gesprek met vijftig, twaalfhonderd of zelfs vijftienduizend mensen tegelijk. Hoe pak je dat aan? Met mijn collega’s Pepijn Pillen en Suzanne Verdonschot en onze oud-collega Tjip de Jong hebben we goede ervaringen opgedaan met het gebruik van radio als middel om het strategische gesprek te voeren in organisaties.

Radio als interventie bij Kessels & Smit

Het begon een paar jaar geleden toen we als Kessels & Smit zelf op zo’n punt stonden dat we het even niet meer wisten. We zochten naar een manier om in het klein het grote gesprek te voeren. We kwamen op het idee om radio te maken. Tijdens wekelijkse radioshows spraken we met collega’s over welke impact wij als organisatie wilde hebben en alle vragen die daaruit voortkwamen. Deze gesprekken wisselden we af met  favoriete muziek van onze collega’s, van Fedde le Grand tot Simon and Garfunkel. Onze organisatie bestaat uit zo’n 35 mensen. In de jaren daarna hebben we echter ervaring opgedaan met dit type gesprekken voor grotere organisaties.

Radio als interventie: iets voor jouw organisatie?

Ben jij momenteel op zoek naar waar het naartoe moet met jouw organisatie? Dan is het een idee om daarover met elkaar het gesprek te voeren via een radioshow of een podcast. Overweeg eens om radio in te zetten als interventie. Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat radio een bijdrage zou kunnen leveren aan de volgende dingen:

  • Elkaar beter en anders leren kennen: Wanneer je met elkaar in een radiostudio bent, leer je elkaar anders kennen. Je zet in korte tijd met elkaar een performance neer waarvoor je gefocust moet zijn. Ook elkaars favoriete muziek draaien werkt verbindend. Een collega die voor jou altijd op afstand stond, blijkt van dezelfde muziek te houden als jij. Ik werk vaker met favoriete muziek van deelnemers in opleidings- of verandertrajecten. Bijvoorbeeld via voicemail berichten. Het is een interventie die altijd effect heeft.
  • In gesprek over strategie met ‘hoor en wederhoor’: Wij maken onze radioshows veelal met meerdere collega’s. In een DJ-team zijn er leading DJ’s en sidekicks. Per onderwerp kun je afspreken welk perspectief je inneemt. De bijdrage van een sidekick is vaak scherp, soms komisch. De sidekick stelt kritische vragen, waar veel medewerkers zich vaak ook in herkennen. In een radioshow kun je zo de spanning die er soms heerst rondom bepaalde thema’s bespreekbaar maken.
  • Op een lichte manier in gesprek over zware thema’s: De beste radioshows bevatten verrassende experimenten en daarin wordt veel gelachen. Wanneer je met elkaar een goede radioshow kunt maken, betekent het dat je op een lichte manier in gesprek kunt zijn over wezenlijke thema’s. Als je meer wilt van deze manier van gespreksvoering in je organisatie, is een radioshow een goede manier om dat onder de aandacht te brengen.
  • Je komt snel tot de essentie: Radio dwingt om het gesprek kort en krachtig te voeren. Als het te lang duurt, zapt de luisteraar door. Persoonlijk heeft radiomaken mij veel gebracht in het leren om beknopt te formuleren. Wij zijn hierbij als DJ-team professioneel begeleid door Radiocoach Pierre Papa.

 

Nieuwe podcast 'Do I have a Choice?'

In de komende weken zal ik een nieuwe maandelijkse podcast starten via deze website. Onder de noemer Do I Have A Choice? spreek ik ongeveer vijftien minuten met bijzondere mensen over ondernemerschap en technologie. De podcast dient twee doelen. Als eerste geeft het mij de gelegenheid om radio te blijven maken. Als tweede vind ik het een mooie manier om inspiratie te delen onder vakgenoten. Je kunt er natuurlijk ook naar luisteren als voorbeelden van gesprekken, die ook in jouw organisatie gevoerd kunnen worden. Er is immers een nieuw strategisch gesprek nodig. The times they are a changing!

 

Wil je geüpdate worden over mijn blogs? Meld je dan aan voor de e-mail nieuwsbrief.



Reacties op dit item

Leuk PJ, Ik kijk ernaar uit om je podcasts te beluisteren!
Door: Patrick | 10-02-2015 16:25

Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 mrt



...

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers. Twee bijeenkomsten en een talentenscan De workshop was...

De stad als spiegel

17 nov

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt



...

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

13 sep

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

Sinds vijf jaar ontwerpt en faciliteert Kessels & Smit een leiderschapsprogramma voor een grote organisatie in de detailhandel. Het programma is sterk verankerd in de werkpraktijk en ondersteunt deelnemers om meer te experimenteren en reflecteren in hun dagelijkse werk.
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende