Brein@work: een boek over brein en leren

11 mei 10

Brein@work: een boek over brein en leren

Snappen hoe onze hersenen werken als het gaat om leren en veranderen, is van onschatbare waarde voor het ontwerpen van krachtige interventies. Nina Lazeron en Ria van Dinteren hebben een prachtig boek gemaakt over het brein en leren: brein@work. Bespiegelingen van professoren over hoe hersenen werken, wisselen ze af met interviews met psychologen en praktisch gerichte artikelen van vakgenoten. Zo vinden wetenschap en praktijk elkaar in deze bundel.

 

Opzet

 

Het boek bestaat uit verschillende delen, waaronder:

  • het brein en leren (hoe werkt dat eigenlijk, leren, onthouden, vergeten...?)
  • het plastische brein (over gedragsverandering)
  • stress en emoties (wat is de invloed van vrolijkheid? en hoe kun je jezelf rustig denken?)
  • zintuigen en leren (de rol van beelden en van een prikkelende leeromgeving)
  • activeren van talent (hoe ontwikkel je talent? welke mindset helpt?)

 

Wetenschappers en praktijkverhalen

 

Aan het woord komen vooraanstaande wetenschappers zoals Carol Dweck, Ap Dijksterhuis en Robert Cialdini, en er zijn ook mooie praktijkverhalen over hoe we in ons vak gebruik kunnen maken van breinkennis. Zoals een beschrijving van het Future Center van Rijkswaterstaat door Maarten van Rijn, bijdragen over werkvormen zoals zintuiglijk leren door Jacqueline Willems, of over het gebruik van spiegelneuronen bij leren door Paul van Rompu en over de 'leervergunning' door Brigitte Spee. Dat maakt het boek aantrekkelijk: gefundeerde achtergrondkennis, met feiten over de hersenen waar je soms versteld van staat, zijn direct gekoppeld aan praktische voorbeelden van hoe we hier in ons vak mee aan de slag kunnen. Dat maakt het een aantrekkelijk boek om in te grasduinen en inspiratie in op te doen.

 

Ook een aantal (oud)collega's van Kessels & Smit leverde een bijdrage:

  • Cora Smit: Rationeel Emotieve Therapie (RET)
  • Martijn Frijters: Verandering van overtuigingen door te vertrekken vanuit drijfveren
  • Cora Smit, Nina Lazeron en Anna van der Horst: Attributies: topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
  • Heike Aiello: Talentontwikkeling: opsporen en ontwikkelen van talent in organisaties
  • Cora Smit, Pepijn Pillen & Saskia Tjepkema: Veranderen van gedrag: rekening houden met de werking van hersenen bij coaching

 

Meer informatie over het boek, en een review, is te vinden op de site van Academia Aemstel.

Bestellen kan bij de uitgever.

 

NVO2 organiseert op 25 juni de BrainBoost 2010, waar meegeschreven kan worden aan het praktijkboek als vervolg op Brein@work.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Ik lees dus ik ontwikkel

26 apr

Ik lees dus ik ontwikkel

“Je kunt een ander niet ontwikkelen”. Ik zit meteen rechtop op mijn stoel door deze uitspraak van Aart Goedhart. Het is 2010 en ik volg als pas begonnen adviseur de Leergang Proceskunde . Dat iemand altijd alleen voor zijn eigen ontwikkeling verantwoordelijk is vind ik...

Deliberate Practice: de kunst van doelbewust oefenen

18 apr

Deliberate Practice: de kunst van doelbewust oefenen

Het is al meer dan 25 jaar geleden en ik weet het nog heel goed. Die ene dansles over de eerste drie stappen van de Engelse wals. Ik was student en had van dansen echt mijn sport gemaakt. Ik oefende vier keer in de week...

Meekijken bij een biecht: van fout naar leerervaring

11 apr

Meekijken bij een biecht: van fout naar leerervaring

In het blog ‘ Het leren van fouten doen we allemaal, toch? ’ schreven we dat het vermogen om te leren van fouten alles te maken heeft met hoe je omgaat met onbedoelde afwijkingen van het verwachte of gewenste resultaat. En dat niet alleen, het...

Start de klok! Vijf lessen over het ontwerpen van leertrajecten voor veel mensen onder tijdsdruk

5 apr

Start de klok! Vijf lessen over het ontwerpen van leertrajecten voor veel mensen onder tijdsdruk

Waar begin je als je in drie maanden een nieuwe opleiding moet ontwerpen voor meer dan duizend teamleiders voor een commerciële organisatie, verspreid over heel Nederland? Op deze leuke én uitdagende vraag van een van onze klanten stapten wij het afgelopen najaar in met elkaar....

Narratieven en counternarratieven in House of Cards seizoen 4

31 mrt

Narratieven en counternarratieven in House of Cards seizoen 4

Indien je van plan bent seizoen 4 van Netflix serie House of Cards te gaan kijken, stop dan nu met lezen. In deze blog gebruik ik namelijk het meest recente seizoen van de serie om te illustreren hoe verhalen ingezet worden om macht over de...

Hoe ga je om met niet weten?

29 mrt

Hoe ga je om met niet weten?

Als je de vragen leeft, leef je misschien langzaam maar zeker, zonder het te merken, op een goede dag het antwoord in [*]. Tegenstellingen van alledag Verlaten winkelpanden met kapotte ruiten, afval en slapende mensen in de portieken. In een taxi rijd...

Mijmeringen op een gemiddelde werkdag

17 mrt

Door: Nina Timmermans - profiel | Categorie: Inspiratie
Mijmeringen op een gemiddelde werkdag

Gaan vragen altijd met antwoorden gepaard? Zelfs ‘ik weet het niet’ is immers een reactie die in het straatje van de antwoorden ligt. Is een vraag enkel een weg richting het antwoord? Niet meer dan een brug om er te komen. Die overkant met een...

Een narratief perspectief op de implementatie van de WLZ

14 mrt

Een narratief perspectief op de implementatie van de WLZ

In de vorige blog heb ik mijn fascinatie voor de manier waarop mensen verhalend urgentie creëren uitgelegd. In dit deel van de blogreeks wil ik deze manier van kijken toepassen op de implementatie van de Wet Langdurige Zorg, die begin 2015 plaats vond. In deze...
vorige
1 2 3 ... 50 51 52
volgende