Brein@work: een boek over brein en leren

11 mei 10

Brein@work: een boek over brein en leren

Snappen hoe onze hersenen werken als het gaat om leren en veranderen, is van onschatbare waarde voor het ontwerpen van krachtige interventies. Nina Lazeron en Ria van Dinteren hebben een prachtig boek gemaakt over het brein en leren: brein@work. Bespiegelingen van professoren over hoe hersenen werken, wisselen ze af met interviews met psychologen en praktisch gerichte artikelen van vakgenoten. Zo vinden wetenschap en praktijk elkaar in deze bundel.

 

Opzet

 

Het boek bestaat uit verschillende delen, waaronder:

  • het brein en leren (hoe werkt dat eigenlijk, leren, onthouden, vergeten...?)
  • het plastische brein (over gedragsverandering)
  • stress en emoties (wat is de invloed van vrolijkheid? en hoe kun je jezelf rustig denken?)
  • zintuigen en leren (de rol van beelden en van een prikkelende leeromgeving)
  • activeren van talent (hoe ontwikkel je talent? welke mindset helpt?)

 

Wetenschappers en praktijkverhalen

 

Aan het woord komen vooraanstaande wetenschappers zoals Carol Dweck, Ap Dijksterhuis en Robert Cialdini, en er zijn ook mooie praktijkverhalen over hoe we in ons vak gebruik kunnen maken van breinkennis. Zoals een beschrijving van het Future Center van Rijkswaterstaat door Maarten van Rijn, bijdragen over werkvormen zoals zintuiglijk leren door Jacqueline Willems, of over het gebruik van spiegelneuronen bij leren door Paul van Rompu en over de 'leervergunning' door Brigitte Spee. Dat maakt het boek aantrekkelijk: gefundeerde achtergrondkennis, met feiten over de hersenen waar je soms versteld van staat, zijn direct gekoppeld aan praktische voorbeelden van hoe we hier in ons vak mee aan de slag kunnen. Dat maakt het een aantrekkelijk boek om in te grasduinen en inspiratie in op te doen.

 

Ook een aantal (oud)collega's van Kessels & Smit leverde een bijdrage:

  • Cora Smit: Rationeel Emotieve Therapie (RET)
  • Martijn Frijters: Verandering van overtuigingen door te vertrekken vanuit drijfveren
  • Cora Smit, Nina Lazeron en Anna van der Horst: Attributies: topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
  • Heike Aiello: Talentontwikkeling: opsporen en ontwikkelen van talent in organisaties
  • Cora Smit, Pepijn Pillen & Saskia Tjepkema: Veranderen van gedrag: rekening houden met de werking van hersenen bij coaching

 

Meer informatie over het boek, en een review, is te vinden op de site van Academia Aemstel.

Bestellen kan bij de uitgever.

 

NVO2 organiseert op 25 juni de BrainBoost 2010, waar meegeschreven kan worden aan het praktijkboek als vervolg op Brein@work.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Vooruitgang boeken? Zo maak je een progressiecirkel

5 dec

Door: Theo Visser - profiel | Categorie: Inspiratie
Vooruitgang boeken? Zo maak je een progressiecirkel

Het boeken van vooruitgang werkt motiverend. Het is natuurlijk ook supergaaf als je een goed gesprek hebt gehad, een briljant idee bedenkt of een mooie order scoort. Maar het rare aan ons brein is dat we dit soort progressie al vrij snel normaal gaan vinden....

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers. Twee bijeenkomsten en een talentenscan De workshop was...

De stad als spiegel

17 nov

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Bepalen van impact op werkresultaten

14 nov

Bepalen van impact op werkresultaten

Onlangs is Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep verschenen. In dit boek hebben meer dan 40 auteurs in 24 hoofdstukken beschreven welke evolutie zij zien in het vak van HRD, vanuit drie invalshoeken: evoluties van het individu, het team en de organisatie. Een van de...

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Switchen van baan?

8 nov

Switchen van baan?

Zit jij nog op de goede plek in jouw organisatie? We weten allemaal dat mooi werk of een fijne baan bijdraagt aan jouw geluk. Onderzoek laat echter zien dat werknemers rond hun 27e levensjaar in een soort crisis komen. Zes van de tien hoogopgeleiden verlaten...

Focussen op progressie

31 okt

Focussen op progressie

Max Verstappen, Dafne Schippers en Marit Bouwmeester zijn wat mij betreft de sporthelden van 2016. Niet zozeer vanwege hun prestaties, alhoewel die er zeker mogen zijn, maar vooral vanwege hun focus op leren en progressie. Wist je dat Marit de afgelopen jaren vooral in Rio...

Weet jij wat je niet weet?

24 okt

Door: Mara Spruyt - profiel | Categorie: Inspiratie
Weet jij wat je niet weet?

Als ik de krant opensla staan er tal van onderwerpen die ik reuze interessant vind, maar bar weinig van weet. De opwarming van de aarde. Vluchtelingen crises. Kinderen met ADHD in het onderwijs. Verkeersdoden door een hogere snelheidslimiet. De opmars van IS in Libië. Onderwerpen...
vorige
1 2 3 ... 55 56 57
volgende