Brein@work: een boek over brein en leren

11 mei 10

Brein@work: een boek over brein en leren

Snappen hoe onze hersenen werken als het gaat om leren en veranderen, is van onschatbare waarde voor het ontwerpen van krachtige interventies. Nina Lazeron en Ria van Dinteren hebben een prachtig boek gemaakt over het brein en leren: brein@work. Bespiegelingen van professoren over hoe hersenen werken, wisselen ze af met interviews met psychologen en praktisch gerichte artikelen van vakgenoten. Zo vinden wetenschap en praktijk elkaar in deze bundel.

 

Opzet

 

Het boek bestaat uit verschillende delen, waaronder:

  • het brein en leren (hoe werkt dat eigenlijk, leren, onthouden, vergeten...?)
  • het plastische brein (over gedragsverandering)
  • stress en emoties (wat is de invloed van vrolijkheid? en hoe kun je jezelf rustig denken?)
  • zintuigen en leren (de rol van beelden en van een prikkelende leeromgeving)
  • activeren van talent (hoe ontwikkel je talent? welke mindset helpt?)

 

Wetenschappers en praktijkverhalen

 

Aan het woord komen vooraanstaande wetenschappers zoals Carol Dweck, Ap Dijksterhuis en Robert Cialdini, en er zijn ook mooie praktijkverhalen over hoe we in ons vak gebruik kunnen maken van breinkennis. Zoals een beschrijving van het Future Center van Rijkswaterstaat door Maarten van Rijn, bijdragen over werkvormen zoals zintuiglijk leren door Jacqueline Willems, of over het gebruik van spiegelneuronen bij leren door Paul van Rompu en over de 'leervergunning' door Brigitte Spee. Dat maakt het boek aantrekkelijk: gefundeerde achtergrondkennis, met feiten over de hersenen waar je soms versteld van staat, zijn direct gekoppeld aan praktische voorbeelden van hoe we hier in ons vak mee aan de slag kunnen. Dat maakt het een aantrekkelijk boek om in te grasduinen en inspiratie in op te doen.

 

Ook een aantal (oud)collega's van Kessels & Smit leverde een bijdrage:

  • Cora Smit: Rationeel Emotieve Therapie (RET)
  • Martijn Frijters: Verandering van overtuigingen door te vertrekken vanuit drijfveren
  • Cora Smit, Nina Lazeron en Anna van der Horst: Attributies: topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
  • Heike Aiello: Talentontwikkeling: opsporen en ontwikkelen van talent in organisaties
  • Cora Smit, Pepijn Pillen & Saskia Tjepkema: Veranderen van gedrag: rekening houden met de werking van hersenen bij coaching

 

Meer informatie over het boek, en een review, is te vinden op de site van Academia Aemstel.

Bestellen kan bij de uitgever.

 

NVO2 organiseert op 25 juni de BrainBoost 2010, waar meegeschreven kan worden aan het praktijkboek als vervolg op Brein@work.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie
Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende