Brein@work: een boek over brein en leren

11 mei 10

Brein@work: een boek over brein en leren

Snappen hoe onze hersenen werken als het gaat om leren en veranderen, is van onschatbare waarde voor het ontwerpen van krachtige interventies. Nina Lazeron en Ria van Dinteren hebben een prachtig boek gemaakt over het brein en leren: brein@work. Bespiegelingen van professoren over hoe hersenen werken, wisselen ze af met interviews met psychologen en praktisch gerichte artikelen van vakgenoten. Zo vinden wetenschap en praktijk elkaar in deze bundel.

 

Opzet

 

Het boek bestaat uit verschillende delen, waaronder:

  • het brein en leren (hoe werkt dat eigenlijk, leren, onthouden, vergeten...?)
  • het plastische brein (over gedragsverandering)
  • stress en emoties (wat is de invloed van vrolijkheid? en hoe kun je jezelf rustig denken?)
  • zintuigen en leren (de rol van beelden en van een prikkelende leeromgeving)
  • activeren van talent (hoe ontwikkel je talent? welke mindset helpt?)

 

Wetenschappers en praktijkverhalen

 

Aan het woord komen vooraanstaande wetenschappers zoals Carol Dweck, Ap Dijksterhuis en Robert Cialdini, en er zijn ook mooie praktijkverhalen over hoe we in ons vak gebruik kunnen maken van breinkennis. Zoals een beschrijving van het Future Center van Rijkswaterstaat door Maarten van Rijn, bijdragen over werkvormen zoals zintuiglijk leren door Jacqueline Willems, of over het gebruik van spiegelneuronen bij leren door Paul van Rompu en over de 'leervergunning' door Brigitte Spee. Dat maakt het boek aantrekkelijk: gefundeerde achtergrondkennis, met feiten over de hersenen waar je soms versteld van staat, zijn direct gekoppeld aan praktische voorbeelden van hoe we hier in ons vak mee aan de slag kunnen. Dat maakt het een aantrekkelijk boek om in te grasduinen en inspiratie in op te doen.

 

Ook een aantal (oud)collega's van Kessels & Smit leverde een bijdrage:

  • Cora Smit: Rationeel Emotieve Therapie (RET)
  • Martijn Frijters: Verandering van overtuigingen door te vertrekken vanuit drijfveren
  • Cora Smit, Nina Lazeron en Anna van der Horst: Attributies: topprestaties door geloof in jezelf en in je mensen
  • Heike Aiello: Talentontwikkeling: opsporen en ontwikkelen van talent in organisaties
  • Cora Smit, Pepijn Pillen & Saskia Tjepkema: Veranderen van gedrag: rekening houden met de werking van hersenen bij coaching

 

Meer informatie over het boek, en een review, is te vinden op de site van Academia Aemstel.

Bestellen kan bij de uitgever.

 

NVO2 organiseert op 25 juni de BrainBoost 2010, waar meegeschreven kan worden aan het praktijkboek als vervolg op Brein@work.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Feedback

7 aug

Door: Theo Visser - profiel | Categorie: Inspiratie
Feedback

Als HRD-adviseur zou ik dol moeten zijn op feedback. Het is informatie over mezelf waar ik mijn voordeel mee kan doen, nietwaar? Feedback is een cruciaal onderdeel van het leerproces. Hoe meer feedback hoe beter, zou je denken. Toch vind ik het, net als zoveel...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

9 mei

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

Eind 2016 heeft de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een advies uitgebracht dat van groot belang is voor leertrajecten in zorg en welzijn. De titel van het advies is 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het...

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...
vorige
1 2 3 ... 57 58 59
volgende