Brein@work: een boek over brein en leren

11 mei 10

Brein@work: een boek over brein en leren

Snappen hoe onze hersenen werken als het gaat om leren en veranderen, is van onschatbare waarde voor het ontwerpen van krachtige interventies. Nina Lazeron en Ria van Dinteren hebben een prachtig boek gemaakt over het brein en leren: brein@work. Bespiegelingen van professoren over hoe hersenen werken, wisselen ze af met interviews met psychologen en praktisch gerichte artikelen van vakgenoten. Zo vinden wetenschap en praktijk elkaar in deze bundel.

 

Opzet

 

Het boek bestaat uit verschillende delen, waaronder:

  • het brein en leren (hoe werkt dat eigenlijk, leren, onthouden, vergeten...?)
  • het plastische brein (over gedragsverandering)
  • stress en emoties (wat is de invloed van vrolijkheid? en hoe kun je jezelf rustig denken?)
  • zintuigen en leren (de rol van beelden en van een prikkelende leeromgeving)
  • activeren van talent (hoe ontwikkel je talent? welke mindset helpt?)

 

Wetenschappers en praktijkverhalen

 

Aan het woord komen vooraanstaande wetenschappers zoals Carol Dweck, Ap Dijksterhuis en Robert Cialdini, en er zijn ook mooie praktijkverhalen over hoe we in ons vak gebruik kunnen maken van breinkennis. Zoals een beschrijving van het Future Center van Rijkswaterstaat door Maarten van Rijn, bijdragen over werkvormen zoals zintuiglijk leren door Jacqueline Willems, of over het gebruik van spiegelneuronen bij leren door Paul van Rompu en over de 'leervergunning' door Brigitte Spee. Dat maakt het boek aantrekkelijk: gefundeerde achtergrondkennis, met feiten over de hersenen waar je soms versteld van staat, zijn direct gekoppeld aan praktische voorbeelden van hoe we hier in ons vak mee aan de slag kunnen. Dat maakt het een aantrekkelijk boek om in te grasduinen en inspiratie in op te doen.

 

Ook een aantal (oud)collega's van Kessels & Smit leverde een bijdrage:

  • Cora Smit: Rationeel Emotieve Therapie (RET)
  • Martijn Frijters: Verandering van overtuigingen door te vertrekken vanuit drijfveren
  • Cora Smit, Nina Lazeron en Anna van der Horst: Attributies: topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
  • Heike Aiello: Talentontwikkeling: opsporen en ontwikkelen van talent in organisaties
  • Cora Smit, Pepijn Pillen & Saskia Tjepkema: Veranderen van gedrag: rekening houden met de werking van hersenen bij coaching

 

Meer informatie over het boek, en een review, is te vinden op de site van Academia Aemstel.

Bestellen kan bij de uitgever.

 

NVO2 organiseert op 25 juni de BrainBoost 2010, waar meegeschreven kan worden aan het praktijkboek als vervolg op Brein@work.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


De Ontwerpweek: samen geconcentreerd werken aan output die er toe doet

19 mei

De Ontwerpweek: samen geconcentreerd werken aan output die er toe doet

Dit voorjaar mochten we bij verschillende organisaties een ontwerpweek begeleiden: een snelkookpan waarin we met een team onder tijdsdruk een leertraject ontwerpen. Met makers die de schouders onder de klus zetten en critical friends die zorgen voor frisse input en nieuwe invalshoeken. In deze blog...

Ontwerp van een vakopleiding: vijf krachtige elementen

12 mei

Ontwerp van een vakopleiding: vijf krachtige elementen

We werkten de afgelopen maanden aan een intensief project waarin we een nieuw ontwerp maakten voor een functiegerichte opleiding voor retailers. De vraag voor dit nieuwe ontwerp ontstond vanuit de wens om meer ruimte te maken voor persoonlijke leerbehoeftes. En vanuit de wens om echt...

Uit de veranderpraktijk: een brede blik op je vraagstuk met AQAL

10 mei

Uit de veranderpraktijk: een brede blik op je vraagstuk met AQAL

In mijn werk als veranderadviseur kom ik vaak in aanraking met een vraagstuk dat je kunt typeren als een cultuurkwestie: de teams/afdelingen werken teveel als eilandjes, mensen spreken elkaar onvoldoende aan, er is een wens om meer ondernemend te worden…. Andere keren word ik gevraagd voor een verandertraject met de focus op gedrag: het ontwikkelen van verbindend leiderschap, of opgavegericht werken.

Elke keer als we verder gaan verkennen blijkt dat het nooit ‘alleen maar’ cultuur of gedrag is. Het helpt daarom bij de diagnose om een brede blik te pakken, even afstand te nemen en vanuit verschillende dimensies te kijken naar de verandervraag. De bril die mij daarbij helpt is het AQAL (All Quadrants All Levels) model van Ken Wilber. Een klassieker.

'Veranderen is vooral veel goede gesprekken voeren'

4 mei

'Veranderen is vooral veel goede gesprekken voeren'

Het MBO College voor Gezondheidszorg in Twente telt ongeveer 180 medewerkers, met ieder hun eigen ambities en talenten. Er is dus veel potentie in het College. Er zijn echter ook ‘eilandjes'. Men mist het samen optrekken van docenten, met collega’s buiten het eigen team. Dat...

Ik lees dus ik ontwikkel

26 apr

Ik lees dus ik ontwikkel

“Je kunt een ander niet ontwikkelen”. Ik zit meteen rechtop op mijn stoel door deze uitspraak van Aart Goedhart. Het is 2010 en ik volg als pas begonnen adviseur de Leergang Proceskunde . Dat iemand altijd alleen voor zijn eigen ontwikkeling verantwoordelijk is vind ik...

Deliberate Practice: de kunst van doelbewust oefenen

18 apr

Deliberate Practice: de kunst van doelbewust oefenen

Het is al meer dan 25 jaar geleden en ik weet het nog heel goed. Die ene dansles over de eerste drie stappen van de Engelse wals. Ik was student en had van dansen echt mijn sport gemaakt. Ik oefende vier keer in de week...

Meekijken bij een biecht: van fout naar leerervaring

11 apr

Meekijken bij een biecht: van fout naar leerervaring

In het blog ‘ Het leren van fouten doen we allemaal, toch? ’ schreven we dat het vermogen om te leren van fouten alles te maken heeft met hoe je omgaat met onbedoelde afwijkingen van het verwachte of gewenste resultaat. En dat niet alleen, het...

Start de klok! Vijf lessen over het ontwerpen van leertrajecten voor veel mensen onder tijdsdruk

5 apr

Start de klok! Vijf lessen over het ontwerpen van leertrajecten voor veel mensen onder tijdsdruk

Waar begin je als je in drie maanden een nieuwe opleiding moet ontwerpen voor meer dan duizend teamleiders voor een commerciële organisatie, verspreid over heel Nederland? Op deze leuke én uitdagende vraag van een van onze klanten stapten wij het afgelopen najaar in met elkaar....
vorige
1 2 3 ... 50 51 52
volgende